• Anonym (Anonym (Försöker))

Svårare att bli gravid med barn 2?

Hej! Jag födde barn i April och han blev till på första halvdanna försöket. Nu försöker vi för syskon och har nu försökt 3 gånger utan att lyckas. Jag börjar bli riktigt förtvivlad och känner en hopplöshet just nu. Jag fick även veta under min graviditet att jag har hypotyreos men jag är under medicinering som ser bra ut. Min cykel är regelbunden (kan diffa 1-2 dagar).

Någon mer som haft det svårare att få till syskon än med första barnet? Hur lång tid tog det för er? 

(Jag är väl medveten om att vi inte har försökt länge egentligen men det börjar bli jobbigt psykiskt ändå 😕)

• Svar på tråden Svårare att bli gravid med barn 2?
  • Anonym (Kroppen kanske vet)

Det var ju rätt nyligen du födde barn. Din kropp kanske behöver lite mer tid att återhämta sig från det. Du kanske egentligen ska vara lite tacksam för att den skyddar dig, det är ju en stor påfrestan för kroppen att vara gravid och nyförlöst. Jag hoppas att din kropp snart är på banan igen. För mig dröjde det 7-8 försök inklusive två mf innan jag blev gravid och det höll (vecka 21 nu). Mitt yngsta barn är nu 1,5 år. Jag ammade tills barnet var 10 månader.

Och jag två barn som båda blev till på första försöket. Men nu dröjde det alltså rätt "länge".

Anonym (Kroppen kanske vet) skrev 2024-11-01 20:51:54 följande:

Det var ju rätt nyligen du födde barn. Din kropp kanske behöver lite mer tid att återhämta sig från det. Du kanske egentligen ska vara lite tacksam för att den skyddar dig, det är ju en stor påfrestan för kroppen att vara gravid och nyförlöst. Jag hoppas att din kropp snart är på banan igen. För mig dröjde det 7-8 försök inklusive två mf innan jag blev gravid och det höll (vecka 21 nu). Mitt yngsta barn är nu 1,5 år. Jag ammade tills barnet var 10 månader.

Så kan det vara, vi började försöka när han var 4 månader och är nu då 7 månader. Jag gick på p-piller i 3 månader innan vi började försöka, upplevt mindre äl flytningar efter det. Kanske kan bero på det, svag äl? 

Tack för svar! Vad kul att det gick tillslut ❤️

Anonym (Anonym (Försöker)) skrev 2024-11-01 21:08:44 följande:

Så kan det vara, vi började försöka när han var 4 månader och är nu då 7 månader. Jag gick på p-piller i 3 månader innan vi började försöka, upplevt mindre äl flytningar efter det. Kanske kan bero på det, svag äl? 

Tack för svar! Vad kul att det gick tillslut ❤️

Ja. Sen kan ju hormonella preventivmedel också göra att kroppens hormoner hamnar lite i obalans, utöver nylig graviditet och förlossning. Alla hormoner måste jobba åt rätt håll för att en graviditet ska vara möjlig, så du ska se att det snart går vägen.
    Anonym (Kroppen kanske vet) skrev 2024-11-01 21:20:42 följande:
    Ja. Sen kan ju hormonella preventivmedel också göra att kroppens hormoner hamnar lite i obalans, utöver nylig graviditet och förlossning. Alla hormoner måste jobba åt rätt håll för att en graviditet ska vara möjlig, så du ska se att det snart går vägen.
    Får hoppas på det! 🥰
Svar på tråden Svårare att bli gravid med barn 2?