Skolan verkar vilja göra det svårt att samarbeta och att försvåra att man har kontakt med andra föräldrar. Känns otryggt.
Jag har flera barn. En som alltid gått på större förskola och går i en större skola med stora klasser och två av varje årskurs. Känns otryggt nu när barnet väl går där. Barnet har blivit utsatt för mobbning ofta där det är både slag, knuffar och fällningar inblandat. Hur som helst så tycker jag kommunikationen är sådär mellan skola och hem. Skolan har inget föräldraråd/klassföräldrar, föräldrar får inte vara delaktig i något inte ens klassresor, de har slutat med skolfotografering, de har ingen blog och delar med sig, de har inga klasslistor så man kan få kontakt med andra föräldrar (inte ens för de som frivilligt vill vara med på en kontaktlista), skolan har inga tillfällen där de bjuder in föräldrar, barnen får inte ta med inbjudningar till skolan (inte ens om hela klassen bjuds). Har frågat men då ska allt hållas utanför skolan och detblir väldigt svårt när man inte får en chans att komma kontakt med en annan förälder. Känns otryggt också när föräldrar hålls borta. För att då blir allt så opersonligt. Det tror jag skapar mer problem med mobbning osv..
Jag har mindre barn som går på liten förskola som har allt det där som saknas på skolan. Förskolan är liten (max 30 barn), de kommunicerar tydligt till oss föräldrar och vill att vi ska arbeta mot samma mål i skolan och hemma. De har klasslistor, skolkort, blogg, lärlogg (för sitt eget barn) så vi kan följa vad ens eget barn gör och lär sig, de får ta med sig någon sak ibland (speciella dagar för det), de har inbjudningar för barnen och deras familjer så som sommarfest, lucia och andra inbjudningar.
Jag märker enorm skillnad. Förskolan är mycket tryggare. Man märker skillnad på barnen där. Där upplever jag att det händer mindre än det stora barnet fått uppleva. Det blir mer familjärt på den lilla förskolan. Föräldrar har möjlighet att påverka vissa saker. Det känns tryggt att ha så mycket insyn, få vara delaktig och att lätt kunna komma i kontakt med andra föräldrar.
Min äldsta har flera gånger blivit utsatt av en kille i skolan där det skett endel fysiskt våld. Vi har sagt att vi vill ha ett möte med hans föräldrar. Men det är omöjligt att komma i kontakt med föräldrarna. För det första vet inte mitt barn vilken klass han går i, skolan vill inte underlätta för att få kontakt. Jag har ingen aning om vem pojken är. Han slutar inte heller. Finns mindre skolor med bättre rykte och en har barnet blivit erbjuden plats på. Barnet vill byta skola men pappan vägrar. Eftersom skolan vi har nu ligger påväg till pappans jobb, (ingen av oss bor nära skolan, finns många skolor som ligger närmare) Jag tog en diskussion om detta med pappan att flytta på barnet till något bättre. Pappan blev upprörd och hoppades att jag skämtar och har också sagt att han tycker det är bra att vårt barn får lära sig att alla inte är så snälla. Låter lika dumt som det är, tror inte han själv skulle stanna kvar på en arbetsplats där han blir mobbad 2-5 gånger i veckan. Jag kan inget göra heller eftersom vi har gemensam vårdnad.
Han själv tycker att detta är normal och tycker det är konstigt att jag gått i en skola där jag inte märkt att sådan förekommit. Men har förstått att han själv gick på en skola där de var taskiga mot varandra.
Är den moderna skolan så bra egentligen? Eller har vi bara haft otur? Funkar en majoritet av skolorna på det här sättet idag?