• electricine

Hur ska en nyfödd sova?

Hej! Jag väntar mitt första barn och försöker läsa på om hur en vinter/tidigvår-bebis ska sova säkert den första tiden. Så som jag förstår det ska det ske på rygg på plan yta utan kudde/filt osv, men bara då i en tunn långärmad body och inget mer. Är det här korrekt? Det känns lite småfattigt men verkar som att det är det som gäller. Är rädd att göra fel då det verkar så noga med säkerhet och temperaturreglering första tiden.

Tacksam för svar. 

sids, spädbarn, sova, temperatur
  • Svar på tråden Hur ska en nyfödd sova?
  • Anonym (Ja)

Ja det är korrekt. Filtar innebär kvävningsrisk och samma sak med kuddar. En pyjamas räcker. Strumpor om fötterna är kalla 

• Anonym (??)

Är det något nytt påfund från usa att barn ska ligga utan täcke eller filt? De borde ju bli helt nedkylda? Jag själv klarar mig inte ens utan täcke /filt när jag ligger stilla och då har vi ändå rätt varmt inne. Jag har jobbat mycket med barn /spädbarn och aldrig la man dem utan filt? Och det är inte ens många år sedan.

• Anonym (Mamma)

Klart bebisen kan ha filt, men den måste fästas i fotänden så bebisen inte kan dra den över ansiktet. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (??) skrev 2024-10-31 22:29:58 följande:

Är det något nytt påfund från usa att barn ska ligga utan täcke eller filt? De borde ju bli helt nedkylda? Jag själv klarar mig inte ens utan täcke /filt när jag ligger stilla och då har vi ändå rätt varmt inne. Jag har jobbat mycket med barn /spädbarn och aldrig la man dem utan filt? Och det är inte ens många år sedan.

Jag hade vår bebis i ett babynest mellan mig och pappan. Vår kroppsvärme sprider sig i rummet och bebisen var varm. Både fötter och resten av kroppen. 
  • Anonym (Pappa)

Ungen sover när den vill och behöver - enkelt!
    Det jag provat är att ta en 1.5 liters pet-flaska och fylla den med varvmatten och bädda ner i sängen innan man lägger ner barnet
    Alla är olika med mina ungar sov som klubbade grisar. 
    Alternativet med min dotter var barnvagn ute i minus 20 med en filt över vagnen. Vi rullade in henne när vi gick och lade oss. 
    De klarar mer än vad vi tror!

• Anonym (Mor)

Jag hade filt på bägge mina. Ingen kudde. Hade babynest.
    Samsov med bägge. båda skulle ligga upp i armhålan på mig😅 
    Det var enklare att samsova med sommarbebis, med vinterbebisen ville ju jag själv dra upp täcket till öronen men det gick ju inte med honom bredvid. Jag tog på mig flanellpyjamas så jag kunde ha täcket längre ner så låg vi båda under det.

• Anonym (det)
    electricine skrev 2024-10-31 21:27:56 följande:
    Hur ska en nyfödd sova?

Hej! Jag väntar mitt första barn och försöker läsa på om hur en vinter/tidigvår-bebis ska sova säkert den första tiden. Så som jag förstår det ska det ske på rygg på plan yta utan kudde/filt osv, men bara då i en tunn långärmad body och inget mer. Är det här korrekt? Det känns lite småfattigt men verkar som att det är det som gäller. Är rädd att göra fel då det verkar så noga med säkerhet och temperaturreglering första tiden.

Tacksam för svar. 

Det är väl så som rekommendationerna ser ut.

Men mina bebisar vägrade allt annat än att sova tätt ihopknölade i min armhåla, nära till bröstet/maten. Varmt och gosigt, nära, nära. 
Svar på tråden Hur ska en nyfödd sova?