• Marvy

Äggblåsor/folliklar

Hoppas på att någon som läser detta har mer kunskap kring detta än mig 🙈 

Försöker bli gravid efter en förlust i vecka 23 i somras. Har efter det upplevt att min cykel har förändrats, fått ägglossning senare i cykeln vid cykeldag 19-23, med kort lutealfas på 9-10 dagar. (Har tempat). 

idag var jag på gyn och gjorde ett vaginalt ultraljud, fick inte så bra förklarat för mig så nu har jag ju ännu fler frågor 😅 

Är idag på cykeldag 9, 
    läkaren sa att min slemhinna såg fin och normal ut, hon nämnde att den var treskiktad och 6 mm. 

När hon skulle titta på äggblåsorna lät det som att hon blev lite förvånad, dock sa hon att det såg normalt ut men kan ändå inte släppa det. Hon såg inte några folliklar/äggblåor? I journalen så står det inga folliklar -< 1 cm. 

Någon som har lite koll? Vad innebär detta? Är det kört denna månad? 😫🥺

• Svar på tråden Äggblåsor/folliklar
  • Anonym (X)

Det betyder att ingen av äggblåsorna var 1 cm eller större idag. Med ägglossning så sent i cykeln som du har är det rimligt. Ägglossning brukar ske när äggblåsan blivit 18-24 mm (eller större) och har man ägglossning runt dag 14 som räknas som standard förväntas äggblåsan vara större än 1 cm vid cykeldag 9. Den växer 1-2 mm om dagen. Om du har ägglossning sent växer dina folliklar långsammare eller kommer igång att växa senare i cykeln än standard. Betyder inte att det är kört och inte kommer ägglossa denna månaden, det betyder att du har långt kvar till ägglossning och det har du ju har om man tittar på hur din cykel brukar vara.

• Marvy

Tack för svar

Anonym (X) skrev 2024-11-01 18:43:59 följande:

Det betyder att ingen av äggblåsorna var 1 cm eller större idag. Med ägglossning så sent i cykeln som du har är det rimligt. Ägglossning brukar ske när äggblåsan blivit 18-24 mm (eller större) och har man ägglossning runt dag 14 som räknas som standard förväntas äggblåsan vara större än 1 cm vid cykeldag 9. Den växer 1-2 mm om dagen. Om du har ägglossning sent växer dina folliklar långsammare eller kommer igång att växa senare i cykeln än standard. Betyder inte att det är kört och inte kommer ägglossa denna månaden, det betyder att du har långt kvar till ägglossning och det har du ju har om man tittar på hur din cykel brukar vara.

Tack för svar! 🙏🏼 Hon förklarade tyvärr inte så mycket och försökte fråga men fick inget riktigt svar direkt men vet du om man alltid kan se några äggblåsor, även om de är små? vet inte om hon tom sa att hon inte såg några alls? för hon sa ju inte hur många det isåfall, även om de var små, eller hur små de såg ut att vara? 😅🙈 

senate cykeln fick jag positivt ägglossningstest på dag 15 och ägglossning verkade ske dag 17, blev så lättad att det verkade ske tidigare nu igen, men nu känns de ju som det kanske bara var det tillfället :/ 
  • Anonym (X)
    Marvy skrev 2024-11-01 19:04:38 följande:

Tack för svar

Tack för svar! 🙏🏼 Hon förklarade tyvärr inte så mycket och försökte fråga men fick inget riktigt svar direkt men vet du om man alltid kan se några äggblåsor, även om de är små? vet inte om hon tom sa att hon inte såg några alls? för hon sa ju inte hur många det isåfall, även om de var små, eller hur små de såg ut att vara? 😅🙈 

senate cykeln fick jag positivt ägglossningstest på dag 15 och ägglossning verkade ske dag 17, blev så lättad att det verkade ske tidigare nu igen, men nu känns de ju som det kanske bara var det tillfället :/ 
    Man kan alltid se dem men man brukar inte mäta dem när de är små. Det är ju också det hon menar med att det inte fanns några folliklar på 1 cm eller större. Hade det inte funnits några alls hade det inte varit normalt och hon hade sagt det.
  • Marvy
    Anonym (X) skrev 2024-11-01 19:58:08 följande:
    Man kan alltid se dem men man brukar inte mäta dem när de är små. Det är ju också det hon menar med att det inte fanns några folliklar på 1 cm eller större. Hade det inte funnits några alls hade det inte varit normalt och hon hade sagt det.
    Okej tack för svar 🙈 du verkar ha lite mer koll än mig 😅 var ju där på cykeldag 9, nu på cykeldag 13 så har jag fått väldigt rikliga flygningar som dessutom är lite trådiga i konsistensen. Är inte det lite ?tidigt? då utifrån att äggblåsorna var under 1 cm på dag 9? 
Svar på tråden Äggblåsor/folliklar