• Anonym (Trött)

Höstdepp?

Känner mig sen nån vecka tillbaka ångestfylld och nedstämd, när jag tänker tillbaks på föregående år har jag känt såhär när mörkret kommit till och från. Någon mer? Och tips på hur hantera eller lindra? Vill bara gömma mig under en filt och vara ifred.

• Svar på tråden Höstdepp?
  • Anonym (Mx)

Japp, jag sjunker något snäpp på skalan såhär års. Att vara ute i friska luften och att röra på sig funkar för att motverka detta.

• Mayjel

Försök att komma ut även om det känns motigt. Ta en promenad i nåt fint skogsområde och få lite syre och vitamin D från solen när denna tittar fram. 

D-vitamin finns även i kapseltillskott att ta under vinterhalvåret. Jag rekommenderar detta. Brist på D påverkar humöret negativt.

Köp lite lyxig fudge eller chokladpraliner att mumsa på när du kurat ihop i soffan framför nåt roligt tv-program under regniga höstkvällar. Humorprogram och stå-upp-komik piggar upp lite extra i mörka och dystra hösttider. Jag gillar Johan Glans. Lätt och lagom, rekorderlig vardagshumor. 

Ta dig en kopp varm choklad. Jag köpte ett lite finare kakaopulver från Valrhona nyligen och det är roligt att värma upp lite drickschoklad om kvällen och smaksätta med olika aromer. Gjorde tre stycken smaker redan nu imorse - mynta, macadamianöt och ägglikör. Jättegoda alla tre!

• Anonym (Kisse)

Var ute och rör dig en stund mitt på dagen. 

Du kan prova att ha dagsljuslampor hemma på morgonen och eftermiddagen. 

• Anonym (Höst)

Jag känner av mörkret. Lider sedan länge av depression, fast behandlad, och kan känna av höstdeppighet ändå. Som de andra sagt, kom ut i ljuset. Rör på dig. Få in en rutin att gå ut och gå varje morgon/fm. Om du jobbar, gå ut på lunchen. Börja träna något, tex styrketräning. Hjälpt mig massor. D vitamin tillskott. Prata med vänner, familj. Isolera dig inte. Styrka till dig.

• Anonym (man)
    Anonym (Trött) skrev 2024-10-30 07:11:02 följande:
    Höstdepp?

Känner mig sen nån vecka tillbaka ångestfylld och nedstämd, när jag tänker tillbaks på föregående år har jag känt såhär när mörkret kommit till och från. Någon mer? Och tips på hur hantera eller lindra? Vill bara gömma mig under en filt och vara ifred.

Det kan vara D-vitaminbrist. Jag hade liknande under många år tills jag hörde om det. Började ta ganska hög dos D-vitamin, 50 mikrogram/dag, och inom nån vecka började ljuset återvända.

man kan ha D-vitaminbrist även om man äter bra och är ute i dagsljus. 
  • Lynx123

Hitta på roliga saker att göra. Var utomhus mycket. Umgås med vänner. Undvik alkohol.

• Anonym (Liisa)

Jag blir otroligt nere på hösten. Mår bra av att vara utomhus men mörkret stoppar mig. Jobbar kontorstider vilket innebär att man är instängd dygnets ljusa timmar. Känns också som alla bara stänger in sig och inte orkar ses. Det blir så ensamt. Att lägga sig under en filt och vara i fred önskar jag lite att jag kunde, typ gå i ide. Just nu läser jag mycket och kollar serier. Försöker ta mig ut på kvällspromenad. Men kul är det fan inte. Och tänk vilken skillnad i det mesta jämfört med vår och sommar. Hur står man ut alla dessa mörka dagar som ligger framför en? 

• Lynx123

Personligen så ÄLSKAR jag den här säsongen. Mysigt med ljusslingor och levande ljus. Skön musik hemma, en riktigt bra bok, en kopp choklad. Handarbete i timmar. Gosa med katten. Lära mig nya saker om historia. Lunch med kompis. Ny utställning på ett museum. Ta foton på stadens vackra belysning. En bra film. Pussel. Softa, helt enkelt 

• Mayjel
    Lynx123 skrev 2024-10-30 22:02:40 följande:

Personligen så ÄLSKAR jag den här säsongen. Mysigt med ljusslingor och levande ljus. Skön musik hemma, en riktigt bra bok, en kopp choklad. Handarbete i timmar. Gosa med katten. Lära mig nya saker om historia. Lunch med kompis. Ny utställning på ett museum. Ta foton på stadens vackra belysning. En bra film. Pussel. Softa, helt enkelt 

Så grannt ute i naturen också. Alla träd som skiftar i gult, brunt och rostrött. Försöker att komma ut och vandra i skogen ibland. Det är nästan lika trivsamt i oktober som vid vårtider. 

Säsongens frukt och grönsaker får man inte missa heller. All god svamp till matlagning. Äpplen och päron att göra härliga pajer på. 

Varma drycker att ta med under promenader när vädret är kyligt. Varm choklad och chai latte är ett par favoriter. 
Svar på tråden Höstdepp?