• Anonym (Så rädd)

Blöder i vecka 5

Der började i måndags. Jag och min man har inte haft sex sen vi fick reda på att jag var gravid men så hade vi det i måndags på morgonen. Direkt efter sexet fick jag en molande värk i magen som jag kopplade direkt till sexet men eftersom jag haft en del värk och ligamentsmärtor innan så tänkte jag inte mer på det. Låg kvar en stund i sängen tills det värsta släppt. Kanske en timme senare hade molvärken eskalerat och satt även i ryggen. Gick på toa och BLÖDDE. Relativt mycket klarrött blod. Typ lika mycket som en mens i måndags, igår mindre och idag (hittills) bara några droppar. Är det kört nu? 😭 snälla solskenshistorier. Mår så jvla dåligt 

• Svar på tråden Blöder i vecka 5
  • Anonym (Så rädd)

Puff

• Anonym (Jffj)

Förstår inte riktigt hur du vågar vänta med att kontakta barnmorskan för det antar jag att du inte gjort när du frågar här? Gör det. 

• Anonym (tvåbarnsmamma)

Jag har exakt samma som dig. Är i vecka 6 (5+4) enligt appen. Jag hade samlag med sambo igår kväll och på natten kom tunt blödning som var normalt efter samlag. Men på morgonen kom blödning konstant mer och mer. Hade inga smärta än som molande mensvärk. Sen kom smärtan i ryggen.
    Ringde 1177 och hon bokade in en tid idag på förmiddag hos gyn direkt på grund av tidigare missfall.

Läkaren sa att det ser ut att vara väldigt tidigt skede och kunde inte se fostret. Han sa dessutom att blödningen kommer under modertappen och inte innanför. Livmodertappen är stängd. Eftersom han inte kunde se foster så betraktar han det som väldigt tidigt missfall? 

Jag fortsätter blöda ännu och det har kommit mycket som mens fast med koagel utan smärta. 

Jag blir inte klok på det här och efter att man har läst hur många som blöder utan att barnet kommer till skada. 

Jag vill ändå hoppas på att blödningen är annat orsak och att fostret är så tidigt som vecka 4 och inte 5. 

Bara avvaktar och se.

Har du kontaktat barnmorskan?

• Anonym (Så rädd)
    Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2024-10-30 17:42:25 följande:

Jag har exakt samma som dig. Är i vecka 6 (5+4) enligt appen. Jag hade samlag med sambo igår kväll och på natten kom tunt blödning som var normalt efter samlag. Men på morgonen kom blödning konstant mer och mer. Hade inga smärta än som molande mensvärk. Sen kom smärtan i ryggen.
    Ringde 1177 och hon bokade in en tid idag på förmiddag hos gyn direkt på grund av tidigare missfall.

Läkaren sa att det ser ut att vara väldigt tidigt skede och kunde inte se fostret. Han sa dessutom att blödningen kommer under modertappen och inte innanför. Livmodertappen är stängd. Eftersom han inte kunde se foster så betraktar han det som väldigt tidigt missfall? 

Jag fortsätter blöda ännu och det har kommit mycket som mens fast med koagel utan smärta. 

Jag blir inte klok på det här och efter att man har läst hur många som blöder utan att barnet kommer till skada. 

Jag vill ändå hoppas på att blödningen är annat orsak och att fostret är så tidigt som vecka 4 och inte 5. 

Bara avvaktar och se.

Har du kontaktat barnmorskan?

Hej!❤️ låter som vi upplevde exakt samma! nej jag har inte skrivit in mig än så har inte kontaktat barnmoska.. jag ringde gynakuten och grinade när det hände hehe. Först pratade jag med en kille som trodde det var en kontaktsblödning, alltså då pga att jag haft sex precis innan. Han bad mig återkomma om min molvärk blev smärtsam. Jag fick ondare efter nån timme och mer blod kom så då ringde jag igen och personen jag pratade med då sa att hon trodde att det var missfall, även om det såklart inte gick att garantera. Hon sa dock att jag inte behövde åka in och att det enda jag kunde göra var att vänta (flera veckor😭) eftersom jag är så tidigt gravid att man ändå inte skulle kunna se nåt.  

Men jag förstår inte, hur kunde läkaren som undersökte dig anta att det var ett tidigt missfall om nu livmodertappen var stängd och han dessutom kunnat konstatera att blödningen inte kom inifrån? 

• Anonym (Så rädd)

Kan tillägga att även jag haft missfall tidigare vilket jag sa till gynakuten, ändå var det ingen som rekommenderade mig att boka in en undersökning, tvärtom :(
    Hade ett MA i augusti i vecka 10. Var helt förkrossad över det och sen överlycklig nu när jag redan två månader efter blev gravid igen. Och så händer detta.. 

Får jag fråga, hade du några graviditetssymptom innan blödningen? har dessa i sånt fall försvunnit eller är de kvar?
    Jag var inte annat än trött och svullen om magen men båda dessa försvann i samband med blödningen, så det gör mig extra orolig. Hade ömma bröst innan också men det försvann typ 2 dagar innan blödningen och det var inget jag reflekterade över? känner mig SÅ ogravid just nu 😭😭

• Anonym (Julibebbe)

Åååh vad jag lider med er, känner också en massa oro 🥺 

Jag plussade nyligen och är precis i v 5, upptäckte rosa/röda flygningar idag 😭 Kämpat länge och var så lycklig över detta men nu känns det kört. Det enda som håller hoppet uppe lite är att jag blöder väldigt lite, kommer inte i trosan utan bara om jag torkar mig vid toabesök och jag har inte ont alls? men känns ändå inte bra med blödningar såhär.

Går ju inte göra nåt heller, bara vänta, det är ju värst 😭

• Anonym (tvåbarnsmamma)
    Anonym (Så rädd) skrev 2024-10-31 13:26:22 följande:

Kan tillägga att även jag haft missfall tidigare vilket jag sa till gynakuten, ändå var det ingen som rekommenderade mig att boka in en undersökning, tvärtom :(
    Hade ett MA i augusti i vecka 10. Var helt förkrossad över det och sen överlycklig nu när jag redan två månader efter blev gravid igen. Och så händer detta.. 

Får jag fråga, hade du några graviditetssymptom innan blödningen? har dessa i sånt fall försvunnit eller är de kvar?
    Jag var inte annat än trött och svullen om magen men båda dessa försvann i samband med blödningen, så det gör mig extra orolig. Hade ömma bröst innan också men det försvann typ 2 dagar innan blödningen och det var inget jag reflekterade över? känner mig SÅ ogravid just nu 😭😭

Jag hade flera gravid symtomer innan missfallet. Och kände tydligt växtvärk och att det är något där i magen.  När blödningen kom och blev mer med klumpar så försvann växtvärken och känslan som var i livmodern. Jag känner ingeting längre i magen. 

Jag hade inte mer än molande mensvärk och ont i ryggen. Så det är definitivt missfall. Nu har jag slutat blöda i 2 dagar nu. Enorma tröttheten och lite illamående till och från sitter kvar. Testa imorse negativt. Och testade ägglossning för skoj skull så var även där negativt.

Jag är så ledsen och sörjer enormt. Det är min tredje missfall sedan i somras så det har varit intensivt. Vi trodde att vi fick till denna gång men icke. Vi har fått bekräftat för oss oavsett att läkaren säger det inte påverka men det har påverkat oss alla tre gånger. Efter samlag så blöder jag dagen efter alla dessa gångerna.

Så nästa gång vi plussar ska vi kontakta gyn för att få progesteron spruta för att förstärka. 
    Hur ska man liksom kunna vara glad för nästa plus när man kommer vara orolig för varje dag om det kommer att klara sig 😞. 

Hur har det gått för dig, blödde du länge och känner du något?

Svar på tråden Blöder i vecka 5