• Anonym (TS)

Kan man bli gravid genom att ”inseminera” sig själv efter avbrutet samlag?

Jag och min sambo körde med avbrutet i 2 år ungefär efter vi fick vårt första barn. Eller oftast avbrutet, ibland när jag hade mens och strax efter kom han i mig. 

Ibland har jag kort menscykel men eftersom jag aldrig blev gravid i en sån cykel tidigare när vi försökte (innan första barnet) trodde jag att jag kanske inte ens hade ägglossning då eller att ägget inte var moget när det släppte. Iallafall så blev jag gravid i somras när han kom i mig strax efter att min mens hade tagit slut.

Nu är allt ok och han är glad för barnet men först anklagade han mig till och med en gång för att ha ?inseminerat? mig själv när han hade kommit på min rumpa eller mage eftersom jag ibland har gått på toaletten direkt efter vi har sex. Jag sa att jag inte ens tror att man kan bli gravid på det sättet. Vet såklart att man kan göra heminsemination men då är ju spermierna i en burk (eller kondom)? Dör de inte snabbt när de kommer i kontakt med luft om han t.ex kommer på magen? 

Det här var alltså flera månader sen , nu är allt ok och han har släppt det men funderade på det eftersom jag har läst någon tråd om det här också, om att nåns ex tydligen skulle ha gjort det (kanske det min sambo läste också, vad vet jag). 

Vet också såklart att varken avbrutet eller säkra perioder är någon jättebra preventivmetod men jag tyckte verkligen inte det skulle vara någon katastrof om jag blev gravid , sambon ville egentligen vänta (fast jag är lite äldre) men det var ingen katastrof för honom heller. 

Frågar alltså inte för att jag vill försöka göra det haha men skulle varit skönt att kunna säga till sambon att det inte ens är möjligt. 

• Svar på tråden Kan man bli gravid genom att ”inseminera” sig själv efter avbrutet samlag?
  • Anonym (S)

Vad ledsen jag blir för din skull att din partner anklagar dig. Går säkert att göra. Men jag funderar på varför kör han med avbryter samlag om han inte litar på dig och om han inte viljat att det ska resultera i en graviditet? Istället för att anklaga dig borde han istället ifrågasätta sig själv varför han inte tar ansvar och köper kondomer istället. 

Går säkert att underminera sig så om man är snabb, kanske några spermier överlever det men säkert svårt att bli gravid på det sättet. men det spelar mindre roll för er. Ert problem är att han inte litar på dig och lägger ansvaret på dig. Det tycker jag du ska upplysa han om istället. Väljer han att inte tro på dig ändå så får ni jobba på förtroendet istället. 

• Cereal Killer

De lever upp emot en timme på hud. Ju större ?klump? med spermier desto längre överlevnad. Smetas de ut på huden så torkar de ut väldigt snabbt. 

• Anonym (Försatsen)

Försatsen har även den spermier i sig och det är en större sannolikhet att du blivit gravid med dem än att du skulle samlat upp spermier på fingrarna och sen stoppat in för att bli gravid. 

Så trött på pojkar som tror att avbrutet samlag är en bra idé för att inte bli gravid. Speciellt om cykeln är oregelbunden. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Försatsen) skrev 2024-10-27 13:48:14 följande:

Försatsen har även den spermier i sig och det är en större sannolikhet att du blivit gravid med dem än att du skulle samlat upp spermier på fingrarna och sen stoppat in för att bli gravid. 

Så trött på pojkar som tror att avbrutet samlag är en bra idé för att inte bli gravid. Speciellt om cykeln är oregelbunden. 

Absolut, så är det, avbrutet är verkligen inte säkert, känner flera som har blivit gravida av det.

Jag var lite osäker först men nu i efterhand efter att ha gjort KUB och fått exakt datum vet jag att jag måste ha blivit gravid den gången när han kom i mig strax efter att min mens hade slutat (och haft ägglossning tidigt), inte när vi körde avbrutet. Vet att man inte kan veta exakt på dagen men det dröjde en hel vecka innan vi hade sex igen efter det
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-10-27 13:32:31 följande:

Vad ledsen jag blir för din skull att din partner anklagar dig. Går säkert att göra. Men jag funderar på varför kör han med avbryter samlag om han inte litar på dig och om han inte viljat att det ska resultera i en graviditet? Istället för att anklaga dig borde han istället ifrågasätta sig själv varför han inte tar ansvar och köper kondomer istället. 

Går säkert att underminera sig så om man är snabb, kanske några spermier överlever det men säkert svårt att bli gravid på det sättet. men det spelar mindre roll för er. Ert problem är att han inte litar på dig och lägger ansvaret på dig. Det tycker jag du ska upplysa han om istället. Väljer han att inte tro på dig ändå så får ni jobba på förtroendet istället. 

Tack för svar.. det var väl lite dumt av mig för han sa att jag hade ?lurat? honom att det var en säker period, då sa jag att det inte ens är säkert att det hände den gången när han kom i mig (fast nu efteråt vet jag att det måste varit den gången och att jag måste haft tidig ägglossning). Det var då han sa att han undrade vad jag gjorde när jag gick på toaletten efter han hade kommit på min rumpa eller mage. 

Det var iallafall längesen han sa det nu , vi diskuterade att inte behålla barnet först även om jag ville men vi landade i att han också ville till slut. Men ja såklart blir jag sårad för att han inte litade på mig. Dessutom är det ju som du säger , avbrutet är långt ifrån säkert ändå. 

• Anonym (TS)
    Cereal Killer skrev 2024-10-27 13:43:21 följande:

De lever upp emot en timme på hud. Ju större ?klump? med spermier desto längre överlevnad. Smetas de ut på huden så torkar de ut väldigt snabbt. 

Oj en timme låter länge men det kanske stämmer då. Visste att de kan leva länge t.ex i en burk. Har en bekant som blev gravid på det sättet, hon skaffade barn med en killkompis. 

Oftast när vi har kört avbrutet brukar han komma på rumpan och då brukar det smetas ut bara av att jag vänder mig om i sängen.. så han har nog inte så stor anledning att vara orolig. Och jag blev ju inte gravid när vi körde avbrutet 
Svar på tråden Kan man bli gravid genom att ”inseminera” sig själv efter avbrutet samlag?