• Anonym (567)

Få reda på om man är målsägande eller misstänkt

Jag var med om en misshandel nyligen och det har hänt ganska många ggr på sistone. Det har eskalerat rätt snabbt.
    Jag upplevde sist att jag inte blev trodd då en av poliserna frågade om jag gjort det själv. 
    Dom skadorna jag har är i princip omöjligt att göra själv så jag tog jätteilla vid mig. 

Jag ringde idag för att höra om det fanns en anmälan, det fanns det men dom sa att jag måste hämta ut anmälan vid en polisstation eller att jag får den i kivra.

Eftersom en av poliserna sa som han gjorde tänkte jag att jag kanske är misstänkt istället. 

Om man är misstänkt får man reda på att det finns anmälan? Får man ut anmälan?

• Svar på tråden Få reda på om man är målsägande eller misstänkt
  • Anonym (Toker)

Du får reda på att det finns en anmälan om du delges misstanke eller blir förhörd om saken. I övrigt har polisen ingen skyldighet att informera dig.

Anmälan = Förundersökningen blir offentlig om du åtalas. Annars inte. I egenskap av misstänkt har du rätt att få ta del av den. (om du känner till att den finns)

Men jag provade att få ut en anmälan mot mig. Blev nekad via mejl. Överklagade. Blev nekad igen. Överklagan blev besvarad med rekommenderat brev där de sa nej.

A4-kuvert märkt med Polis över merparten av kuvertytan. Aldrig sett deras emblem så stort. En tydlig markering bara det. Fick hämta ut det på lokala ica-butiken.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-27 20:14:00 följande:

Anmälan = Förundersökningen blir offentlig om du åtalas. Annars inte. I egenskap av misstänkt har du rätt att få ta del av den. (om du känner till att den finns)

Helt korrekt. Men jag måste säga att jag tycker att det finns luckor i det systemet.

Har en god vän som i flera år blev trakasserad av en man som inte kunde acceptera att hon inte ville ha kontakt med honom. Till slut gjorde hon ansökan om kontaktförbud. Den lades ner, vilket inte var överraskande - det är mycket svårt att få igenom ett sådant, men personen som anmäls kan givetvis ha orsakat massor av lidande och stress även om det inte anses vara grovt nog för ett kontaktförbud.

Om den anmälde då har rätt att begära ut förundersökningen även om det inte leder till åtal, kan man bara tänka sig vad mycket mer trakasserier det skulle kunna trigga till... 
  • Anonym (567)

Du får reda på att det finns en anmälan om du delges misstanke eller blir förhörd om saken. I övrigt har polisen ingen skyldighet att informera dig.

Men jag provade att få ut en anmälan mot mig. Blev nekad via mejl. Överklagade. Blev nekad igen. Överklagan blev besvarad med rekommenderat brev där de sa nej.

A4-kuvert märkt med Polis över merparten av kuvertytan. Aldrig sett deras emblem så stort. En tydlig markering bara det. Fick hämta ut det på lokala ica-butiken.

Jag fick via telefon reda på att det fanns en anmälan men handläggare sa att hon var obehörig att lämna ut information om den. Hon sa att jag kunde få ut den via en polisstation alt att den skickas hem digitalt till mig.
    Jag fick inte reda på om jag var målsägande eller ej, bara att en anmälan fanns. 

Är jag misstänkt skulle jag kanske inte få ut någon information alls? 
  • Anonym (567)

Vet om att det finns en anmäla. Fick reda på det via 11414 men dom kunde inte ge ut någon information.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (567) skrev 2024-10-28 03:23:31 följande:
    Jag fick via telefon reda på att det fanns en anmälan men handläggare sa att hon var obehörig att lämna ut information om den. Hon sa att jag kunde få ut den via en polisstation alt att den skickas hem digitalt till mig.
    Jag fick inte reda på om jag var målsägande eller ej, bara att en anmälan fanns. 

Är jag misstänkt skulle jag kanske inte få ut någon information alls? 
    Är det en pågående utredning så råder förundersökningssekretess. Men i annat fall är det bara att mejla dem och be att få ta del av utredningen i egenskap av misstänkt. Du har en sådan lagstadgad rättighet. Så det är ingen konstig begäran.

Sen kan de säga nej ändå. Äventyrar målsägarens liv och hälsa var den motivering jag fick höra.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Frida) skrev 2024-10-27 22:24:28 följande:
    Helt korrekt. Men jag måste säga att jag tycker att det finns luckor i det systemet.

Har en god vän som i flera år blev trakasserad av en man som inte kunde acceptera att hon inte ville ha kontakt med honom. Till slut gjorde hon ansökan om kontaktförbud. Den lades ner, vilket inte var överraskande - det är mycket svårt att få igenom ett sådant, men personen som anmäls kan givetvis ha orsakat massor av lidande och stress även om det inte anses vara grovt nog för ett kontaktförbud.

Om den anmälde då har rätt att begära ut förundersökningen även om det inte leder till åtal, kan man bara tänka sig vad mycket mer trakasserier det skulle kunna trigga till... 
    Ja, det var den motivering jag fick. Det skulle äventyra målsägarens liv och hälsa. Det trumfade min rätt att få ta del av utredningen.

Nu trodde jag att min målsägare ljög en hel del. Vilket jag fått bekräftat via en anmälan till soc från kvinnojouren. Jag är skyldig till allt utom andra världskriget. Men misstänkt där också. Vissa saker är i och för sig enkla att kolla upp. Kvinnojouren påstådde bland många saker att mina barn lever i en svinstia. Något soc redan hade kollat upp. Det är välstädat hemma hos mig. Dumt att ljuga om en sådan sak.
  • mammatill6
    Anonym (567) skrev 2024-10-28 03:25:33 följande:
    Vet om att det finns en anmäla. Fick reda på det via 11414 men dom kunde inte ge ut någon information.
    Är ju inte konstigt, de vet ju inte vem du är.
Svar på tråden Få reda på om man är målsägande eller misstänkt