• Anonym (Jessan)

Rökning/e-cigg ammande

Hej! Jag har länge vart rökare, mer än halva mitt liv. Började röka riktigt ung(13 år, sjukt ja vet!).. idag 30 år. Men hade inga problem alls att sluta röka rakt av då jag blev gravid, var ju för lilla barnets skull och ville inte att barnet skulle ta skada.

Idag är sonen född, och efter förlossning tänkte jag inte riktigt att jag ändå inte får röka eftersom man ammar, och barnet kan ta skada så/bli nikotin beroende. Jag hade tänkt att "åh när jag föder kan jag ta nån cigg om jag blir sugen"..rökning var ju en slags "avslappning" och "get away" för mig. Underlätta mitt psyke och fick bort lite stress, samt att få den njutningen... men min BM förklara att detta inte borde ske... Tänkte därför ut tanken att jag ska hålla mig så länge jag klarar, men blir ju röksugen, så min fråga nu, hur är det med nikotinfri e-cigg?? Jag vill inte vara heltidarökare så länge jag ammar, men menar nångång bara för att underlätta röksuget. Vad anser ni själva? Hur gör ni, röker ändå cigg/eller e-cigg? (Dömer ingen).

Håll god ton och respektera varann!

• Svar på tråden Rökning/e-cigg ammande
  • MsM84

Rekommenderar varmt boken äntligen icke rökare av Alan Carr. Den boken fick mig att inte vilja röka och jag har inte rökt en enda cigg på 13-14 år efter att innan ha misslyckats försöka sluta flera gånger.

• Anonym (Jessan)
    MsM84 skrev 2024-11-01 17:18:03 följande:

Rekommenderar varmt boken äntligen icke rökare av Alan Carr. Den boken fick mig att inte vilja röka och jag har inte rökt en enda cigg på 13-14 år efter att innan ha misslyckats försöka sluta flera gånger.

Tack för tips! ..

någon mer gällande frågan?? Nån..?
  • Anonym (.)

Kan förstå ditt sug. Var nikotinberoende i femton år innan vi försökte få barn. Jag kan få sug ibland, men nu är ju kroppen avvand från nikotinet och till stor del vanan. 

Om jag var du skulle jag ta tillfället att helt hålla dig borta från nikotin, både för din och ditt barns hälsa. Nu när du ändå är avvand.

lucka till 🥰

• Anonym (Nja)

Det finns tydligen mycket annat skit i de där e-cigaretterna som man inte heller vill ha i sig så mitt råd är att du hittar bättre sätt att slappna av.

• Anonym (.............)

soc borde komma och ta barn från rökare... varför ska du börja igen nu när du slutat? Så jäkla idiotiskt. Börja yoga eller nåt istället om du vill slappna av...

• Anonym (Jess)

Du kan röka någon cigg då och då. Det är inte hela världen. Gör det inte i närheten av barnet bara. 

• Anonym (god)
    Anonym (Jessan) skrev 2024-11-01 17:07:06 följande:
    Rökning/e-cigg ammande

Hej! Jag har länge vart rökare, mer än halva mitt liv. Började röka riktigt ung(13 år, sjukt ja vet!).. idag 30 år. Men hade inga problem alls att sluta röka rakt av då jag blev gravid, var ju för lilla barnets skull och ville inte att barnet skulle ta skada.

Idag är sonen född, och efter förlossning tänkte jag inte riktigt att jag ändå inte får röka eftersom man ammar, och barnet kan ta skada så/bli nikotin beroende. Jag hade tänkt att "åh när jag föder kan jag ta nån cigg om jag blir sugen"..rökning var ju en slags "avslappning" och "get away" för mig. Underlätta mitt psyke och fick bort lite stress, samt att få den njutningen... men min BM förklara att detta inte borde ske... Tänkte därför ut tanken att jag ska hålla mig så länge jag klarar, men blir ju röksugen, så min fråga nu, hur är det med nikotinfri e-cigg?? Jag vill inte vara heltidarökare så länge jag ammar, men menar nångång bara för att underlätta röksuget. Vad anser ni själva? Hur gör ni, röker ändå cigg/eller e-cigg? (Dömer ingen).

Håll god ton och respektera varann!

Jag har jobbat på neonatalen där man blandar berikningar i mammans bröstmjölk och ger till bebisarna i sond. En mamma rökte och i hennes mjölk fanns ett grått skikt som la sig på botten av mjölken som hon hade pumpat ur. Så jävla äckligt, och det skulle man ge bebisen då i sonden. Det finns i din mjölk om du röker och sen ammar. Plus att du luktar rök och att rökpartiklarna kommer i barnets luftvägar och ökar risken för allergier, astma, infektioner. 

Sen visar studier att barn till rökare som rökt under graviditet och amning själva börjar röka tidigt. Ofta får de sug efter nikotin redan i 10-11 års ålder. Och om du har så svårt att avstå nu, så är du säkert heltidsrökare igen vid det laget när ditt barn är i den åldern. Så då är det enkelt för ditt barn att ta några cigg av dig och påbörja sin egen rökning. 

Detta kan du tänka på medan du låter röksuget klinga av. För du tänker väl inte låta rökning skada ditt barn?
  • Anonym (Jessan)
    Anonym (god) skrev 2024-11-08 15:11:01 följande:
    Jag har jobbat på neonatalen där man blandar berikningar i mammans bröstmjölk och ger till bebisarna i sond. En mamma rökte och i hennes mjölk fanns ett grått skikt som la sig på botten av mjölken som hon hade pumpat ur. Så jävla äckligt, och det skulle man ge bebisen då i sonden. Det finns i din mjölk om du röker och sen ammar. Plus att du luktar rök och att rökpartiklarna kommer i barnets luftvägar och ökar risken för allergier, astma, infektioner. 

Sen visar studier att barn till rökare som rökt under graviditet och amning själva börjar röka tidigt. Ofta får de sug efter nikotin redan i 10-11 års ålder. Och om du har så svårt att avstå nu, så är du säkert heltidsrökare igen vid det laget när ditt barn är i den åldern. Så då är det enkelt för ditt barn att ta några cigg av dig och påbörja sin egen rökning. 

Detta kan du tänka på medan du låter röksuget klinga av. För du tänker väl inte låta rökning skada ditt barn?
    Hej! Intressant,.. ja låter ju sjukt äckligt usch! Nu vet jag inte om du läste fel kanske men jag röker ej, har ej rökt sedan innan graviditeten och vill ej röka,cigaretter då,nu heller. Eller för den delen i framtiden heller, som jag känner nu iaf.

Sen vad som sker efter amningstiden om man skulle vilja röka(cigg) och sålänge man inte utsätter barnen för rök, är upp till en själv. Handlar då mest om den egna hälsan,o är ju såklart inte positivt med rökning. Inget samtal jag ville in på : )

Nu prata jag om e-ciggaretter, känner du till det?... just Nikotinfria e-cigg dessutom undra jag över. Det är ej brinnande tobak,rök och stark lukt. Det är ånga med, om man nu vill, tillsatt smak. Är altså inget som stinker,brinner och är inte ens rök. Det innehåller däremot en hel del ämnen också, men inte samma som cigarreter och mycket mindre.

Mer än så vet jag ej, söker därför om någon vet mer och kanske röker nikotinfri e-cigg nångång då o då i samband med amning. Eller vet varför det inte skulle vara en bra ide alls annars. Med källa gärna! Tack :)
  • Anonym (Jessan)

Hej, läs förgående inlägg tack! Kanske blev missuppfattad, men var ju ganska tyldig i tråden..? Pratar ej om rökning(cigg). Pratar här om nikotinfria "e-cigg". Som ej är vanliga tobaks cigg. Prata om inget annat.

Jag håller med att det är lite dumt o röka cigaretter i samband med amning. Hur folk gör sen är upp till dem själva, inte så pass att soc borde ta barnen från dem iaf som någon sa tycker jag inte,men väldigt dumt ja. Däremot finns ju så mkt värre också. Har ex. sett en höggravid kvinna röka cigg o gud vad triggande det var..men man sa ju inget.

Så ja..någon?

• Maggena

Det är en massa skit i de där ångorna man drar in och jag killgissar att det finns en chans att det kommer ut i bröstmjölken. Så tycker att det är en dålig idé 

• Anonym (Jessan)
    Anonym (Jessan) skrev 2024-11-08 20:05:14 följande:

Hej, läs förgående inlägg tack! Kanske blev missuppfattad, men var ju ganska tyldig i tråden..? Pratar ej om rökning(cigg). Pratar här om nikotinfria "e-cigg". Som ej är vanliga tobaks cigg. Prata om inget annat.

Jag håller med att det är lite dumt o röka cigaretter i samband med amning. Hur folk gör sen är upp till dem själva, inte så pass att soc borde ta barnen från dem iaf som någon sa tycker jag inte,men väldigt dumt ja. Däremot finns ju så mkt värre också. Har ex. sett en höggravid kvinna röka cigg o gud vad triggande det var..men man sa ju inget.

Så ja..någon?

Tillägg: skrev ju visst om cigg i tråden, var en fråga dock om nån rökte cigg i samband med amning bara. Själv undra jag över e-cigg för min del.
Svar på tråden Rökning/e-cigg ammande