• Anonym (A)

Byta kattlåda

Hej! Jag bytte i kattlådan idag med en vante, tänkte det kanske är värre om kattbajset ligger kvar. Tvättade händerna noga sen med tvål och vatten såklart. Har skaffat en kattunge på 12 veckor och blev orolig över detta nu. Det är ingen katt som är utomhus. Min sambo var inte hemma och kunde byta.

Jag är i vecka 20.

Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Byta kattlåda
  • Anonym (Q)

Kan inte vara ett nyuppkommet problem. Använd vinylhandskar. Vantar är inte täta. 

• Anonym (.)

Så länge man tvättar sig ordentligt så bör det inte vara någon fara, men fattar di blir nojig. Det lugnaste är väl om din partner kan göra rent lådan men köp hem en kartong med engångshandskar till de gånger du måste. 
    Det kan ju vara bra om lådan är ren så att kattungen inte får förs sig att gå någonstans ☺️

• Anonym (Jag)

Har du haft katt när du var liten? Jag har läst att de flesta som har haft det redan har haft toxoplasmos och då ska det inte vara någon fara. Jag råkade få kattbajs på handen en gång när jag var gravid (inte min katt men ute i en sandlåda) men allt gick bra iallafall. Jag är uppvuxen med katter. 

• Anonym (Lugn)

Om du haft katt förr är du högst troligt redan smittad, det är bara farligt om man får smittan för första gången under graviditeten. Och inte ens då är det säkert att det drabbar fostret. Det är väldigt ovanligt med fosterpåverkan från toxoplasma i Sverige. Smittad blir du om du får i dig kattens avföring. I ditt fall skulle du alltså behöva få bajs på händerna och därefter få in det i munnen. Känns väldigt osannolikt.

(I undantagsfall kan man smittas om man andas in partiklar från till exempel jord som innehåller smittad avföring. Det kan även finnas i rått kött.)

Nu har jag haft katt hela livet men har fem katter här hemma nu och jag har rensat lådan hela graviditeten. Jag har bara varit extra noga med handhygien. Men så förutsätter jag väl lite att jag redan smittats tidigare i livet. Ungen såg välmående ut vid senaste ultraljudet i alla fall!

• McIris

Är jag helt puckad? Använder man inte en kattspade? Man rör väl inget med händerna ändå? 

• Anonym (A)

Tack för alla svar. Jag har haft katt när jag var liten, även då innekatter. Likaså nyligen men hon gick bort så skaffade en kattunge nu.
    Då borde det vara lugnt alltså. 🙂 jag gosar ju en del med katten, men det borde man väl också kunna göra? Tycker den luktar lite ibland som bajs där bak men ser inget bajs när jag tittat. Är troligen lite dålig på att tvätta sig.
    Sambon får byta hädanefter. Jag har gjort det enstaka gånger med vante och en spade såklart.

Svar på tråden Byta kattlåda