• Freddie K

Värde i saker

Vem är det som säger att saker är värt något? Ta det här med guld till exempel. Vem säger att det är värt en massa pengar? Jo, det är den stora massan, men någon måste ju ha bestämt att guld är värt en massa pengar. Jag sätter inte värde på materiella ting, så för mig är guld värdelöst. Visst jag använder pengar, men det måste man ju göra, men jag styrs inte av materiella ting. Jag överkonsumerar till exempel inte, utan jag köper det som jag absolut måste ha, men det är intressant att se hur folk värdesätter olika saker. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Värde i saker
  • Anonym (Guld är förenande kulturellt)

Guld är kulturellt, för de flesta kulturer har oberoende av varandra kommit fram till att det är det, trots att det egentligen är kasst som material att göra vettiga saker av. 

Så när vitt skilda kulturer möttes historiskt kunde man utöver att byta handla i guld, eftersom alla oberoende av varandra satte högt värde i detta kassa material. 

Därför blev det så. 

Hade du inte haft nån att handla med, postapokalyps hade gulds enda egentliga värde vart som ok substitut för bly i DIY hagelpatroner.   

• Anonym (BeeGee)

Det du pratar om är enbart ekonomiskt värde. Guld är väldigt stabilt och oxiderar inte utan behåller sin glansiga yta. Och det är mjukt och lätt att bearbeta. Därför är det eftertraktat. Eftersom det finns väldigt lite i förhållande till hur många som vill ha det blir det dyrt. 

Om det här med värde intresserar dig så finns det modeller för värdering som inbegriper andra värden, som estetiskt värde, affektionsvärde och kulturhistoriskt värde till exempel. 

I en situation där precis alla människor saknar livets nödtorft skulle guld däremot förmodligen bli ekonomiskt nästan värdelöst, eftersom ingen skulle tycka att det var värt att lägga pengar på. Man skulle prioritera mer användbara material. Men det skulle inte förändra ett guldsmyckes estetiska värde eller affektionsvärde. 

• Anonym (P)

Tillgång och efterfrågan. 

Om många vill ha något, men det inte finns så mycket av det, så kan man ta bra betalt.

Svar på tråden Värde i saker