Avsluta fritidsplatsen 8 och 11 år
Jag och min sambo jobbar oregelbundna tider, vilket gör att barnen knappt går på fritids. Morgonfritids 3 gånger i månaden, 1h/tillfälle plus eftermiddagsfritids 2 gånger, 1-1,5 h / tillfälle. Handlar alltså om väldigt få timmar och fritidsavgiften landar på 2000kr, vilket ju inte känns så rimligt men även pga att barnen hatar fritids och gör allt för att slippa.
Barnen är 8 och 11 år och gillar inte fritids, det är alltid gnäll och sura miner.
Vi bor i skogen på landet, en kilometer skogsväg till skolbussen. Den är i princip otrafikerad, framförallt tiderna som barnen skulle kunna gå där men finns tyvärr inga gatlyktor men tillgång till reflexvästar, lampmössa, ficklampor osv. Ingen av dom mörkrädda.
Vi funderar på att avsluta fritids efter vintern men vet inte riktigt om jag tycker det är ?okej?. Pappan skulle göra barnen klara inför skolan innan jobbet och vi kan vara tillgängliga på telefonen under tiden och ringa för att påminna om att gå osv. De skulle vara ensamma i 20 minuter innan det är dags att gå till skolbussen.
På eftermiddagen skulle de behöva gå hem, och sedan vara hemma i max 1 timme och 15 minuter, andra gången 30 minuter. Väl hemma skulle de få äta mellis som vi förbereder och sen använda paddan/tv/tv-spel för att minska risken för konflikter.
Vi har inga grannar men hemlarm med en dosa med direktkontakt med larmcentralen samt brandlarm kopplat till hemlarmet. Pappa kan vara hemma på 10 minuter om de skulle behövas.
De är vana att vara ensamma vid tex promenad med hunden, handling osv och tycker de är okej men jag är ändå lite nojig. Känns som ett stort steg!
Alltså är det OK att avsluta fritids under dessa förutsättningar? Spontant känner jag att de skulle funka men ändå lite orolig.