• Anonym (Mamma)

Arga kvinnor på bussen

Skulle shoppa med tonårsdottern idag och det trängde sig några mellan oss när vi skulle på bussen, jag var på före. Tog en plats med två lediga säten och innan jag hinner reagera sätter sig en kvinna där. Jag säger att min dotter ska sitta där och hon blir skitarg och vägrar först flytta sig. Säger att min dotter (som hon inte ens sett och kunde avgöra åldern på) kan sitta nån annanstans. Alltså va? Det är väl inte orimligt att anse att man ska få sitta med den man åker med när det faktiskt finns plats? Och sitt barn dessutom? Kvinnan var dessutom den som trängt undan mitt barn när vi skulle kliva på. Kvinnan var relativt ung och såg ut att röra sig obehindrat.

På vägen hem råkade jag ut för ytterligare en arg kvinna på bussen. Den här gången vae det smockat och en äldre kvinna blev arg för att jag inte reste mig. Av oklar anledning var det bara jag hon bestämt skulle ge plats åt henne. Jag behövde platsen, men det trodde hon inte på.

Hur hanterar ni såna människor? Min hjärna går i baklås, så tips mottages...

• Svar på tråden Arga kvinnor på bussen
  • Anonym (.)

De är bara att bita ihop. De finns så sjukt otrevliga människor överallt men försöker bara att tänka att dom har något fel i huvet. Jobbar inom service och vill så gärna skrika Och va otrevlig tillbaka men de gör inte saken bättre

• Anonym (O)

Brukar resa mig och så haltar jag bort därifrån. För att ge dem en tankeställare, inte alltid det syns att någon behöver sitta. Men det är ju bara om nån beter sig otrevligt utan anledning. Började en gång när jag var skadad i knäet och inte vågade stå på bussen, det klev på en som hade behov av att sitta och jag funderade på att resa mig men såg en dam resa sig så tänkte vad skönt då slapp jag, men nej hon reste sig inte för att erbjuda sin plats utan för att säga till mig som var ung att ge upp min plats. Kan säga att jag var noga med att halta förbi henne när jag gick av.. inte alltid det syns när någon mår dåligt.

(Men om det är någon som har större behov att sitta än jag så reser jag mig direkt de kliver på såklart.)

• Anonym (Jag)

Jag var med om en äldre tant häromveckan.. Jag är gravid i vecka 24, dessutom riskgraviditet (risk att föda för tidigt om jag inte tar det ganska lugnt) men det vet ju inte alla andra såklart. Min son som är 2,5 satt i vagnen och jag satte mig på platsen som är närmast vagnen för att kunna stoppa honom så han inte ramlar om han försökte kliva ur eller hålla i vagnen om den skulle flytta sig eller hålla på att välta .. Hade jag tagit upp honom hade han säkert vägrat sätta sig igen. Och har svårt att stå hela vägen på grund av graviditeten, har både lågt blodtryck och järnbrist också. 

Platsen jag satt på var en som är avsedd för äldre / skadade osv, kanske gravida också  (bild på en person med käpp) men det fanns tre andra såna platser lediga. Tanten som gick på efter mig bad att få sitta på platsen jag satt på, jag sa att jag behöver sitta så jag har koll på min son i vagnen och frågade om hon kunde sitta på en av de andra , då snäste hon åt mig och lät jättesur, blev nästan rädd .

Såg att nån annan vände sig om och tittade som att hon tänkte ingripa men hon sa inget när hon såg att jag var gravid och att det fanns flera andra såna platser (och massor av andra vanliga) lediga. 

Så ja tyvärr finns det mindre trevliga personer på bussar och tåg .. Har tyvärr inte bil (ganska vanligt i Stockholm) men det är ofta man önskar att man hade det. 

• Anonym (Mis)

Man konstaterar att de är bajskorvar och går vidare i livet. Jag tycker ofta att det går att utbyta blickar med folk omkring för att få bekräftelse på att personen är knäpp. Det är väl det man behöver, lite medlidande och medhåll. 

• Anonym (O)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-30 02:14:44 följande:

Jag var med om en äldre tant häromveckan.. Jag är gravid i vecka 24, dessutom riskgraviditet (risk att föda för tidigt om jag inte tar det ganska lugnt) men det vet ju inte alla andra såklart. Min son som är 2,5 satt i vagnen och jag satte mig på platsen som är närmast vagnen för att kunna stoppa honom så han inte ramlar om han försökte kliva ur eller hålla i vagnen om den skulle flytta sig eller hålla på att välta .. Hade jag tagit upp honom hade han säkert vägrat sätta sig igen. Och har svårt att stå hela vägen på grund av graviditeten, har både lågt blodtryck och järnbrist också. 

Platsen jag satt på var en som är avsedd för äldre / skadade osv, kanske gravida också  (bild på en person med käpp) men det fanns tre andra såna platser lediga. Tanten som gick på efter mig bad att få sitta på platsen jag satt på, jag sa att jag behöver sitta så jag har koll på min son i vagnen och frågade om hon kunde sitta på en av de andra , då snäste hon åt mig och lät jättesur, blev nästan rädd .

Såg att nån annan vände sig om och tittade som att hon tänkte ingripa men hon sa inget när hon såg att jag var gravid och att det fanns flera andra såna platser (och massor av andra vanliga) lediga. 

Så ja tyvärr finns det mindre trevliga personer på bussar och tåg .. Har tyvärr inte bil (ganska vanligt i Stockholm) men det är ofta man önskar att man hade det. 

Så tråkigt med sånt beteende. Jag hade lågt blodtryck, järnbrist och yrsel under min graviditet, främst innan det syntes ordentligt. Upplevde inget så tydligt men kände mig alltid som att jag behövde förklara mig eller skjuta ut magen extra om jag tog en anpassad plats.

på vissa tåg är det bild på en gravid bredvid bilden med käpp, så mycket bättre, blir tydligt för alla att man har rätt att sitta där.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (O) skrev 2024-10-30 08:43:26 följande:
    Så tråkigt med sånt beteende. Jag hade lågt blodtryck, järnbrist och yrsel under min graviditet, främst innan det syntes ordentligt. Upplevde inget så tydligt men kände mig alltid som att jag behövde förklara mig eller skjuta ut magen extra om jag tog en anpassad plats.

på vissa tåg är det bild på en gravid bredvid bilden med käpp, så mycket bättre, blir tydligt för alla att man har rätt att sitta där.

Oj vad jobbigt.. det är inte roligt , blir också yr lätt när jag står länge. Ja precis det är bättre när det är en bild på en gravid också, så brukar det vara på pendeltågen men inte på bussarna tyvärr.  Min mage syns ordentligt nu, det är mitt fjärde barn.. Så har varit med om att folk har rest sig från att jag var i vecka 14-15 ungefär till och med.

Men tyvärr finns det ju otrevliga personer också. Hade det inte funnits någon annan anpassad plats ledig hade jag nog rest mig iallafall och tagit upp sonen ur vagnen och satt mig nån annanstans men det fanns flera andra lediga och jag behövde sitta på den som var närmast vagnen. 

• Anonym (Idioter finns överallt)

Vi var i fjällen över jul för ett par år sedan. I den oorganiserade liftkön stod jag, sedan barnen och sen deras pappa i bredd (det var den typen av kö). Det syntes att vi hörde ihop. Plötsligt kom det folk och trängde sig emellan oss. Det var som krig i kön. Är van vid mer uppfostrade liftköer där man inte tränger sig in framför eller mellan folk. 

Vad gäller kollektivtrafik och barn ska man alltid ha sina barn framför sig har jag konstaterat. Då är det också lättare att förhindra folk som tränger sig emellan. 

Svar på tråden Arga kvinnor på bussen