• Daimstruten

Var gömma smycken man vill använda?

Ni andra som använder smycken i guld, var placerar ni dom smycken ni inte har på er just idag? Har ni dom lättillgängligt framme i ett smyckesskrin eller nåt? Eller har ni dom kanske undangömda så en tjuv inte ska hitta dom så lätt?

Jag har ett lättillgängligt större smyckesskrin med silversmycken. Sen har jag ett litet smyckesskrin med guldsmycken jag använder till vardags som jag har lite undangömt. Därefter har jag en riktigt hemlig gömma med smycken jag sällan använder. Jag stör mig lite på att mitt lilla smyckesskrin inte får plats med så mycket och det är lite krångligt att plocka fram det jämfört med mitt silversmyckesskrin så jag använder nästan alltid samma smycken av bekvämlighetsskäl. 

Så hur resonerar ni andra? Är det viktigare att ha dyrare smycken nära till hands eller gömmer ni undan dom av säkerhetsskäl? Har ni några smarta tips på sätt att gömma smycken men ändå lätt komma åt dom?

• Svar på tråden Var gömma smycken man vill använda?
  • Elin pelin

Jag har alla smycken jag använder i ett smyckeskrin. De jag i princip aldrig använder ligger i ett säkerhetsskåp. Jag tänker att väktare hinner få dit polisen innan en tjuv har hittat nyckeln...

• Fjäril kär

Dom dyraste smyckena jag äger är dom jag faktiskt aldrig tar av mig.  I mitt smyckeskrin ligger dom jag använder mer sällan som diverse silver, arvegods etc som ser dyrare ut än vad dom är. 

Lättåtkomliga smycken jag gärna använder ofta  hänger på en galge bredvid spegeln i sovrummet . Pärlor, stål,  och halvädelstenar blandat med läderarmband,  chokers och bijouterier i salig röra ..  

Hade jag haft dyrare och pråliga  diamanthalsband, matchande örhängen etc som kanske inte kan användas dagligen hade jag haft dom i en diskret ask jag ändå enkelt och lätt kan komma åt utan att den syns.  Kanske överväga att låsa in dom i ett typ dokumentskåp eller nåt. 

• Daimstruten
    Elin pelin skrev 2024-10-31 23:09:21 följande:

Jag har alla smycken jag använder i ett smyckeskrin. De jag i princip aldrig använder ligger i ett säkerhetsskåp. Jag tänker att väktare hinner få dit polisen innan en tjuv har hittat nyckeln...

Hur robust och svårforcerat är säkerhetsskåpet? Brukar tjuvar lämna såna ifred eller ser dom det som en indikation på att det verkligen är värt att komma tillbaka med bättre verktyg och ta sig in alternativt ta med sig skåpet?

Min dröm skulle vara en hemlig lucka i golvet, i väggen eller i ett gediget skåp. Skrattande
  • Anonym (Kim)

Allt ligger i vapenskåpet. Tryggt och bra. Bijouterier hänger lättillgängliga. 

• Anonym (guldsked)

Jag har ett decoy smyckesskrin med en del krafs i, och ett riktigt som står mer gömt.

Men reser jag bort så kommer det dyra att ligga i en flyttlåda uppe på vinden i det mörkaste hörnet under en massa bråte. Om de lyckas hitta den har de nästan förtjänat det.

Räknar dock med att vapenskåpet kommer att få störst uppmärksamhet vid ev. inbrott.

• Anonym (Hotbild)

Funder också på hotbilden
    Klåfingrig familjemedlem eller  besökare i huset
    Brand. Smycken förstörs om de blir en brand i bostaden. 

• Anonym (sent)

Alla mina smycken ligger i princip framme. Har inte så värdefulla smycken och det finns så mycket annat i vårt hus är mycket mer stöldbegärligt i så fall, TV, ljudsystem, datorer, mobiltelefoner, så det känns osannolikt att nån skulle ta just smyckena. 

• Embla twopointoh

Jag äger inga supervärdefulla smycken, men jag har ett antal med stort affektionsvärde (ett par av dem använder jag regelbundet). Dessa förvarar jag på ett annat ställe än i smyckeskrinet som står på byrån i sovrummet, och när vi åker bort längre perioder så förvarar en vän till oss dem i sitt kassaskåp.

Tyvärr är det väl så att "professionella" tjuvar vet precis var och hur folk brukar gömma sina värdesaker. Men jag antar att de är under tidspress vid inbrott, så om man förvarar värdesakerna på ett ställe som är bökigt och tidskrävande att rota fram, kanske de inte hinner, med betoning på kanske.

• Anonym (Nej!)

Förlåt, men man ställer bara sådana här frågor om du är: 

1: Korkad/ efterbliven..
    2: Du själv är kriminell.

Ett tips är att istället söka upp vart tjuvarna brukar börja leta vid ett inbrott och hur ett rån går till. Därefter kan du komma på idéer som du/ni självklart inte skall dela för allmän beskådan (på t.ex internet). Hemligheten är att inte göra som alla andra eftersom tjuvarna då systematiskt kommer att hitta era smycken. 

De som använder kassaskåp och liknande, är väl lite smartare. Men en rutinerad tjuv kommer lyckas att ta sig in i det med så småningom. Var rädda om er och era värdesaker.

Med vänliga hälsningar 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Gömmer)

Efter att min mor fick inbrott och de länsade henens smyckesskrin som stod fram gömmer jag allt av värde.

De jag sällan använder ligger i kassaskåpet, och örhängen, halsband som jag varierar har jag i ett mjukt fodral som jag gömt bland mina kläder.

Svar på tråden Var gömma smycken man vill använda?