• Anonym (Varför?)

Jag får mer uppmärksamhet om jag klär mig som när jag var i tonåren

I tonåren klädde jag mig mycket i svart och hade hoodie oftast. Inte alls ovanligt att jag hade kepsen bak- och fram. En stil, speciellt med kepsen, fick jag mycket komplimang för. Jag såg bra ut med det, sades det.

Som vuxen, la mig ifrån sådana typer av klädstil och klädde mig ''vanligt''. Inget särskilt som stack ut, så länge det höll värmen eller höll mig ifrån att inte bli för varm.

Men också att jag kunde allt som oftast klä mig med skjorta och något jeans som jag tyckte passade. Inkl finskor.

Visserligen fick jag komplimang här med, så som: ''Du är alltid så välklädd och stilig.''.

Men det är nu när jag börjat trappa ner med jobb och det är inte alltid jag kanske vill gå med skjorta, utan kanske tar på mig just en hoodie och tar mig en egen promenad/motion. Träna m.m.

Jag har även börjat med kepsen bak- och fram igen.

Då har jag märkt fenomenet att jag mest får trevliga bemötande, så som jag en gång fick av främmande kvinnor.

Oftast är väl dessa party-kvinnor har jag märkt, men även ifrån övriga människor.

Håller man sig undan från någon som klär sig med skjorta eller handlar allt om att man ser mer välkomnade ut med hoodie?

Jag trodde det hade ed åldern att göra och därför inte fått något hejande från främlingar.

Det blev förstås kul, men jag bara undrar över detta.

• Svar på tråden Jag får mer uppmärksamhet om jag klär mig som när jag var i tonåren
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Panta hoody)

Tror du har alldeles för mycket tid att tänka.

• Anonym (?)

Jag är 40+ och tycker att ungdomlig stil är intressantare. Skjorta blir lätt opersonligt och tråkigt. 

• Anonym (Varför?)
    Anonym (?) skrev 2024-10-29 11:42:45 följande:

Jag är 40+ och tycker att ungdomlig stil är intressantare. Skjorta blir lätt opersonligt och tråkigt. 

Jag misstänkte detta.

Intressant.

• Anonym (K)

Ha de kläder du trivs i och lägg inte så mycket fokus på vad andra tycker och tänker. 

Hälsar fyrtioåring som ibland har hoodie och baggy jeans och ibland knälång kjol och kofta 

• Tukt

Vi lever i ett konservativt tidevarv, vilket också avspeglas på hur folk klär sig. Så fort någon kliver utanför den normen så väcker man uppmärksamhet. Så det är förmodligen minst lika många eller fler som stör sig på dig, för att du är så "annorlunda".
    Lite skrämmande att en keps back och fram ska väcka reaktioner alls

• Gaskarl

Snälla. Förklara detta med kepsen bak och fram, har aldrig fattat?
    Då kan man ju lika gärna bära basker.

• Anonym (K)
    Tukt skrev 2024-10-29 11:56:40 följande:

Vi lever i ett konservativt tidevarv, vilket också avspeglas på hur folk klär sig. Så fort någon kliver utanför den normen så väcker man uppmärksamhet. Så det är förmodligen minst lika många eller fler som stör sig på dig, för att du är så "annorlunda".

Tvärtom lever vi i en tid där vi har enormt stora friheter vad gäller kläder. Men jag är den förste att hålla med om att det vore bra om den friheten blev ännu större! 
  • Anonym (?)
    Tukt skrev 2024-10-29 11:56:40 följande:

Man ser väl ändå skillnad om nån stör sig eller tittar intresserat?
  • Tukt
    Anonym (K) skrev 2024-10-29 12:00:44 följande:
    Tvärtom lever vi i en tid där vi har enormt stora friheter vad gäller kläder. Men jag är den förste att hålla med om att det vore bra om den friheten blev ännu större! 
    Det är säkert olika, på olika ställen. Men om man bara ställer sig på "stan" och tittar är det sällan man ser färger eller något som sticker ut längre. Det är brunt, grått, beige, svart. Och även då om folk "får" så tenderar de flesta ändå klä sig tämligen neutralt.
  • Tukt
    Anonym (?) skrev 2024-10-29 12:04:49 följande:
    Man ser väl ändå skillnad om nån stör sig eller tittar intresserat?
    Kanske, kanske inte. Men det är inte säkert det märks om någon tycker att man förhäver sig med sin klädsel.
    .
  • Anonym (?)
    Tukt skrev 2024-10-29 12:50:36 följande:
    Kanske, kanske inte. Men det är inte säkert det märks om någon tycker att man förhäver sig med sin klädsel.
    .
    Jag har varit i klädsituationer där jag fått irriterade blickar från kvinnor och uppskattande blickar från män. Tycker att det är rätt tydligt varför någon tittar, men såklart kan man säkert vara mindre bra på att avgöra
  • Anonym (K)
    Tukt skrev 2024-10-29 12:49:13 följande:
    Det är säkert olika, på olika ställen. Men om man bara ställer sig på "stan" och tittar är det sällan man ser färger eller något som sticker ut längre. Det är brunt, grått, beige, svart. Och även då om folk "får" så tenderar de flesta ändå klä sig tämligen neutralt.
    Men det är ändå fritt jämfört med en tid när kvinnor alltid skulle ha kjol och av en viss längd, man alltid skulle ha huvudbonad osv. Idag kan en tjänstenan bära jeans på sin fritid. Vi har trikåtröjor/toppar offentligt mm. Går vi ännu längre bakåt har det funnits lagar som reglerar vad som är tillåtet att ta på sig beroende på tex kön och klasstillhörighet. 
  • Anonym (Meh)
    Anonym skrev 2024-10-29 10:57:30 följande:

Ja hoodie och keps är ju synnerligen uppseendeväckande, på min ära! A for creativity!

Vilken onödig och dum kommentarer! Du måste ju rimligtvis fatta att det inte är den sortens uppmärksamhet ts menar?
    Anonym (Varför?) skrev 2024-10-29 10:50:34 följande:
    Jag får mer uppmärksamhet om jag klär mig som när jag var i tonåren

I tonåren klädde jag mig mycket i svart och hade hoodie oftast. Inte alls ovanligt att jag hade kepsen bak- och fram. En stil, speciellt med kepsen, fick jag mycket komplimang för. Jag såg bra ut med det, sades det.

Som vuxen, la mig ifrån sådana typer av klädstil och klädde mig ''vanligt''. Inget särskilt som stack ut, så länge det höll värmen eller höll mig ifrån att inte bli för varm.

Men också att jag kunde allt som oftast klä mig med skjorta och något jeans som jag tyckte passade. Inkl finskor.

Visserligen fick jag komplimang här med, så som: ''Du är alltid så välklädd och stilig.''.

Men det är nu när jag börjat trappa ner med jobb och det är inte alltid jag kanske vill gå med skjorta, utan kanske tar på mig just en hoodie och tar mig en egen promenad/motion. Träna m.m.

Jag har även börjat med kepsen bak- och fram igen.

Då har jag märkt fenomenet att jag mest får trevliga bemötande, så som jag en gång fick av främmande kvinnor.

Oftast är väl dessa party-kvinnor har jag märkt, men även ifrån övriga människor.

Håller man sig undan från någon som klär sig med skjorta eller handlar allt om att man ser mer välkomnade ut med hoodie?

Jag trodde det hade ed åldern att göra och därför inte fått något hejande från främlingar.

Det blev förstås kul, men jag bara undrar över detta.

Jag tror, som nån annan också sa, att du övertänker. Det kan vara tusen orsaker till att du får mer positiv uppmärksamhet nu - en mer trolig förklaring kan t.ex. vara att du mår bättre och utstrålar mer energi nu, pga att du gått ned i arbetstid. Personligen attraheras jag både av män med hoodie och svarta kläder och av män som är klassiskt välklädda. Det viktiga är att de är sig själva - det mest avtändande är när män spökar ut sig i nåt som de inte egentligen trivs i bara för att de vill passa in i en viss grupp eller norm. Så klä dig i det du själv trivs i!
  • Meddelande borttaget
  • Tukt
    Anonym (K) skrev 2024-10-29 13:12:38 följande:
    Men det är ändå fritt jämfört med en tid när kvinnor alltid skulle ha kjol och av en viss längd, man alltid skulle ha huvudbonad osv. Idag kan en tjänstenan bära jeans på sin fritid. Vi har trikåtröjor/toppar offentligt mm. Går vi ännu längre bakåt har det funnits lagar som reglerar vad som är tillåtet att ta på sig beroende på tex kön och klasstillhörighet. 
    Jag pratar i någorlunda modern tid alltså. Inte förra sekelskiftet.
  • Anonym (K)
    Tukt skrev 2024-10-29 16:01:33 följande:
    Jag pratar i någorlunda modern tid alltså. Inte förra sekelskiftet.
    Ok!  Jag är nog yrkesskadad. :) Jobbar man med historia och förhistoria känns inte 1920 tex som så himla länge sedan.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 13:50:31 följande:
    Snackar du om? Det står i ts att denna klädstil "stack ut".
    Nej, det gör det inte. Läs gärna trådstarten en gång till eftersom du verkar ha missförstått.
  • Tukt
    Anonym (K) skrev 2024-10-29 16:06:56 följande:
    Ok!  Jag är nog yrkesskadad. :) Jobbar man med historia och förhistoria känns inte 1920 tex som så himla länge sedan.
    Hehe... Men jag menar att typ på mitten 90-talet och en bit in i 2000-talet skulle alla vara individuella och egna.
    På 80-talet så ville folk det med, men det innebar också en del problem. Men i dag är det mera gråbrunt.
Svar på tråden Jag får mer uppmärksamhet om jag klär mig som när jag var i tonåren