Cellförändringar och HPV 18/45
Hej! Har några funderingar. Är det någon som vill hjälpa mig förstå anteckningar från 1177, dessa är från januari 2024. Jag fick då komma på kolposkopi pga HPV 18 och 45 samt cellförändringar som var lätta-medel. 18 månader innan detta hade jag ?bara? högrisk HPV. Gyn bestämmer då att man ska göra en kolposkopi som visar att det även finns cellförändringar, inte bara HPV. Detta är anteckningarna efteråt:
?Px LSIL kolpo 12 mån, hög HPV+ HSIL. Inflammatoriskt infiltrat.
Hpv 18/45. Persisterande hpv. Mycket tydligt prominent körtelepitel.
Självhållande spekula. Transformationszon typ 1. Tydligt prominent körtelepitel. Kan följa SCJ i sin helhet. Flyktigt slöjigt acetovitt 11 till 12. Flikiga kanter. Kapillärmönster grov. Lite mer spräckligt i storlek. Jodupptag gul. Swede score 8. Px tas varje kvadrant 2, 5, 7 och 11. Blodstillar med kompression och silvernitrat. Mycket lättblödande.
Obs prominent tydligt körtelepitel."
Jag har ringt gyn två gånger sedan januari då jag blöder en del mellan mensen och har ont ibland. Gör framförallt ont om jag nyser eller hostar. Jag har ringt för att fråga om jag bara ska vänta på min tid, eller om man vill ha in mig innan. Jag får vänta har dom förklarat för mig båda gångerna. Jag förstår att jag ligger i den vanliga vårdkön och att man behöver dessa 12 månader för att se om de eventuellt läker ut.
Vad betyder alla dessa ord som läkaren skrivit på 1177? Någon som är i samma sits?
Jag har ringt gyn två gånger sedan januari då jag blöder en del mellan mensen och har ont ibland. Gör framförallt ont om jag nyser eller hostar. Jag har ringt för att fråga om jag bara ska vänta på min tid, eller om man vill ha in mig innan. Jag får vänta har dom förklarat för mig båda gångerna. Jag förstår att jag ligger i den vanliga vårdkön och att man behöver dessa 12 månader för att se om de eventuellt läker ut.
Vad betyder alla dessa ord som läkaren skrivit på 1177? Någon som är i samma sits?