• Anonym (trogen)

    HPV i fast relation

    Jag förstår inte varför folk vaccinerar sig mot HPV som är i fasta monogama relationer? Om man är i en relation och har gått på sina cellprover och det ej visat någon hpv, då kan man väl inte få det helt plötsligt senare av samma person?

    eller utgår alla från att dom kanske kommer byta partner någon gång, eller litar dom inte på att sina partners kommer vara trogna?

    jag är i en monogam relation sedan 8 år tillbaka. hade HPV och cellförändringar i början av vår relation, men båda försvann och läkte ut av sig självt efter ett år ungefär. Vi har bara varit med varandra sedan dess, förstår inte varför jag ska behöva gå på cellprov, än mindre vaccinera mig nu? Jag planerar ju att inte ha sex med någon annan än min man resten utav mitt liv!

  • Svar på tråden HPV i fast relation
  • Anonym (d)

    Ok så hur tänker du med att inte ta cellrpov när hpv kan ligga latent?

  • Fjäril kär

    HPV kan ju ligga latent och dyka upp efter flera år . Mamma har varit gift i 55 år och har fått cellförändringar som sen blev cancer 

    Hur kan skydda sig mor cancer vara något dåligt?  

  • Anonym (A)
    Anonym (trogen) skrev 2024-10-28 14:10:16 följande:
    HPV i fast relation

    Jag förstår inte varför folk vaccinerar sig mot HPV som är i fasta monogama relationer? Om man är i en relation och har gått på sina cellprover och det ej visat någon hpv, då kan man väl inte få det helt plötsligt senare av samma person?

    eller utgår alla från att dom kanske kommer byta partner någon gång, eller litar dom inte på att sina partners kommer vara trogna?

    jag är i en monogam relation sedan 8 år tillbaka. hade HPV och cellförändringar i början av vår relation, men båda försvann och läkte ut av sig självt efter ett år ungefär. Vi har bara varit med varandra sedan dess, förstår inte varför jag ska behöva gå på cellprov, än mindre vaccinera mig nu? Jag planerar ju att inte ha sex med någon annan än min man resten utav mitt liv!


    Dels kan det ligga latent.

    Dels, din sista mening. Det är ju naivt att tro på det, även om det är din plan just nu. 
  • Anonym (trogen)

    Jag vet att det kan ligga latent, men jag har ju redan haft det? Och det har försvunnit. Och även, om jag redan skulle ha ett hpv virus latent i mig, då hjälper ju inte vaccinet? Jag har den ju redan! 

  • Anonym (d)

    Vi pratade cellprov.

    HPV-vaccin tas i en så pass ung ålder att de flesta inte kommer att ha ett livslångt förhållande eller t.om kanske kör en mer öppen relation. Att inte förstå hur det kan vara en investering i ens hälsa såsom cellprov har jag svårt att förstå resonemanget.

Svar på tråden HPV i fast relation