• Anonym (Orolig)

Uppsägning. Så stressad.

Jag kommer behöva säga upp mig inom väldigt kort. Då jag är gravid och osäker på om jag kommer få bli sjukskriven. Ska träffa läkare imorgon och prata om det men det känns väldigt osäkert. Jag har visstidsanställning, så behöver lämna in uppsägning nu i veckan för nu redan är det väääldigt jobbigt och jag är i vecka 25. så tänker bara jobba november ut. 

Kanske är onödigt stressad av det här men jag är väldigt konflikträdd och hatar när folk tycker illa om mig. Så nu när jag måste säga upp mig känner jag mig enormt orolig och stressad, att konfrontera och berätta det här är så extremt jobbigt. Är det någon som varit i samma situation? Är det bara att dra av plåstret och göra? 

• Svar på tråden Uppsägning. Så stressad.
  • Anonym (Em)

Det låter ju väldigt dumt att säga upp sig. Hur tänker du med inkomst? 
    I slutet av graviditeten kan du ansöka om graviditetspenning. Men om det absolut inte går att jobba så borde du ju kunna bli sjukskriven, jag har blivit det båda mina graviditeter. 

• Anonym (Ulrika)

Jag håller med om att du inte ska säga upp dig! Se till att bli sjukskriven från ditt arbete istället. 
    Om man har vissa arbeten kan man får graviditetspenning. Vad jobbar du med?

• glassgumman78

STOPP!!!!!

Tänk 2 varv extra och gör nogrann konsekvensanalys  innan du säger upp dig

1.Hur ska du försörja dig fram till och med barnet föds? Du har en uppsägningsmånad och kommer ha över 10 veckor innan förlossning. Du kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan men då har du också redan ätit på tiden hemma med ditt barn.
    -Säger du upp dig=90 dagars karens hos a-kassa, ingen rätt till försörjningsstöd

2. Kolla med FK hur en uppsägning påverkar din SGI, dvs det som ligger till grund för din föräldrapenning.
    Det kan annars bli en väldigt ledsam överraskning om du hamnar på lägstanivå pga av detta.

3. Kolla med läkaren om du kanske kan bli sjukskriven på deltid. Om din arbetsförmåga sedan minskar ytterligare kan de alltid höja graden
    (Så var det för mig)

• Yllop

Varför måste du säga upp dig?
    Har du tänkt igenom detta nog och vilka konsekvenser det kommer att få för dig?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-30 17:18:23 följande:

Det låter ju väldigt dumt att säga upp sig. Hur tänker du med inkomst? 
    I slutet av graviditeten kan du ansöka om graviditetspenning. Men om det absolut inte går att jobba så borde du ju kunna bli sjukskriven, jag har blivit det båda mina graviditeter. 

Glömde ge några viktiga detaljer? jag jobbar deltid och pluggar heltid. Har även partner med fast inkomst. Jag kommer börja plugga distans och får inkomst vid csn. Ekonomin är inget problem. Min sgi är inget problem. 

Jag var bara jobbat där några månader och min oro är alltså bra hur jobbigt det kommer vara rent emotionellt.

• Anonym (Orolig)
    glassgumman78 skrev 2024-10-30 17:43:05 följande:

STOPP!!!!!

Tänk 2 varv extra och gör nogrann konsekvensanalys  innan du säger upp dig

1.Hur ska du försörja dig fram till och med barnet föds? Du har en uppsägningsmånad och kommer ha över 10 veckor innan förlossning. Du kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan men då har du också redan ätit på tiden hemma med ditt barn.
    -Säger du upp dig=90 dagars karens hos a-kassa, ingen rätt till försörjningsstöd

2. Kolla med FK hur en uppsägning påverkar din SGI, dvs det som ligger till grund för din föräldrapenning.
    Det kan annars bli en väldigt ledsam överraskning om du hamnar på lägstanivå pga av detta.

3. Kolla med läkaren om du kanske kan bli sjukskriven på deltid. Om din arbetsförmåga sedan minskar ytterligare kan de alltid höja graden
    (Så var det för mig)

Glömde ge några viktiga detaljer? jag jobbar deltid och pluggar heltid. Har även partner med fast inkomst. Jag kommer börja plugga distans och får inkomst vid csn. Ekonomin är inget problem. Min sgi är inget problem. 

Jag var bara jobbat där några månader och min oro är alltså bra hur jobbigt det kommer vara rent emotionellt

• glassgumman78

Det är väl bara att förklara läget om du inte blir sjukskriven.
    Att du mår dåligt och vill prioritera hälsa och bebis.

Svar på tråden Uppsägning. Så stressad.