• Anonym (Jag)

Ozempic eller dyl från appläkare?

Någon som fått det och isf hos vilken? Är så dålig vc här. Bara seriösa svar tack.

• Svar på tråden Ozempic eller dyl från appläkare?
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-30 12:46:22 följande:
    Ozempic eller dyl från appläkare?

Någon som fått det och isf hos vilken? Är så dålig vc här. Bara seriösa svar tack.

Har du diabetes?
  • Anonym (My)

Jag får Rybelsus (semaglutid) utskrivet från DrVikt. Funkar fantastiskt bra!

• Anonym (Jag)
    Anonym (My) skrev 2024-10-30 13:14:19 följande:

Jag får Rybelsus (semaglutid) utskrivet från DrVikt. Funkar fantastiskt bra!

Hur gjorde du? Hur mycket har du gått ner?
  • Anonym (My)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-30 13:18:02 följande:
    Hur gjorde du? Hur mycket har du gått ner?
    Jag läste först på om behandlingen och olika läkemedel. Sen skrev jag upp mig på deras hemsida att jag ville påbörja behandling. Sen fick man lämna prover och ha ett digitalt möte med en läkare. Jag började strax efter midsommar och har gått ner 14 kg. Så det är väl 3-3,5kg/månad. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (My) skrev 2024-10-30 13:43:49 följande:
    Jag läste först på om behandlingen och olika läkemedel. Sen skrev jag upp mig på deras hemsida att jag ville påbörja behandling. Sen fick man lämna prover och ha ett digitalt möte med en läkare. Jag började strax efter midsommar och har gått ner 14 kg. Så det är väl 3-3,5kg/månad. 
    Jag är hjärtsjuk och skulle ha bättre fötursättningar om jag gick ner. Försökt i flera år, men det går inte. Hoppas det fungerar lika bra för mig.

Har du haft några biverkningar?
  • Anonym (H)

Jag tror inte du kan få Ozempic utskrivet bara så där och sköta behandlingen själv utan uppföljning. Du behöver gå med i ett program där Ozempic är en del av behandlingen. Lycka till oavsett med din viktresa.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2024-10-30 14:08:25 följande:

Jag tror inte du kan få Ozempic utskrivet bara så där och sköta behandlingen själv utan uppföljning. Du behöver gå med i ett program där Ozempic är en del av behandlingen. Lycka till oavsett med din viktresa.

Kostnad typ 800-900 kr/månad. Vilket det väl kan vara värt.
  • Anonym (My)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-30 13:59:22 följande:
    Jag är hjärtsjuk och skulle ha bättre fötursättningar om jag gick ner. Försökt i flera år, men det går inte. Hoppas det fungerar lika bra för mig.

Har du haft några biverkningar?
    Nja, inte mer än att jag vissa dagar har extremt svårt att äta, det kan kännas lite stressande för man vill ju ändå ha sitt näringsintag och inte tappa energi. En jag vet som tar samma medicin gick tillbaka till den lägre styrkan just pga det.
  • Anonym (SVT reportage)

Tja, SVT hade ju ett reportage nyligen om att det inte var några som helst problem med att få ut Ozempic "bara så där" från nätläkare. 
  • Anonym (H)
    Anonym (SVT reportage) skrev 2024-10-30 14:13:09 följande:
    Tja, SVT hade ju ett reportage nyligen om att det inte var några som helst problem med att få ut Ozempic "bara så där" från nätläkare. 
    Nja... Erik Galli ville gärna vinkla det så. Det är möjligt att han lyckades hos någon, i de allra flesta fall var han faktiskt tvungen att gå in i ett viktminskningprogram som startade med blodprov, hälskontroller etc. Vilket han nämner i programmet men naturligtvis inte vill trycka på, för det låter inte så sensationsartat. 
  • Anonym (H)

Så om man faktiskt tar sig tid att titta på "Uppdrag granskning" så framkommer det hur han fick gå tillväga.

• Anonym (Jodå)

Då tror du fel. Är otroligt enkelt att få Ozempic eller annat märke. Bara att kontakta nätläkare.
  • Anonym

Man får ju hoppas att medicinen räcker till diabetikerna...

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2024-10-30 16:44:57 följande:

Man får ju hoppas att medicinen räcker till diabetikerna...

Det är av hälsoskäl för mig också, inte ytlighet.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-30 17:57:01 följande:
    Det är av hälsoskäl för mig också, inte ytlighet.
    Så vem har det största behovet?
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2024-10-30 18:13:04 följande:
    Jag kommer dö om jag inte opereras och vikten är en risk vid operationen, så det är nog ganska lika.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (My) skrev 2024-10-30 14:12:17 följande:
    Nja, inte mer än att jag vissa dagar har extremt svårt att äta, det kan kännas lite stressande för man vill ju ändå ha sitt näringsintag och inte tappa energi. En jag vet som tar samma medicin gick tillbaka till den lägre styrkan just pga det.
    När man skulle skicka bilder på sig själv i underkläder tog det stopp för mig. Aldrig att jag skickar sånt sådär... så får leta vidare...
  • Anonym (Jodå)
    Anonym skrev 2024-10-30 18:13:04 följande:
    Typ 2-diabetiker ska förstås ha sin medicin, men med det sagt så är Ozempic inte en livsviktig medicin. Den tar bort toppar och dalar i blodsockret. Det är väl ingen höjdare om redan smala tar det från typ 2-diabetiker, men nu har ju TS hjärtsjukdom och är överviktig. Kan mycket väl vara så att hen har större behov. Känns som en onödig diskussion faktiskt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-10-30 14:36:31 följande:
    Då tror du fel. Är otroligt enkelt att få Ozempic eller annat märke. Bara att kontakta nätläkare.
    Så bra. Tipsa TS då hon tydligen ska skicka bilder på sig själv i underkläddr och tycker inte det är otroligt enkelt.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (H) skrev 2024-10-30 18:46:00 följande:
    Så bra. Tipsa TS då hon tydligen ska skicka bilder på sig själv i underkläddr och tycker inte det är otroligt enkelt.
    Ja det är väl toppen att en sjuk människa kan få hjälp med vikten? Vilken tur att det finns andra läkare med andra rutiner då.
Svar på tråden Ozempic eller dyl från appläkare?