Studera och vara mammaledig?
Har ni erfarenhet av att studera distans helfart och samtidigt vara föräldralediga? Går det, hinner man med båda?
Har ni erfarenhet av att studera distans helfart och samtidigt vara föräldralediga? Går det, hinner man med båda?
Känner till några som försökt, men det har inte fungerat. Den ena hann inte så mkt på dagarna utan fick ta det mesta av pluggandet efter att pappan kommit hem och på helger. Deras förhållande höll inte, det blev för slitigt för relationen. De delade på sig och hon avbröt studierna.
Den andra är min syster, hon hann inte heller med studierna, dels pga sömnbrist, dels för lite tid till studierna.
Men det finns säkert de som fixat det, sedan är frågan om det är värt det. Man kan ju plugga ett år senare när pappan är f-ledig eller barnet är på förskolan.
Beror ju också på vilken utbildning det är.
Pluggade 75% på distans. Gick bra, har stor studievana sen innan. Hade nån enstaka obligatorisk dag (fysiskt, då var bebisen 8 mån och hemma med pappan), men inga tider att passa i övrigt utan bara självständigt arbete.
Men, det Krävs ett stort mått flexibilitet. Var beredd på att det inte funkar.
Om du har nyfött barn ska du vara glad om du orkar äta frukost, så tror inte du klarar det.
Lycka till om du försöker
Jag hade såna tankar men avstod, och är glad för det.
Med första barnet hade det rasat direkt pga tuff förlossning, lång konvalescens och allmänt jobbigt mående.
Hade jag varit inskriven på någon kurs då eller på annat vis lovat bort min tid hade jag mått ännu sämre.
Med andra barnet.. kanske hade funkat bättre. Jag och pappan var ju vana med att få småbarn och hur de olika faserna ter sig. 50% distans hade jag kunnat lägga. Men inte heltid.
Jag är alldeles för ambitiös som person och även om jag landat i en good enough nivå nu som nyligen 40+ så hade jag inte mått bra av att inte kunna ge studierna det fokus som jag själv vill. Plus att det inte bara handlar om att läsa kurslitteratur och leverera svar på en tenta/något slags PM eller rapport utan också att LÄRA sig något. Så kände jag även senare när jag studerade, då yngsta var 4-5 år, att mycket kan pappan göra men han kan inte läsa mina böcker eller skriva mina texter.
Men mycket beror på vad för sorts barn man får, hur man mår, hur man får sova, hur man väljer att dela upp saker hemma etc.