• Anonym (Frun)

Lämna kärlekslös relation med barn?

Jag lever sen många år tillbaka med en man. Vi har två barn tillsammans, den yngsta är 5,5 år.

De senaste 5,5 åren, har vår relation i princip varit kärlekslös. Min man visar, varken i ord eller handling, att jag är viktig. Han har inte sagt att han älskar mig på snart sex år till exempel. Han är inte fysisk med pussar, kramar eller klappar. I bästa fall får jag en puss på kinden eller pannan. På munnen sker i princip enbart när vi har sex, vilket vi har ungefär varannan månad eftersom han inte vill mer än så.

Komplimanger får jag knappt längre. När jag väl får en komplimang, handlar det nästan alltid om att något annat gör mig snygg. "Den där blå färgen klär dig", eller "Den där modellen på klänning passar din kropp". Det är alltså inte jag som gör eller är något positivt. Det är något annat som gör mig positivt. Det kan tyckas ogint att analysera en komplimang så, men när man knappt får komplimanger på så många, blir det lätt så.

Däremot är han duktig på att fokusera på mina negativa sidor. Han meddelar ALLTID om jag missat något, från för lite salt i maten till en kaffekopp på bordet. Han surar om han uppfattar att jag låter sur och jag får inte ha det minsta humöravsteg. Då blir han sur och grinig i flera dagar. Det vill säga, jag får inte vara det minsta irriterad eller ledsen av pms, nedskärningar på jobbet, sömnbrist, sjukdom eller vad som helst.

Men då är han en fin pappa. Han tar sig oändligt med tid med barnen, har tålamod och är kärleksfull med dem. Och det är det som får mig att stanna kvar. För hur mycket skulle jag skada barnen om jag rycker upp dem och tvingar dem till ett varannan veckas liv? Samtidigt är det rent själadödande att leva så här. Att varken få kärlek eller närhet.

Ni behöver inte föreslå parterapi. Han vägrar. Däremot bad han mig gå i egen terapi vilket jag gjort. Den terapeuten kunde inte göra mer än konstatera att jag har rätt grundläggande mänskliga behov. Han vill inte prata om det med mgi heller. Han lämnar rummet, eller fräser att jag är gnällig. Ibland får jag höra att om jag slutar göra fel, så kanske han kan bli trevligare. Men han vill inte heller lämna mig.

Är det rimligt att lämna en relation med barn för det?

• Svar på tråden Lämna kärlekslös relation med barn?
  • Dexter dot com

Han respekterar inte dig, är inte attraherad av dig, han prioriterar inte er relation, han är sur & gnällig osv så ja, det är mer än rimligt att du lämnar !!

• Anonym (Tvillingmorsan)

Ni har nått vägs ände eftersom din man vägrar parterapi och inte vill ändra på sig. Han behandlar dig illa och era barn märker garanterat att du inte mår bra. I längden mår även de dåligt av detta.

Stanna för barnens skull kan man göra om man trivs ihop och inte mår dåligt i relationen. Men inte som ni har det.

Föräldrarnas relation smittar av sig på barnen. Fundera på vad ni lär era barn. Som sagt, era barn märker att dynamiken mellan er inte är sund eller kärleksfull. Även om ni inte skriker och bråkar, även om det inte förekommer våld eller liknande. 

Förhoppningsvis kommer din man fortsätta att vara en lika bra pappa även om ni går skilda vägar. Och du kan bli en lyckligare mamma, samt på sikt kanske träffa någon annan, som visar dig kärlek och uppskattning. 

• Anonym (Klara)

Ja, du ska verkligen lämna. Och det med barnen, de har en bra pappa, så det löser sig. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Att knappt ha något sexliv och att sällan få kärlek och uppskattning, kan på sikt döda en relation bara det. Även om partnern är snäll.

Läs alla trådar om olyckliga män som har det bra i relationen, förutom att frun inte längre vill ligga, eller bara vill några gånger om året. 

Men den verkliga spiken i kistan i ert fall TS, är hans ständiga kritik och sura miner. Att ofta få påpekat vad man gör fel, samtidigt som pantern inte vill erkänna sina egna brister, är ett effektivt sätt att döda en relation. Det är oerhört stressande och nedbrytande att leva med någon som ofta gnäller eller fokuserar på det negativa, samtidigt som man själv förväntas vara glad och tacksam. 

Så nej TS, du ska inte stanna i detta för barnens skull. Du ska LÄMNA för barnens skull. De förtjänar en glad mamma som blir behandlad bra. Kan din man inte ställa upp på det, är det indirekt han som orsakar separationen. Inte du.

Jämför med otrohet. En partner har vänstrat upprepande gånger, blir påkommen och den bedragna skiljer sig.

Vem är det som splittrar familjen? Den bedragna eller den otrogna? 

Svar på tråden Lämna kärlekslös relation med barn?