• Anonym (Orolig)

Avsluta fritidsplatsen 8 och 11 år

Jag och min sambo jobbar oregelbundna tider, vilket gör att barnen knappt går på fritids. Morgonfritids 3 gånger i månaden, 1h/tillfälle plus eftermiddagsfritids 2 gånger, 1-1,5 h / tillfälle. Handlar alltså om väldigt få timmar och fritidsavgiften landar på 2000kr, vilket ju inte känns så rimligt men även pga att barnen hatar fritids och gör allt för att slippa.

Barnen är 8 och 11 år och gillar inte fritids, det är alltid gnäll och sura miner.
    Vi bor i skogen på landet, en kilometer skogsväg till skolbussen. Den är i princip otrafikerad, framförallt tiderna som barnen skulle kunna gå där men finns tyvärr inga gatlyktor men tillgång till reflexvästar, lampmössa, ficklampor osv. Ingen av dom mörkrädda.

Vi funderar på att avsluta fritids efter vintern men vet inte riktigt om jag tycker det är ?okej?. Pappan skulle göra barnen klara inför skolan innan jobbet och vi kan vara tillgängliga på telefonen under tiden och ringa för att påminna om att gå osv. De skulle vara ensamma i 20 minuter innan det är dags att gå till skolbussen. 

På eftermiddagen skulle de behöva gå hem, och sedan vara hemma i max 1 timme och 15 minuter, andra gången 30 minuter. Väl hemma skulle de få äta mellis som vi förbereder och sen använda paddan/tv/tv-spel för att minska risken för konflikter. 

Vi har inga grannar men hemlarm med en dosa med direktkontakt med larmcentralen samt brandlarm kopplat till hemlarmet. Pappa kan vara hemma på 10 minuter om de skulle behövas. 

De är vana att vara ensamma vid tex promenad med hunden, handling osv och tycker de är okej men jag är ändå lite nojig. Känns som ett stort steg! 

Alltså är det OK att avsluta fritids under dessa förutsättningar? Spontant känner jag att de skulle funka men ändå lite orolig. 

• Svar på tråden Avsluta fritidsplatsen 8 och 11 år
  • Anonym (Umi)

Det handlar om 3 tillfällen per månad och pappan är 10 minuter bort? För mig låter det rimligt.

Hur ser morgnarna ut? Är barnen självgående och allt flyter på eller är det konflikter och kriser? Inte för att det behöver se likadant ut om föräldrarna inte är med, men det kan ju ge en fingervisning om de är redo att sköta det mer självständigt.

Kanske att ni kan hitta någon fritidsaktivitet för några av eftermiddagarna? Eller arrangera något med några av deras kompisar?

• Anonym (A)

Självklart rimligt. Här har äldsta barnet (nu 12 år) behövt ta sig hem själv ca 2 km från 10 års ålder (då fritids stänger 16:30, vilket är innan vi kan hämta). Hon valde själv att efter ca 1 termin gå direkt hem istället för att stanna på fritids, och har då fixat olika mellanmål själv.
    9-åringen har flera gånger bett om att få gå hem själv (ca 500meter) någon timma innan vi kommer hem. Då är oftast storasyster hemma, men ingen garanti. De kan nå oss per tel. 

Så länge barnen själva vill så kommer de att fixa det.
    Ni kan ju prova först att de tar sig hem själva när ni redan är hemma, om det känns bättre.

• Jemp

Åker de skolbuss och går den aktuella vägen idag?  Går skolbussarna i rimlig tid? kommer de åka tillsammans eller ensamma?

Nu skriver du att det skulle börja gälla efter vintern vilket ju också ger mer ljus och längre tid att vänja sig innan mörkret kommer.
    Tiden ensamma tänker jag inte är några konstigheter (dock förvånad att ni skulle fixa mellis åt dem, gör de inte det själva?), så det skulle i så fall vara om gåsträckan är längs olämplig väg som skulle få mig att fundera. Och testa skolbussen innan det är skarpt läge då, om det inte redan görs. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Umi) skrev 2024-11-04 20:47:12 följande:

Det handlar om 3 tillfällen per månad och pappan är 10 minuter bort? För mig låter det rimligt.

Hur ser morgnarna ut? Är barnen självgående och allt flyter på eller är det konflikter och kriser? Inte för att det behöver se likadant ut om föräldrarna inte är med, men det kan ju ge en fingervisning om de är redo att sköta det mer självständigt.

Kanske att ni kan hitta någon fritidsaktivitet för några av eftermiddagarna? Eller arrangera något med några av deras kompisar?

Ja precis.. Morgonen flyter på och tanken är att pappan ser till att de är redo för skolan och att de får leka / kolla en stund på paddan och att jag ringer när de ska göra sig klara att gå. De har fritidsaktiviteter men de är senare tyvärr men som sagt de är två gånger i månaden så borde funka. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (A) skrev 2024-11-04 21:02:25 följande:

Självklart rimligt. Här har äldsta barnet (nu 12 år) behövt ta sig hem själv ca 2 km från 10 års ålder (då fritids stänger 16:30, vilket är innan vi kan hämta). Hon valde själv att efter ca 1 termin gå direkt hem istället för att stanna på fritids, och har då fixat olika mellanmål själv.
    9-åringen har flera gånger bett om att få gå hem själv (ca 500meter) någon timma innan vi kommer hem. Då är oftast storasyster hemma, men ingen garanti. De kan nå oss per tel. 

Så länge barnen själva vill så kommer de att fixa det.
    Ni kan ju prova först att de tar sig hem själva när ni redan är hemma, om det känns bättre.

Okej så skönt att de funkar. Ja de vill ju slippa fritids och förstår förutsättningarna för att de ska funka. Jo de får vi förstås öva på innan! 
  • Anonym (Orolig)
    Jemp skrev 2024-11-04 22:19:35 följande:

Åker de skolbuss och går den aktuella vägen idag?  Går skolbussarna i rimlig tid? kommer de åka tillsammans eller ensamma?

Nu skriver du att det skulle börja gälla efter vintern vilket ju också ger mer ljus och längre tid att vänja sig innan mörkret kommer.
    Tiden ensamma tänker jag inte är några konstigheter (dock förvånad att ni skulle fixa mellis åt dem, gör de inte det själva?), så det skulle i så fall vara om gåsträckan är längs olämplig väg som skulle få mig att fundera. Och testa skolbussen innan det är skarpt läge då, om det inte redan görs. 

Ja det gör dom men går till och från bussen med en förälder. De kommer ta samma buss och gå tillsammans hem. 

Ja precis, det känns lite tryggare att vänta så de blir lite ljusare. Haha, de kan självklart fixa mackor eller liknande själva. 

Det är en mindre skogsväg som är mer eller mindre otrafikerad, de som åker bor längs vägen och anpassar hastigheten bra så just vägen är nog inget problem egentligen?
    De åker skolbuss men vi brukar möta barnen vid bussen, däremot kanske vi får låta de gå själva innan. 

• Anonym (Orolig)

Tänkte just på studiedagar och lov, beroende på hur de läggs kan de bli en dag 6.45-12.30 ensamma, med lite tur kan jag kompa ut och vara hemma 9.30. 

Det kan också bli en dag11.30-15.10 eller 11.30-15.40. Fortfarande okej att lämna dom ensamma under förutsättningen att lunch äts innan eller förbereder så de kan värma i micron och se till att de finns mellis?

Nås på telefon och kan ringa och kolla läget. Goda chanser att lösa barnvakt på eftermiddagarna genom mor/farföräldrar och även gammelfarmor som bor i närheten men om det skulle bli så, är de ok? Normalt? Tycker de känns lite länge men som sagt, borde stor utsträckning lyckas att lösa med barnvakt. 

• Anonym (Em)

Det beror helt på dina barn. Jag hade en vild/busig och en rätt tankspridd när de var åtta år. Hade inte en tanke på att avsluta fritids i den åldern. Men andra 8-åringar kan ju vara lugna och ansvarstagande, eller klara det i sällskap med den äldre. Du känner dina barn bäst!

• Anonym (A)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-05 09:19:24 följande:

Tänkte just på studiedagar och lov, beroende på hur de läggs kan de bli en dag 6.45-12.30 ensamma, med lite tur kan jag kompa ut och vara hemma 9.30. 

Det kan också bli en dag11.30-15.10 eller 11.30-15.40. Fortfarande okej att lämna dom ensamma under förutsättningen att lunch äts innan eller förbereder så de kan värma i micron och se till att de finns mellis?

Nås på telefon och kan ringa och kolla läget. Goda chanser att lösa barnvakt på eftermiddagarna genom mor/farföräldrar och även gammelfarmor som bor i närheten men om det skulle bli så, är de ok? Normalt? Tycker de känns lite länge men som sagt, borde stor utsträckning lyckas att lösa med barnvakt. 

Ja, om barnen vill kommer det absolut att gå bra. Ipad drar lätt en massa timmar utan att det märks.
    Kanske ha någon alternativ aktivitet också? Bra Pyssel eller så (min 9-åring har just börjat virka och älskar det).
Svar på tråden Avsluta fritidsplatsen 8 och 11 år