• Zezori123

2,5 år pratar inte tidigare hörsel problem

Min son har haft problem med hörseln på grund av vätska i öronen, vilket kan ha påverkat hans talutveckling Han gjorde en öronopration för 6 månader sen. Han pratar inte mycket än, men han har börjat säga några enstaka ord som baba , mama, boll, gott Trots detta visar han starka sociala och kognitiva sidor.  ? han är väldigt nyfiken på allt omkring sig och är intresserad av att utforska och förstå hur saker fungerar, särskilt mekaniska objekt. Han har också börjat bli mer social, interagerar mer med både vuxna och barn och observerar gärna andra.

Han är tyst mycket delan av dagen
    Vi har varit hos BVC de sa att man ska vänta tills man är 3 år

Har ni enfarhenhet av era barn är sena i tal och vad gjorde ni?
    Är det normalt att inte prata tills man är 3 år?

Snälla kan någon med enfarenhet dela med sig?

• Svar på tråden 2,5 år pratar inte tidigare hörsel problem
  • TvillingmammaVästgöte

Försök att stimulera talet lite extra. Prata med honom, läs högt, köp gärna en bok med rim och ramsor. Sjung enkla barnmelodier, sång stimulerar talet mycket. Fetare nog svårt att gå till logoped med ett så litet barn. Vi började med logoped vid fyra år. 

• Anonya

Härligt att han har starka kognitiva och sociala förmågor. Använder ni tecken som stöd eller något annat sätt han kan kommunicera på medan han lär sig prata?

• Zezori123
    Härligt att han har starka kognitiva och sociala förmågor. Använder ni tecken som stöd eller något annat sätt han kan kommunicera på medan han lär sig prata?

Ja vi använder bilder 
    Ex banan eller apple då brukar han välja det han vill
    ex han går till sina skor om han vill ut 
    Han brukar nicka eller skaka nej om ja eller nej

Han brukar gå fram till oss skricka eller skratta för att vilja säga något men vi brukar offtast vad han vill 
  • Zezori123
    Zezori123 skrev 2024-10-30 13:27:43 följande:

Ja vi använder bilder 

Han brukar gå fram till oss skricka eller skratta för att vilja säga något men vi brukar offtast vad han vill 
    Ja vi använder bilder 

• Zezori123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-30 09:55:00 följande:

Försök att stimulera talet lite extra. Prata med honom, läs högt, köp gärna en bok med rim och ramsor. Sjung enkla barnmelodier, sång stimulerar talet mycket. Fetare nog svårt att gå till logoped med ett så litet barn. Vi började med logoped vid fyra år. 

Vi och förskolan gör
    hade ditt barn liknande problem?
  • TvillingmammaVästgöte
    Zezori123 skrev 2024-10-30 13:29:21 följande:
    Vi och förskolan gör
    hade ditt barn liknande problem?
    Ja, ett av mina barn var väldigt sen i talet och talade väldigt otydligt. 
    Många säger att man skall vänta och se, det brukar lösa sig av sig självt. Så är det nog för vissa, många, men om det inte blir bra av sig självt är det viktigt att stimulera språket tidigt, eftersom hjärnan är väldigt plastisk, formbar, i yngre år. Efter åtta år är det svårt att göra tydliga framsteg. Det blir i alla fall mycket svårare. Så jag tycker ni skall göra som ni gör och söka logoped när barnet blir större. Om det behövs. 
    Vårt barn gick hos talpedagog  och logoped i många år. Det blev nästan bra men inte helt.  Jag trodde aldrig att språket skulle bli helt perfekt, men nu , efter ett par år på universitetet , så är det mycket, mycket bra! 
  • JuliaKylo

Använd takk tecken som stöd, och bildstöd så mycket ni bara kan. 
    prata högt om vad ni gör, tex oj hör ligger en strumpa, den ska ju inte ligga på golvet, mamma ska gå och lägga den i tvättkorgen Plopp. Nu ska mamma starta tvättmaskinen. Jag lägger i tvättmedel här i facket, sen stänger jag luckan och vrider på ratten. Vill du trycka på start knappen? Ett två tre tryck! Åh titta nu startar den. 
    titta en katt! Vilken fin röd katt, var tror du den ska gå? Oj nu hoppar den upp i trädet! Va duktig den är på att klättta!

Svar på tråden 2,5 år pratar inte tidigare hörsel problem