• Anonym (Fördomar)

Varför tror folk att relationer med åldersskillnad handlar om sex?

Min man och jag har 20 år mellan oss. När folk får reda på detta så kan folk bli obekväma. Vad ska våra föräldrar tycka? 

Min svärmor tycker jag är en förvirrad tös och att jag är en slampa, hon har sagt detta själv till mig. 

Många uttrycker då jag är den yngre att när jag får mitt första gråa hår så kommer han dumpa mig Och välja någon ny ung begåvning. 

Jag är över 30 så någon förvirrad tös handlar inte detta om. Vi har dessutom flera barn tillsammans. 

Och vi är inga sexgalningar. Vi har samma intressen. Tycker om att göra samma saker och våra samtal tar aldrig slut. Det är som att efter vårt första samtal och träff så slutade det aldrig. Jag vill prata med honom, vi har roliga och givande samtal med varandra. 

Ändå så klistrar man på folk med olika åldersskillnad massa fördomar. Och säger att relationen inte kommer att hålla pga att vi är olika gamla. Samma statistik skulle ju finnas mellan par som har olika klassbakgrund och om den ena är djupt troende muslim och den andra hindu. 

Men jag hör aldrig folk kommentera att människor relationer skulle riskera att sluta med skilsmässa för att dom har olika trosuppfattningar. Varför är det okej att uttrycka som som man vill om just åldersskillnader då? 

• Svar på tråden Varför tror folk att relationer med åldersskillnad handlar om sex?
  • Tukt

Det handlar ju inte specifikt om er åldersskillnad utan hur normer påverkar oss alla.

• Anonym (Fördomar)
    Tukt skrev 2024-10-31 23:15:34 följande:

Det handlar ju inte specifikt om er åldersskillnad utan hur normer påverkar oss alla.

Så då får man uttrycka sig precis hur man vill om vissa personers relationer? 
  • Anonym (Sigma)

Vet inte om jag skulle kalla det för fördomar. Har nyligen läst att kvinnor över si och så-åldern är skräp. Tolkar det då att det är kroppen och utseendet som räknas (och då hur användbar denne är till sex) Brukar läsa sånt med jämna mellanrum. Tolkar det då som att det inte alls är osannolikt att du blir lämnad när utseendet falnar. Som 30 så är du fortfarande relativt ung. Åldern i er konstellation är ju en faktor. Även vikten (för dig) har jag förstått.

Sen så borde svärmor och alla andra hålla käften, men det är en helt annan sak.

• Tukt
    Tukt skrev 2024-10-31 23:15:34 följande:

Nej, såklart inte. Var inte det jag skrev.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Fördomar) skrev 2024-10-31 23:20:04 följande:
    Så då får man uttrycka sig precis hur man vill om vissa personers relationer? 
    Fast det skrev väl inte Tukt?

Du verkar själv vara full av fördomar och antagande. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Fördomar) skrev 2024-10-31 22:55:10 följande:
    Varför tror folk att relationer med åldersskillnad handlar om sex?

Min man och jag har 20 år mellan oss. När folk får reda på detta så kan folk bli obekväma. Vad ska våra föräldrar tycka? 

Min svärmor tycker jag är en förvirrad tös och att jag är en slampa, hon har sagt detta själv till mig. 

Många uttrycker då jag är den yngre att när jag får mitt första gråa hår så kommer han dumpa mig Och välja någon ny ung begåvning. 

Jag är över 30 så någon förvirrad tös handlar inte detta om. Vi har dessutom flera barn tillsammans. 

Och vi är inga sexgalningar. Vi har samma intressen. Tycker om att göra samma saker och våra samtal tar aldrig slut. Det är som att efter vårt första samtal och träff så slutade det aldrig. Jag vill prata med honom, vi har roliga och givande samtal med varandra. 

Ändå så klistrar man på folk med olika åldersskillnad massa fördomar. Och säger att relationen inte kommer att hålla pga att vi är olika gamla. Samma statistik skulle ju finnas mellan par som har olika klassbakgrund och om den ena är djupt troende muslim och den andra hindu. 

Men jag hör aldrig folk kommentera att människor relationer skulle riskera att sluta med skilsmässa för att dom har olika trosuppfattningar. Varför är det okej att uttrycka som som man vill om just åldersskillnader då? 

De som har förhållanden där det är olika religion eller klass får också höra saker. 

Du ger ett ganska omoget intryck och har minst lika mkt fördomar om andra som du tror de har om er. 

Att du inte kan släppa detta efter så många år känns konstigt. 

• Anonym (Fördomar)
    Anonym (Oj) skrev 2024-11-01 13:56:41 följande:

De som har förhållanden där det är olika religion eller klass får också höra saker. 

Du ger ett ganska omoget intryck och har minst lika mkt fördomar om andra som du tror de har om er. 

Att du inte kan släppa detta efter så många år känns konstigt. 

Vad för fördomar har jag menar du? Det jag tog upp va forskning 
Svar på tråden Varför tror folk att relationer med åldersskillnad handlar om sex?