• Anonym (Vilsen och tom)

Bedragen man som behöver hjälp att tänka

Hej,
    Har just nu ingen annanstans att vända mig, så jag hoppas på er.
    Om jag börjar med bakgrund och fakta så är jag 50 och min fru 42, vi har två vuxna barn (18 och 21). Vi har varit gifta i 10 år och tillsammans i nästan 25. Jag har under flera år varit sjukskriven för utmattningsdepression och min fru har fått ta det mesta ansvaret för barn och praktiska saker. Jag har aldrig varit bra på att visa eller tala om känslor och är något introvert (delvis på grund av sjukdomen), medan min fru är väldigt social och alltid vill ha saker att göra.
    Vi har båda haft väldigt mycket stress och press i många år, ena barnet med autismdiagnos och det andra borderline/ADHD (mycket tjafs med psykiatrin), och om inte det räckte så har alla i min frus släkt vänt sig till henne med sina problem. Så hon har också mått väldigt dåligt senaste tiden (åren kanske).
    För några månader sedan träffade hon en "vän till en vän" som är präst och hon kände att han var någon som hon kunde vända sig till för att få lite hjälp då vården inte tagit henne på allvar. Jag tyckte detta var en toppenbra idé då jag inser själv att jag inte kan/kunnat stötta henne tillräckligt pga min sjukdom.
    De har under de senaste månaderna pratat och hittat på diverse saker och jag har känt att det varit bra för henne att kunna få prata med någon och komma ut lite.
    För någon vecka sedan fick jag misstankar (lite "sjätte sinnet") om att någon inte stämmer, och bestämde mig för att kolla igenom hennes mobil för några dagar sedan, och fick då det klaraste beviset man kan få, ett meddelande till honom där det står "och jag älskar dig också!".
    I denna stund försvann min värld! Jag konfronterade henne genom att fråga om hon ville prata bodelning och skilsmässa och hon säger bara "Jaha"
    Nu känner jag att jag inte har någonstans att vända mig, vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte sova, inte äta och tankarna går runt i huvdet på mig, medan jag bryter ihop i mellan.
    Så mycket frågor, ovisshet, hat, tvivel, självömkan, äckel, ja listan kan göras lång...
    Då jag inte har någon annastans att vända mig har jag fått vända mig till den enda person jag har/haft, min fru, och vi har pratat mycket senaste dagarna (mer och djupare än jag/vi någonsin gjort).
    Efter dessa samtal säger hon nu att det är mig hon älskar och alltid har gjort och att det är först nu efter att alla mina känslomässiga murar rasat som hon faktiskt förstår vad jag känner (eller kände?) för henne. Hon säger nu också att hon känner sig utnyttjad av denna präst-vän som har utnyttjat hennes dåliga mående och äktenskap till att skapa en sexuell relation mellan dem, men stämmer det eller säger hon bara det för att jag ska må bättre.
    Jag vet nu varken ut eller in. Ena stunden förstår jag nästan ändå hur det kunde leda till detta (jag vet ju själv hur dåligt man mår när man inte orkar) till att andra stunden känna äckel och hat. Hon säger att hon sagt till honom att han inte ska höra av sig, men i min hjärna har de kommit överens om att "hon behöver lite tid för att jag mår så dåligt". Vad kan man göra när det inte går att bevisa något av det hon säger och förtroendet inte existerar längre på grund av de tidigare lögnerna?
    Jag inser nu att det här blev en hel uppsats och jag kanske egentligen inte ställt någon fråga, men jag hoppas att det är ok...
  • Svar på tråden Bedragen man som behöver hjälp att tänka
  • Giftskåneman

På nåt galet vis låter hennes förklaring rimlig.
    Hon har nu sett dig på ett nytt vis och känner sig älskad av dig när du börjat prata.
    Hon har antagligen känt sig oälskad av dig och tänkt skit samma.
    Orkar du så gå vidare med din fru trots allt, och dölj inte dina känslor fler gånger.

• Anonym (Kvinna ...)

Håller med föregående inlägg.  Satsa på din fru, låter som det är vad ni båda vill och du är på rätt väg nu. Kämpa, ge inte upp. Ni kan komma tillbaka till varandra.  Se hopp, inte nederlag, jag tror på er  {#emotions_dlg.flower}

• Falchion

Hej och tack för svaren (trådskapare)

Jag visste inte riktigt vad jag förväntade mig för svar men dessa svar var inte de jag trodde...
    Det känns skönt att höra att kanske inte alla mina tankar är helt uppåt väggarna (vissa tankar kan jag erkänna att jag själv förstår är långt upp på väggen Skäms)

• Falchion

Förstår även att det kommer ta tid och att det alldeles för "färskt" för några beslut, men känns ändå bra att få ut det. Vi har redan talat om familjerådgivning oavsett väg framåt.

• Divide and you Will win

Du måste släppa henne och rädda din värdighet . Hon försöker manipulera dig genom att skilja på den här mannen 
    Hon är en vuxen person med egen vilja som valde att gö a detta mot dig och dina bar 
    när kvinnan är otrogen betyder att förhållandet är slut och hon tycker säkert att den här mannen är bättre än dig och det är därfär hon skrev att hon älskar honom
    Jag är ledsen om du känner dig såra av att läsa detta men jag ge dig råd att släppa henne och tänk på dig och främst dina barn❤️

• Anonym (Process)

Att separera, eller att gå vidare är faktiskt saker som tar lite tid oavsett vad det landar i framöver.

Jag tänker att det krävs lite av er båda hur ni än gör och att det nog tar såväl tid som energi att såväl "bestämma sig", som att göra det som man "bestämde sig för".

Väldigt många känner spontant att man behöver bryta upp vid otrohet, och det finns väldigt rimliga anledningar till det. Det är fullständigt rimligt med tvivel i samband med otrohet, men personligen tycker jag det låter som en ganska rimlig förklaring, utifrån att denna person faktiskt är en person som har en roll där man vanligen förväntas kunna utbyta förtroenden, utan att det blir en relation.

Snarare tror jag att ni tillsammans behöver söka stöd, och att du får jobba på om din tilltro faktiskt är borta i den grad att ni ska bryta upp, eller om ni ska ge det lite tid och se vad som händer.

• Falchion

@Divide Jag förstår precis vad du menar och det är egentligen mellan din synpunkt och tidigare synpunkter som mina tankar hela tiden pendlar (givetvis med en tsunamivåg av andra tankar också)

@Process Som du säger så måste jag låta det ta sin tid, och hon verkar vara öppen för familjerådgivning oavsett vad det leder till. Ändå skönt att höra att det inte bara är jag som till och från tycker att det kan vara en rimlig förklaring.

Svar på tråden Bedragen man som behöver hjälp att tänka