• Anonym (Böcker)

Hur mycket är det rimligt att barnen ska läsa på lovet?

Mitt barn som går i andra klass, fick hem ett bokbingo nu över höstlovet. Hon är en bokmal av rang och har plöjt tre tjocka kapitelböcker under veckan. Nu är hon inne på sin fjärde. Det är alltså böcker med 300-400 sidor per bok.

Ska man lyckas kryssa i bokbingot, ska man dock läsa väldigt mycket mer. Det är flera rutor för olika genrer och annat än böcker som ska läsas. Jag tycker att mitt barn läst rätt ordentligt, men är det tänkt att åttaåringar ska kunna plöja fyra-fem böcker på en vecka? Mitt barn är lite stressad över att hinna läsa klart allt tills lovet är slut.

• Svar på tråden Hur mycket är det rimligt att barnen ska läsa på lovet?
  • Anonym (hmm)

Jag tror du missuppfattat bokbingot...

• Anonym (Böcker)
    Anonym (hmm) skrev 2024-11-03 15:49:29 följande:

Jag tror du missuppfattat bokbingot...

Hur har jag missuppfattat? Målet är inte att få en rad, utan att samla så många rutor som möjligt. Helst alla.
  • Anonym (Bee)

Troligen är ju tanken att läsa en lättläst bok för åldern i fråga. Alltså en bok på 50-100 sidor. Det står väl ändå inte läsa en fantasy-bok på 400 sidor? Vad exakt står det i bokbingot? Antingen får ju ditt barn anpassa sig för att göra bokbingot. Är det inte en läxa så är nog ditt barn inte målgruppen att behöva uppmuntras att läsa en handfull lättlästa barnböcker.  

• Anonym (Böcker)
    Anonym (Bee) skrev 2024-11-03 15:51:45 följande:

Troligen är ju tanken att läsa en lättläst bok för åldern i fråga. Alltså en bok på 50-100 sidor. Det står väl ändå inte läsa en fantasy-bok på 400 sidor? Vad exakt står det i bokbingot? Antingen får ju ditt barn anpassa sig för att göra bokbingot. Är det inte en läxa så är nog ditt barn inte målgruppen att behöva uppmuntras att läsa en handfull lättlästa barnböcker.  

De kommer ju gå igenom det här i skolan på tisdag och min dotter är stressad över att ha för få kryss. Hon kan ju inte heller tvingas läsa för enkla böcker.
  • Jemp

Jag tänker också att ni missuppfattat eller tagit uppgiften på alldeles för stort allvar. 

Dessutom läser hon ju betydligt mer avancerat än de flesta i sin ålder. Läser man kortare böcker är det ju lättare att hinna med flera genrer. 

(Jag skulle dock inte styra bokvalet enbart pga det, det viktiga i mina ögon är läsglädjen).

• Anonym (Böcker)
    Jemp skrev 2024-11-03 15:54:05 följande:

Jag tänker också att ni missuppfattat eller tagit uppgiften på alldeles för stort allvar. 

Dessutom läser hon ju betydligt mer avancerat än de flesta i sin ålder. Läser man kortare böcker är det ju lättare att hinna med flera genrer. 

(Jag skulle dock inte styra bokvalet enbart pga det, det viktiga i mina ögon är läsglädjen).

Vi har inte missuppfattat, det är tydligt formulerat i veckobrevet som gick ut innan lovet. På tisdag efter lovet kommer de att gå igenom bokbingot, precis som de alltid gör. Det är en del tjejer i klassen som jämför och blir lite hånfulla och det stressar min dotter.
  • Jemp
    Anonym (Böcker) skrev 2024-11-03 15:55:36 följande:
    Vi har inte missuppfattat, det är tydligt formulerat i veckobrevet som gick ut innan lovet. På tisdag efter lovet kommer de att gå igenom bokbingot, precis som de alltid gör. Det är en del tjejer i klassen som jämför och blir lite hånfulla och det stressar min dotter.

Då får ni ju dels jobba på att stärka dottern, och diskutera problemen i klassen med läraren. 

Och ta fram lite korta böcker till dottern om det är viktigt för henne att kryssa av. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (Böcker) skrev 2024-11-03 15:51:01 följande:
    Hur har jag missuppfattat? Målet är inte att få en rad, utan att samla så många rutor som möjligt. Helst alla.
    Och vad står det i uppgiften då? Vad krävs för att få kryssa en ruta? 
  • Anonym (M)

Men herregud lär henne att släppa prestationsångesten!! Läsa ska vara kul, och den där bingon är frivillig, ingen läxa! SKIT I KRYSSEN.

• Anonym (Böcker)
    Anonym (hmm) skrev 2024-11-03 16:08:28 följande:
    Och vad står det i uppgiften då? Vad krävs för att få kryssa en ruta? 
    Att man läser något minst 15 minuter. Mitt barn vill dock inte hoppa mellan massa böcker, utan läsa en i taget.
Svar på tråden Hur mycket är det rimligt att barnen ska läsa på lovet?