• Anonym (Mamma till 2)

Nybliven styvförälder och tveksam

Hej! Jag skulle behöva lite råd. 

Jag har blivit sambo med en som har två egna barn, på mycket kort varsel. Vi är alltså nu 2 vuxna med totalt 4 barn. Jag tokångrar att det gick så fort (typ 6 mån). 
    Barnen är mellan 2-7 år gamla.

Min yngsta (3) är inget fan direkt av min sambo, av ingen speciell anledning. Det har visat sig sista tiden sedan vi flyttade ihop. Min son tror jag har vissa autistiska drag, och han orkar nog inte att det är så stimmigt med många barn i familjen och sammankopplar det med sambon.

Sambon är.. ja, den underbaraste någonsin. Totalt felfri, romantisk, supersnäll, förstående om ALLT. 
    Problemen som har kommit sista tiden är att jag, efter vi flyttat ihop, inser att jag tycker det är för jobbigt att ta mig an 2 barn till. Jag har överskattat min egna förmåga. 

Jag saknar att vara enbart min familj, med mina 2 lugna barn, ge dem all tid o glädje jag har och inte behöva lägga det på 2 till barn på min barnvecka, o att det dessutom blir automatiskt så högljutt. 

Min äldsta älskar alla i familjen men saknar också det lugna. 
    Jag vet inte om det är ok att vara "såhär egoistisk", att avsluta allt för att jag själv inte orkar och för att sonen behöver mer lugn. Det kräver isåfall att vi flyttar härifrån då lägenheten är för dyr framöver.. 

Har andra känt såhär, att det är för tufft att bo ihop? Att man egentligen gillar alla, men att jag inte orkar vara en bonusförälder till någon annans barn när jag har fullt upp med mina egna? 

Jag märker att jag blir en "surkärring" för att energin tryter. O mina barn saknar det glada jag jag brukar vara. 

Kan jag få lite tankar o råd? Det kanske lugnar sig och är såhär i början? Bott ihop i 2 mån..

Hade jag låtit det ta tid hade jag kanske insett själv.. otrolig ångest över det.
  • Svar på tråden Nybliven styvförälder och tveksam
  • Anonym (Hmm)

Varför hade ni så bråttom? Blev någon av er vräkt eller..?

Man måste inte göra slut för att man flyttar isär. Erkänn för honom att det gick för fort, att det behövs mer lugn i hemmet och att ni kan försöka när barnen är äldre. Om hans barn är väldigt stökiga kanske han kan bidra till att hålla dem lugna om han vill att ni ska fortsätta försöka. Och sedan är det väl inte tänkt att DU ska ta dig an två barn till? De är ju hans att ta hand om! Man hjälps så klart åt, men det är inte så att DU ska ha fyra barn helt plötsligt.

Ni kan också testa att byta barnveckor så att ni har bara dina ena veckan och bara hans andra veckan.

• Anonym (S)

Drastiskt att göra slut direkt när det gått så kort tid. 

för det första, prata om det med din sambo först. Är barnen livliga behöver ni komma fram till gemensamma regler för att det ska passa alla barn. 

Gör saker ibland med bara dina egna barn (och även saker ihop). 

Ni måste jobba på det tillsammans. 

Ett alternativ kanske kan vara att ni har halva veckor med barnen ihop, tex att barnen bara bor hos er fyra dagar tillsammans och sedan har dom tre dagar själva utan bonussyskom 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Varför flyttade ni ihop så fort? Varför kunde ni inte vara särbo? Det är ju det stora frågetecknet här.

Minimera skadan och röran för era barn och flytta isär igen. Ni kan fortfarande vara tillsammans och träffas både med och utan barnen. Men ha varsitt hushåll! 

• Tecum

Jag tycker att du ska se tiden an och försöka ändra något i nuvarande upplägg utan att flytta från varann. Diskutera förutsättningslöst som några föreslog, är han så perfekt som du säger löser ni det.

Att först gå med på att skaffa gemensam lägenhet och sedan plötsligt vilja bo själv igen ger signalen att du är opålitlig och ombytlig. Så hade jag tolkat dig och det är inte säkert att relationen klarar det. 

Svar på tråden Nybliven styvförälder och tveksam