• Anonym (Ensam mor)

Ni som är två vuxna och som jobbar, hur kan ni ha dålig ekonomi?

Som ensamstående förstår jag faktiskt inte hur man kan klaga över ekonomin om  man är två som delar och båda två jobbar. Då är det något man prioriterat fel, Jag har det tight men får ihop det. Kan någon förklara hur man tänker om man gnäller trots att man är två

• Svar på tråden Ni som är två vuxna och som jobbar, hur kan ni ha dålig ekonomi?
  • Anonym (kanske)

Nu spekulerar jag vilt, men....

Man bor i ett hus eller en lägenhet som de senaste åren har haft en rejält mycket högre räntekostnad än det hade när den köptes/lånet togs, samtidigt som vi haft en reallönesänking som raderat ut de senaste 10 årens löneökningar. Plus då att vi  allmänhet haft en reallönesänkning som raderat ut de senaste 10 årens löneökningar.

• Tow2Mater

Kansle lån (bil, hus, CSN, konsumtion), dyr hyra, underhåll till ex för tidigare barn, barns dyra sporter och annat de sysslar med, tvingas resa långt för att hälsa på nära släkt, t ex. 

En av dem kanske har extral
    åg lön.

• Anonym (Jag)

Har själv varit ensamstående (med barn) länge innan jag träffade min nuvarande partner och undrar också. Har två vänner (egentligen mest vänner till sambon) som ofta skriver till både mig och honom och ber om att få låna pengar för att kylskåpet är tomt (säger de). De har inga gemensamma barn (han har sen innan som han inte träffar) men väntar första nu, nu är hon sjukskriven men båda jobbade heltid tills nyligen. Brukar säga nej och be sambon göra det också, är själv gravid , har småbarn och pluggar. De åker på resor och allt möjligt så då tycker jag att man kan prioritera bättre.

Och ja när man själv har varit ensamstående känns det ännu mer konstigt att de inte skulle kunna få pengarna att räcka , låg hyra har de också. 

• Fjäril kär

Två lågavlönade yrken är en början på förklaringen. Alla har inte hög lön. Alla jobbar inte heltid.  

Hög hyra , eventuella lån/ränta/amortering slukar väldigt mycket pengar. På det tillkommer vatten/el/sopor/uppvärmning.  Försäkringar,  facket och a-kassa. Mobilkosstnad och bredband.  Eventuellt två bilar.   Där nånstans har ena lönen gått åt ...

Finns det barn så kostar barnomsorg...fritidsaktiviteter. 

Man har kanske delade barnbidrag med annan förälder man inte lever med. Betalar underhåll. 

Höga matkostnader

Inga extra bidrag .

CSN och andra lån ..där har lön 2 gått och då finns det kvar utgifter som inte tagits upp än... 

Är det verkligen raketforskning att fatta hur två inkomster inte innebär massa pengar?  

• Tow2Mater

^ en del ensamstående kanske har svårt att se att andras inkomster inte fylls upp med samma bidrag de inkasserar...

• Anonym (Lågavlönad)

Jadu, när vi efter många år hade sparat ihop till halva kontantinsatsen på en bostadsrätt fick vi ändå nej av banken till lån för resten av kostnaden för att vi var för fattiga, dvs lågavlönade.

Hade vi haft flera barn så hade vi haft mera utgifter och varit ännu fattigare. Eller om vi tagit typ sms-lån.

När vi fick barn gick jag ner till halvtid, då fick vi ännu lägre inkomster.

Sedan finns det de som har helt ok löner men för höga utgifter.

• Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2024-11-02 01:03:30 följande:

^ en del ensamstående kanske har svårt att se att andras inkomster inte fylls upp med samma bidrag de inkasserar...

Nu är jag inte ensamstående längre och största delen av tiden jag var det fick jag inte några bidrag utom barnbidrag och underhållsstöd en del av tiden eftersom jag tjänade för mycket för t.ex bostadsbidrag. Underhållsstöd för barnet från ett tidigare förhållande har jag nu också , det påverkas inte om jag är tillsammans , gift eller bor med min nya partner. Så det är inget som bara ensamstående kan få. 

Men bidragen går ju efter inkomst så om två personer har lika lite i inkomst som en ensamstående så borde de ju rimligtvis få ungefär lika mycket i bidrag så det argumentet håller inte riktigt. Nu gällde frågan personer som jobbar ,  då får man inga jättesummor i bidrag oavsett om man är ensamstående eller inte. 

Och ja när man är eller har varit ensamstående har man oftast svårt att tycka synd om de som inte är det och ändå gnäller.. så är det. Sen finns det förstås saker som kan hända och situationer man kan hamna i som gör att man ändå kan ha det svårt t.ex sjukdom, då är det skillnad. 

• Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2024-11-02 01:03:30 följande:

Och sen kan jag ju tillägga att underhållsstöd inte direkt är något bidrag på det sättet, det handlar om att en förälder betalar för sitt barn som han eller hon har skaffat. Det är väl ganska rimligt?
    Barnbidrag får alla oavsett inkomst eller relationsstatus.

Vilka bidrag tänker du på? Bostadsbidrag är baserat på inkomst så det borde rimligtvis inte göra att en ensamstående har mer pengar än någon som inte är ensamstående. Och det är inte heller bara ensamstående som kan få det. Tänker du på försörjningsstö? Det är inte heller något som ensamstående och inte personer som lever tillsammans med någon kan få och har man det lever man på existensminimun och då kan man inte direkt prata om någon inkomst som ?fylls upp?. 
    Så vad är det för bidrag du tänker på som ensamstående (oavsett inkomst) kan få men inte par? Jag måste ha missat det helt när jag var ensamstående , synd. 
  • Anonym (M)

Kolla på lyx fällan, bara för man e vuxen ha man int koll.
    Ja har alltid lagt undan 30% av lönen. å klarat mig på 70.
    När eller om inte 70 räker får ju man ändra något !

• Anonym (Dollar)

Vi har haft resllönesänkningar och räntan har tredubblats de senaste åren. Även om man har luft i ekonomin så gör det skillnad för dem som har lån. Får man inte kommentera det? Är det bara ensamstående mammor och sjukpensionärer som får uttrycka en negativ åsikt? Eller vilka andra?

Du låter mer som att du tycker du får lite cred för att du får ekonomin gå ihop som ensamstående. 

• Anonym (M)
    Anonym (Dollar) skrev 2024-11-02 06:15:38 följande:

Vi har haft resllönesänkningar och räntan har tredubblats de senaste åren. Även om man har luft i ekonomin så gör det skillnad för dem som har lån. Får man inte kommentera det? Är det bara ensamstående mammor och sjukpensionärer som får uttrycka en negativ åsikt? Eller vilka andra?

Du låter mer som att du tycker du får lite cred för att du får ekonomin gå ihop som ensamstående. 

Nej fattar att de e tuffar för många men. De e ju mycket på grund av att alla va galna när de va 0 ränta, de e ju liksom inte tillfälle å buda då på boende, de kan ju inte va så höga priser på boende räntan kan inte va så låg de förstår ju man!
  • Anonym (Dollar)
    Anonym (M) skrev 2024-11-02 07:42:15 följande:
    Nej fattar att de e tuffar för många men. De e ju mycket på grund av att alla va galna när de va 0 ränta, de e ju liksom inte tillfälle å buda då på boende, de kan ju inte va så höga priser på boende räntan kan inte va så låg de förstår ju man!
    Man fick inte lån med 1,5% utan att kunna klara betydligt högre ränta. Folk klarar genetellt de högre räntorrna och de är väldigt få som förköper sig. Men om räntekostnaden tredubblas (kanske ännu mer om ränteavdragsrätten går i taket), varför ska man inte reagera på den skillnaden, även om man klarar den högre kostnaden? Att betala pengar till banken i form av ränta är surare än att läggs dem på barnen eller investera på annat sätt.
  • Anonym (Vic)

Jag tjänar själv bättre än vad par jag känner gör tillsammans. Alla har inte höga löner. Saker kan också hända längs vägen. Barn kan bli sjuka, vuxna kan bli sjuka på olika sätt. Allt går inte att ta höjd för.

Svar på tråden Ni som är två vuxna och som jobbar, hur kan ni ha dålig ekonomi?