• Lillal0ppan

Rädd för mobbning

Jag har en pojke på 3år som har en ryggmärgsskada och har därför problem med blåsa och tarm (inkontinens). Vi har inte behövt ha honom på förskolan och inte velat heller för den delen, pga hans besvär. 
    Men efter nästa år ska han få börja för vi vill att han ska få gå ett år innan skolplikten börjar.
    Jag oroar mig varje dag, och har gjort länge, att han ska bli mobbad/utanför pga sina besvär!!!
    Dels har han blöjja och vi vet inte hur länge han kommer ha det, och när han inte har blöjja kommer han ju antagligen ha annat skydd så då är jag rädd att det ska läcka/lukta.
    Blir bara helt gråtfärdig av att tänka på detta. Går på öppen förskola och i veckan var det en pojke som ifrågasatte varför han har blöjja. Tack och lov frågade han pappan och inte min son.

Finns det någon här med barn som har inkontinensbesvär?? Hur har det gått i dagis/skola för dom?  

• Svar på tråden Rädd för mobbning
  • Anonym (Ipb.ni)

Om det skulle bli ett problem i framtiden så får ni helt enkelt prata med personalen på skolan och informera elever om att alla har olika förutsättningar i livet. Sen kanske vara lite obserande kring dynamiken elever emellan och ta ett steg tillbaka om det fungerar bra eller åtgärda om det inte går bra. 

• Anonym (n)

Klart att ungen kommer bli mobbad.
    Jag blev söndermobbad i hela högstadiet och gymnasiet, och då har jag AS. 

• Anonym (Skolan)

Det viktigaste är att hitta rätt skola samt förskola och det är inte lätt. Man måste hitta en som inte tål mobbning. Jag valde min skola till min son utifrån vad jag vet och utifrån vad jag såg när jag var föräkdraledig och jag gick förbi massa skolor på rasterna. Var i landet bor ni?

• Anonym (Annica)

Barn (och vuxna) kommer alltid att undra, titta och fråga. Vi människor vill förstå vår omgivning, och reagerar på det som inte är "som det brukar vara". Tänk inte att pojken på ÖF "ifrågasatte" utan "undrade".
    Jag är lärare och har haft en elev med ryggmärgsskada. Blöjan syntes ibland, och några barn undrade. Jag svarade att hen inte kunde snabba sig till toa på samma sätt som de andra, och hade den för säkerhets skull. Sedan var det inga problem med det. 
    Barn kan vara tanklösa och säga dumma saker, men de är inte elaka, och med ett positivt synsätt kan man reda ut det mesta. Och just fysiska svårigheter brukar vara ganska enkla att få andra barn att acceptera och bortse ifrån.

Svar på tråden Rädd för mobbning