• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är bekräftelse så viktigt för en del kvinnor?

Jag tycker det är bra när kvinnor tar hand som sig själva på ett sunt sätt. Även när män gör det på ett sunt sätt. Det är bra. Vilja må bra, vara snygg, ha en bra fysisk hälsa m.m. Det skapar en bra miljö för alla inblandade. Det blir trevligt. 

Men hur kommer det sig att bekräftelse är så viktigt för en del kvinnor? 
    Hos en del kvinnor går det verkligen till överdrift. Det har nästan spårat ut. Man hör talas om kvinnor som sitter på Tinder och inte ens har för avsikt att träffa någon utan bara vill ha bekräftelse på hur snygga de är. Sen har vi Onlyfans och Xhamster där kvinnor är aktiva och visar upp sig nakna utan att knappt ens tjäna nått ekonomiskt på det. 
    Vissa kvinnor verkar ha ett enormt behov av bekräftelse. Vad kommer detta ifrån? Är det brist på vettiga hobbys som är anledningen till det? 

Jag känner mig tudelat i denna fråga. För jag tycker verkligen det är bra när kvinnor tar hand om sig och gör sig snygga för sin miljö. Det är super. Men samtidigt så får det ju inte gå till narcissistisk överdrift och slå över åt andra sidan. 

Hur kan vi göra för att stävja detta bekräftelsebehov men samtidigt upprätthålla god standard hos kvinnor?

• Svar på tråden Varför är bekräftelse så viktigt för en del kvinnor?
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-28 23:02:14 följande:

Ja hur gör vi egentligen?

Nä men detta är en seriös och viktig fråga. 

En del kvinnor, speciellt de yngre, har ett ENORMT bekräftelsebehov. Se mig, se hur snygg jag är, ge mig likes, beröm mig, kommentera mig, se mig. Jag tänker på den här Bianca Ingrosso generationen. 

Samtidigt är det ju bra att folk tar hand om sig själva. Men det får inte gå till överdrift och förvandlas till narcissism. Detta är ju nått som faktiskt förnedrar kvinnorna själva. Tänker främst på alla unga kvinnor som visa xhamster sitter nakna och onanerar framför hundratals åskådare. 

Det blir ju fel. Det måste vara värdigt. Kvinnan ska tycka om sig själv och vara presentabel men samtidigt inte helt självupptagen och egenkär. 
  • Anonym
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-28 23:08:19 följande:

En del Pojkspolingar speciellt de yngre, har ett ENORMT bekräftelsebehov. Se mig, se hur snygg jag är, ge mig likes, beröm mig, kommentera mig, se mig. Jag tänker på den här Benjamin Ingrosso generationen. 
    Anonym skrev 2024-10-28 23:11:07 följande:
    Jag fattar. Men det är ju inte män som i tusentals sitter på onlyfans eller xhamster. Och det är inte män som är inne på Tinder endast för att få bekräftelse och beröm. 
  • Anonym (T)

Ditt behov att starta trådar på FL verkar också vara någon sorts bekräftelsebehov. Har du funderat på detta behov vad som utlöste det?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nicke)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-28 23:08:19 följande:

En del kvinnor, speciellt de yngre, har ett ENORMT bekräftelsebehov. Se mig, se hur snygg jag är, ge mig likes, beröm mig, kommentera mig, se mig. Jag tänker på den här Bianca Ingrosso generationen. 

Samtidigt är det ju bra att folk tar hand om sig själva. Men det får inte gå till överdrift och förvandlas till narcissism. Detta är ju nått som faktiskt förnedrar kvinnorna själva. Tänker främst på alla unga kvinnor som visa xhamster sitter nakna och onanerar framför hundratals åskådare. 

Det blir ju fel. Det måste vara värdigt. Kvinnan ska tycka om sig själv och vara presentabel men samtidigt inte helt självupptagen och egenkär. 
    Varenda snorunge av kvinnligt kön är ju självupptagna och narcissistiska nu för tiden. Det enda livet går ut på är att höras synas mest. Nej, skulle aldrig palla yngre kvinnors bekräftelsebehov.
    Anonym (Nicke) skrev 2024-10-29 00:00:12 följande:
    Varenda snorunge av kvinnligt kön är ju självupptagna och narcissistiska nu för tiden. Det enda livet går ut på är att höras synas mest. Nej, skulle aldrig palla yngre kvinnors bekräftelsebehov.
    Speciellt när man ser kvinnor som speglar sig själva i mobiler på gatan, då undrar man lite hur det är fatt. 
  • Anonym (Visionista)

Det är en fascinerande fråga du tar upp, och den visar på en komplexitet kring ämnet bekräftelsebehov i dagens samhälle. För det första, mode- och skönhetsindustrin är enorm och omsätter miljarder varje år globalt sett. Till exempel omsätter den globala kosmetikaindustrin flera hundra miljarder dollar per år, och Sverige är en del av den utvecklingen. Att ta hand om sitt yttre och visa upp sitt bästa jag har blivit en del av både personlig utveckling och i många fall karriärsval. Många kvinnor ser det som en möjlighet att växa och skapa sig en plattform där de kan uttrycka sig och bygga upp egna företag.

En annan viktig aspekt är att många av de kvinnor som har stora följarskaror på sociala medier är faktiskt affärskvinnor. De har omvandlat sitt intresse för skönhet och välmående till en livsstil och till och med en profession. Influencerindustrin, där starka kvinnor bygger sina egna varumärken och når ut till tusentals eller miljontals följare, är inte bara ett sätt att få bekräftelse utan också ett sätt att bygga karriär och ekonomisk självständighet. Det är en hobby som för vissa övergår i att bli ett heltidsyrke där de kan tjäna stora pengar.

Visst finns det exempel där behovet av bekräftelse kan verka överdrivet, men att generalisera och se det som ett resultat av brist på hobbys är att missa den kommersiella och professionella sidan av saken.

Svar på tråden Varför är bekräftelse så viktigt för en del kvinnor?