Ska man verkligen avstå från rutinkontroller för ett medfött hjärtfel?
Min killkompis har väldans svårt att gå till vården för hans medfödda hjärtfel. Han menar att han inte har så stora besvär med hjärtat och det har visserligen framkommit ifrån vården att hjärtat har sett bättre ut i vuxenålder. I ung vuxenålder började man redan då notera att hjärtat ser betydligt bättre ut.
Därefter har det bara blivit bättre och bättre.
Men senaste gången så blev han bara frustrerad för att han var tvungen att söka ledighet från jobbet för att gå på ''det onödiga rutinkontroll''. Jobbet går före och jag begriper mig inte på hur han tänker. Det handlar ju om hans liv.
Han skall tydligen sagt till vården att han längre inte vill gå på fler rutinkontroll och den senaste röntgen han gick på, så sa han att läkaren får helst gärna avbryta dessa rutinkontroller.
Han fick med sig papper hem efter att läkaren kollat på bilderna från röntgen. Där i pappret står det att han inte behöver gå på fler rutinkontroll efter som allt såg normalt ut. Men jag undrar om vården bara accepterade det, bara för att han själv inte vill ta hjälp. Han i övrigt mycket snäll person, så det kändes ovanligt att märka av hans frustration över detta. Just över detta av alla andra saker.