• Anonym (Isabelle)

Hon umgås med andras vänner bakom ryggen

Min morsa har en förmåga att ha kontakt och umgås med andras vänner och bekanta bakom ryggen på dom.

Som tonåring märkte jag att mina vänner var hemma hos mig på fika när jag inte var hemma men morsan gjorde dom till sina vänner. Det samma gällde åtminstone en föredetta pojkvän efter att vi hade gjort slut. Det här gjorde hon bakom ryggen på mig och fast jag sa ifrån.

Hon pratade även ofta med sin systers ex-man som systern hade noll kontakt med pga vårdnadstvist.

Vidare har hon umgåtts med sin egen mammas väninnor bakom ryggen på mamman och alla har blivit svurna till att inte berätta det för hennes mamma.

Sen ett par år så har hon börjat ha kontakt med en gammal kompis till mig som inte ens jag har kontakt med längre. Den här kompisen kände aldrig min morsa då jag träffade kompisen som vuxen. Men dom har fått kontakt på social media på något vis och nu pratar morsan med henne. När jag frågar varför i helskotta dom har kontakt så säger morsan att hon ju "måste svara". Men jag är säker på att hon även kontaktar min kompis.

Vad är det för fel på människan som ska ha kontakt med sina närståendes vänner bakom ryggen på dom?

• Svar på tråden Hon umgås med andras vänner bakom ryggen
  • Anonym (Betta)
    Så länge vederböranden vill ha kontakten och umgänget med din mamma så är det väl inget fel med det.
  • Aniiee

Folk har faktiskt rätt att umgås med vem fan de vill, även om någon annan skulle råka känna, eller inte känna, dem.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (S)

Vadå "bakom ryggen"? Man får faktiskt umgås med personer man råkar lära känna i andra sammanhang utan att ha de andra med också!

• Anonym (orion)

Håller med om att man bör vara någorlunda transparent när man etablerar ett vänskap med någon man känner genom någon annan och börjar umgås med denne direkt. Denna morsa verkar ha satt det i system att inte vara öppen omkring detta umgänge och verkar också parasitera på närståendes vänskaper och kontakter. Om dessa vänskaper dessutom går över generationsgränserna samt medvetet måste hållas hemliga blir det extra giftigt. Hon kanske kan göra dig extra intressant för omgivning genom att kunna leverera inside information omkring X till Y som X inte har en aning om att hon känner.

Också illojalt att ofta prata med systerns ex-man när denne själv bojkottar all kontakt.

En illojal, intrigant och parasitär mor skulle jag säga utifrån TS. Tyvärr inget lyckoträff att ha en sån mor, det håller jag med TS om.

• Anonym (Isabelle)

Till er tre som skrev först: man får absolut umgås med vem man vill men man brukar inte smyga med det, man brukar inte sätta i system att umgås med sina närståendes vänner, partners, ex-partners osv över tre generationer bakom ryggen på dom. Man brukar inte hota personer med att dom inte får säga till en annan person att NN umgås med deras vän. Då har man ju baktankar med det hela och vet att man gör något fult.

Anonym (orion) skrev 2024-10-30 19:53:52 följande:

Håller med om att man bör vara någorlunda transparent när man etablerar ett vänskap med någon man känner genom någon annan och börjar umgås med denne direkt. Denna morsa verkar ha satt det i system att inte vara öppen omkring detta umgänge och verkar också parasitera på närståendes vänskaper och kontakter. Om dessa vänskaper dessutom går över generationsgränserna samt medvetet måste hållas hemliga blir det extra giftigt. Hon kanske kan göra dig extra intressant för omgivning genom att kunna leverera inside information omkring X till Y som X inte har en aning om att hon känner.

Också illojalt att ofta prata med systerns ex-man när denne själv bojkottar all kontakt.

En illojal, intrigant och parasitär mor skulle jag säga utifrån TS. Tyvärr inget lyckoträff att ha en sån mor, det håller jag med TS om.

Äntligen en vettig åsikt. Det ÄR något konstigt med hur hon håller på. (Läs även det jag skrev ovanför.) Fattar inte varför hon gör så här? Så intressant kan hon inte finna alla dessa personer att hon bara måste vara vän med dom. En annan som hon har blivit bästis med är sitt syskonbarns partner. Ännu en person där syskonbarnet inte vet hur ofta dom pratar och att hon nu vet ALLT om syskonbarnets relation och liv i stort pga det. Hemligt, hemligt. Dom som skriver att allt det här är fullt normalt och att hon har sin fulla rätt kan inte ha alla hästar hemma och saknar totalt oförmåga att analysera saker och ting.
  • Anonym (Greta)

TS, du verkar ha fullt upp med att hålla reda på din mammas alla kontakter. Hur kommer det sig? Och hur vet du detta om hon inte gör det öppet?

Svar på tråden Hon umgås med andras vänner bakom ryggen