• Mymlan82

Vad är "PM" i polisanmälan?

Jag fick just en kopia på min anmälan, menundrar vad "Se PM" betyder. Det står under flera rubriker. Finns det mer dokument som jag inte får se? Är det transkribering av telefonsamtalet (då jag ringde in anmälan), typ om det spelades in, eller mottagarens minnesanteckningar från det? 

Jag pratade länge med polisen och svarade på massor av frågor, men anmälan är bara några rader trots komplext händelseförlopp och citerade hot. 

Tänk om PM innebär text som jag inte ska få se av någon anledning? Det står inte heller vad denjag anmälde heter osv.

Tacksam för svar, ovan vid sånt här o det är lite nervöst :)

• Svar på tråden Vad är "PM" i polisanmälan?
  • Anonym (?)

Låter som att det är sekretess. Är efter åtal som handlingarna blir offentliga

Pm brukar vara polisens minnesbilder i förundersökningsprotokoll

• Mymlan82
    Anonym (?) skrev 2024-10-27 17:55:44 följande:

Låter som att det är sekretess. Är efter åtal som handlingarna blir offentliga

Pm brukar vara polisens minnesbilder i förundersökningsprotokoll

Vad konstigt, minnesbilder borde ju bara vara om polisen var där? Eller ärdet minnesbilder från telefonsamtalet?
  • NyfiknaAstrid92

Pm betyder promemoria och är polisens vittnesbilder skriven i textform. Även om du är anmälare och målsägande så råder det förundersökningssekretess fram tills att det väcks åtal.

• Mymlan82
    NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-27 18:35:31 följande:

Pm betyder promemoria och är polisens vittnesbilder skriven i textform. Även om du är anmälare och målsägande så råder det förundersökningssekretess fram tills att det väcks åtal.

Tack för svaret. "Vittnesbilder", typ "målsäganden låter ledsen"? (Är ju inga synintryck i ett samtal på telefon). Har gjort anmälningar förr om olika brott men aldrig sett PM skrivet i dem. Betyder det att det här brottet är grövre eller att chansen till åtal är större?
  • Anonym (?)
    Mymlan82 skrev 2024-10-27 18:16:17 följande:
    Vad konstigt, minnesbilder borde ju bara vara om polisen var där? Eller ärdet minnesbilder från telefonsamtalet?
    Är polisens berättelse och reflektioner typ. Om när de kom till platsen t ex
  • Anonym (Nej!)
    Mymlan82 skrev 2024-10-27 18:54:06 följande:
    Tack för svaret. "Vittnesbilder", typ "målsäganden låter ledsen"? (Är ju inga synintryck i ett samtal på telefon). Har gjort anmälningar förr om olika brott men aldrig sett PM skrivet i dem. Betyder det att det här brottet är grövre eller att chansen till åtal är större?
    Nej. PM är bara en minnesanteckning. Den säger inget om hur grovt eventuellt brott är.
  • NyfiknaAstrid92
    Mymlan82 skrev 2024-10-27 18:54:06 följande:
    Nej, att det har upprättats ett pm säger ingenting om brottets allvarlighetsgrad. Polisen kan upprätta ett pm i vilket ärende som helst
Svar på tråden Vad är "PM" i polisanmälan?