• Anonym (Mivo)

Vad tycker ni om namnen (tjej)?

Hej, jag och partnern planerar barn. Jag har redan nu en lista med namn, och nu är jag lite nyfiken på era åsikter!
    Så, vad tycker ni om dessa tjejnamn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnen (tjej)?
  • Anonym (Z)

Mika - känns som ett pojknamn. 

Silje - ok fint men tänker lite på silja line.

Sasha - ok.

Jill - Tänker bara på Jill Johnsson och det känns konstigt på ett barn.

Nemi - Gillar inte och tänker på nån seriestripp i en tidning där det fanns nån Nemi.

Annie - Gillar inte. Annie Lööf.

Vega - Las Vegas. Väga. Våga.

Lykke - Ok men känns väldigt vanligt och därför lite tråkigt och uttjatat. 

Santi - Låter som ett efternamn eller pojknamn. Känns som någon svarthårig pojk/man från Sydamerika.

• Anonym (Hm)

Jill och Annie är de enda som jag gillar och känns som tjej namn

• trollhona
    Mika - Fint, unisex. 

Silje - Jättevackert. Passar på en liten flicka och en vuxen kvinna. 

Sasha - Smeknamn, trist.

Jill - Gulligt.

Nemi - Gillar inte. Låter inte som ett riktigt namn.

Annie - Fint, klassiskt och ändå modern touch.

Vega - Uttjatat och trist.

Lykke - Ok namn men malplacerat om ni inte har koppling till Norge eller Danmark. Hellre "Lycke" som är den sydsvenska versionen eller "Lycka". 

Santi - För konstigt
  • Xenia

Fler alternativ och mer "out there" med flicknamnen.

Jag röstade på Vega. Mitt andra val är Silje, en form av Cecilia fast jag skulle föredra varianten Sissela.

Mika är för mig ett mansnamn. En mindre profet i GT, Mikas bok.

Sasha är ok men ser det mer som ett smeknamn för Alexander/Alexandra.

Jill är för kort för min smak och också för amerikanskt, känns som det borde uttalas "Djill". Hellre Julia eller Julie (besläktade namn).

Annie och Lykke är ok, bara inte i min smak.

Santi är för out there i min smak, som en kortform av mansnamnet Santiago.

• Xenia

Jag missade Nemi. Tyvärr väl förknippat med den ständigt svartklädda seriefiguren. Hellre Nomi (en form av Naomi).

• Hjelm

Annie är det enda av de namnen som jag själv hade kunnat tänka mig att kalla ett barn. Jill är ganska fint, men kanske lite för kort för min smak+ referensen till Jill Johnsson kommer att vara ständig. Finns värre referenser i och för sig!

• Anonym (JJ)
    Xenia skrev 2024-11-13 15:34:49 följande:

Fler alternativ och mer "out there" med flicknamnen.

Jag röstade på Vega. Mitt andra val är Silje, en form av Cecilia fast jag skulle föredra varianten Sissela.

Mika är för mig ett mansnamn. En mindre profet i GT, Mikas bok.

Sasha är ok men ser det mer som ett smeknamn för Alexander/Alexandra.

Jill är för kort för min smak och också för amerikanskt, känns som det borde uttalas "Djill". Hellre Julia eller Julie (besläktade namn).

Annie och Lykke är ok, bara inte i min smak.

Santi är för out there i min smak, som en kortform av mansnamnet Santiago.

Tycker också Mika känns som ett mansnamn. En vän till mig hette det, han var finsk. 

Ser också Sasha mest som ett smeknamn (även om det är ganska fint), har haft en jobbkompis som hette Alexander och kallades för det. 

Jag väntar en dotter nu och svärmor föreslog Jill men jag gillar det inte riktigt , tyckte också det är lite för amerikanskt. Storebror heter John och det skulle kanske passa ihop men John funkar ändå bra på svenska också, känns inte riktigt som att Jill gör det lika bra. 

Annie är ganska fint om man kan låta bli att tänka på Annie Lööf , ogillar henne väldigt väldigt mycket haha. 

Svar på tråden Vad tycker ni om namnen (tjej)?