• Anonym (Hopplöst)

Önskar att jag fick leva om mitt liv. Sitter fast.

Jag funderar ofta på att det vore bättre att bara få dö bort från det här skitlivet.

Jag är medveten om att jag själv har satt mig i den här situationen och egentligen vill jag nog bara klaga av mig. Jag sitter fast, vet inte hur jag ska ta mig ur det här och jag mår så fruktansvärt dåligt.

Jag är en väldigt impulsiv människa med dåligt konsekvenstänk, något jag jobbar med dagligen. Men allt känns meningslöst.

Jag är uppväxt med en väldigt deprimerad mamma. Vi hade för mycket djur så det var kiss och avföring överallt. Min mamma rökte dessutom inne så jag kom till skolan och luktade rök, kiss och avföring. Blev mobbad. Hade svår ångest redan som barn vilket gjorde att jag ofta hade magknip osv.

Min mamma brydde sig inte heller om att jag hoppade av gymnasiet och när jag väl flyttade hemifrån utvecklade jag ocd gällande städning. Städade hela tiden och blev överdrivet renlig istället. 

Som vuxen fick jag ta studielån för att bli undersköterska. Hann inte jobba länge innan min kropp totalt pajade. Detta gjorde att jag hade så lite pengar att jag inte hade råd att betala studielån eller räkningar, som i sin tur har lett till påminnelseavgifter osv. Det har bara växt och växt under åren. Jag sitter fast. Då min kropp är så dålig kommer jag aldrig kunna arbeta med fysiskt tunga arbeten och eftersom jag har skuld hos csn kan jag inte heller plugga till ett annat yrke.

Jag får inte ta lån, jag kan inte studera och har det minsta man kan ha i inkomst. Har varit sjukskriven många år och genomgått flera operationer. Men jag vill mer med livet. 
    Jag vill inte vara skuldsatt, jag vill arbeta men sitter fast. Har ingen möjlighet att komma ur det här. Orkar inte med det längre. Vad gör man?? Ville som sagt bara gnälla av mig lite. Det är en tung dag idag 😞

• Svar på tråden Önskar att jag fick leva om mitt liv. Sitter fast.
  • Anonym (.)

Beklagar din uppväxt. Det måste vara väldigt tufft för dig.
    Angående skulderna, har du kontaktat kommunens skuldrådgivare? Det ska vara gratis att ta hjälp av dem så att man får hjälp att betala av skulderna i den takt som passar en.

Har man inte lyckats betala av skulderna med skuldsanering efter ett visst antal år så blir skulderna avskrivna, förutsatt att man fått beviljat skuldsanering.

Kan du kolla upp möjligheter för olika kontorsjobb som kan passa bättre eftersom du inte orkar med kroppsarbete?

• Anonym (Men oj.)

Jag som trodde jag haft det svårt.

Men jag förstår att saker känns tungt. Känner med dig men vet inte riktigt vad jag kan säga.

Mina erfarenheter är att jag växte upp med en våldsam bror och att det var extremt stökigt och skrikigt hemma. Blev också mobbad och misshandlad och gick ut med dåliga betyg. Började missbruka och fick massa problem men är ren idag.

Ett problem var att mina föräldrar aldrig lärde mig npgog om ekonomi och bostad. Så det tog mig 17 år efter gymnasiet att få en lägenhet. Bodde på olika kollektiv, hos kompisar och var alltid pank. Det är inte fören nu när jag 40 som det börjar ordna sig.

T.ex tjatade min flickvän på att jag ska söka a kassa men fattade aldrig vad dom ville och kändes som om jag gick göra om allt hela tiden. Det var inte fören har förstörd,att det faktiskt var en rättighet.

Kan inte du ta reda på vad som krävs för att ordna upp din ekonomi så du kan komma på fötter igen?

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (.) skrev 2024-10-29 09:27:06 följande:

Beklagar din uppväxt. Det måste vara väldigt tufft för dig.
    Angående skulderna, har du kontaktat kommunens skuldrådgivare? Det ska vara gratis att ta hjälp av dem så att man får hjälp att betala av skulderna i den takt som passar en.

Har man inte lyckats betala av skulderna med skuldsanering efter ett visst antal år så blir skulderna avskrivna, förutsatt att man fått beviljat skuldsanering.

Kan du kolla upp möjligheter för olika kontorsjobb som kan passa bättre eftersom du inte orkar med kroppsarbete?

Tack för svar!

Jag ansökte om skuldsanering förra året men de sa nej då jag är "ung".
    Har inte kontaktat kommunens skuldrådgivare. Det ska jag göra! 👍😊

Jag kollar efter jobb men det är väldigt svårt att få några när man inte har utbildning.

Jag har sjukpenning, låg. Så det finns inte utrymme alls för att betala skulder. Det gör mig så ledsen för utan att kunna studera kommer jag aldrig få ett jobb och aldrig bli skuldfri ! :( 
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Men oj.) skrev 2024-10-29 09:28:12 följande:

Jag som trodde jag haft det svårt.

Men jag förstår att saker känns tungt. Känner med dig men vet inte riktigt vad jag kan säga.

Mina erfarenheter är att jag växte upp med en våldsam bror och att det var extremt stökigt och skrikigt hemma. Blev också mobbad och misshandlad och gick ut med dåliga betyg. Började missbruka och fick massa problem men är ren idag.

Ett problem var att mina föräldrar aldrig lärde mig npgog om ekonomi och bostad. Så det tog mig 17 år efter gymnasiet att få en lägenhet. Bodde på olika kollektiv, hos kompisar och var alltid pank. Det är inte fören nu när jag 40 som det börjar ordna sig.

T.ex tjatade min flickvän på att jag ska söka a kassa men fattade aldrig vad dom ville och kändes som om jag gick göra om allt hela tiden. Det var inte fören har förstörd,att det faktiskt var en rättighet.

Kan inte du ta reda på vad som krävs för att ordna upp din ekonomi så du kan komma på fötter igen?

Låter som att du också haft det tufft :( beklagar.

Problemet är att utan pengar kan jag inte ordna upp min ekonomi. Och utan att studera är det svårt att få jobb.
    Försäkringskassan tillåter inte att jag studerar med sjukpenning, vilket är tråkigt. Då hade de snabbare blivit av med mig :( 
  • Freddie K

Det är tråkigt TS att du har haft det så tufft. Jag tror att du måste ta hjälp av någon. Det kan göra mycket genom att bara prata med någon, för då kan man förstå sig själv och situationen bättre. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Önskar att jag fick leva om mitt liv. Sitter fast.