• Anonym (Maja)

Får jag använda företagsnamnet?

Kommit på ett perfekt namn för mitt företag. Googlade och fick upp att samma typ av företag hade det namnet på 30-talet, under 3-4 år, sen la de ner. Det är tillräckligt känt för att finnas på wikipedia.

Kan jag använda det eller kommer det inte bli godkänt? Vill ju inte slänga ut massa pengar på att försöka registrera något som är dömt.

• Svar på tråden Får jag använda företagsnamnet?
  • Anonym (Maja)

Någon som vet?

• Anonym (Jesus Josefsson)

Du kan testa att registrera namnet hos bolagsverket. Går det så går det. Går det inte så går det inte.

/svart bälte i logik

• Anonym (Maja)
    Anonym (Jesus Josefsson) skrev 2024-10-27 22:23:46 följande:

Du kan testa att registrera namnet hos bolagsverket. Går det så går det. Går det inte så går det inte.

/svart bälte i logik

Kostar ju.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-28 07:41:17 följande:
    Kostar ju.
    Men då är nog detta fel forum, är det inte bättre att du ringer Bolagsverket. Eller frågar någon som jobbar med det, här sitter alla och killgissar och då blir svaren därefter 
  • Anonym (??)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-28 07:41:17 följande:
    Kostar ju.
    Om du kör igång och INTE registrerar kan någon annan registera ditt företagsnamn, använda det och hindra dig.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (??) skrev 2024-10-28 08:07:27 följande:
    Om du kör igång och INTE registrerar kan någon annan registera ditt företagsnamn, använda det och hindra dig.
    Självklart ska jag registrera namn, men så vitt jag förstått är det själva ansökan som kostar och då vill jag ju inte söka något som är kört.
  • Anonym (??)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-28 08:13:34 följande:
    Självklart ska jag registrera namn, men så vitt jag förstått är det själva ansökan som kostar och då vill jag ju inte söka något som är kört.
    Ring och fråga 
  • Anonym (Företag)

Att driva företag kostar pengar. Att ta risker är hela konceptet med att driva ett företag. Fastnar du redan vid bolagsregistreringen så skulle jag rekommendera att inte bedriva företag alls. 

Det är ovisst och man måste våga satsa. En granne till mig våga satsa på en restaurang. Det fick hyra en lokal, renovera, och fick inte in en krona på minst 6 månader. Det fick anställa personal och hoppades sedan att det skulle flyga. Om inga gäster skulle komma skulle det stå med kontraktet, personalen, renoveringskostnader m.m

Men verksamheten flög.

Om du däremot tänkt att hålla på med något intetsägande där du redan har en kundkrets och du mer vill ha detta i ett riktigt företag där du redan vet att du får in pengar, då spelar ju inte namnet heller någon roll, 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Företag) skrev 2024-10-28 08:36:05 följande:

Att driva företag kostar pengar. Att ta risker är hela konceptet med att driva ett företag. Fastnar du redan vid bolagsregistreringen så skulle jag rekommendera att inte bedriva företag alls. 

Det är ovisst och man måste våga satsa. En granne till mig våga satsa på en restaurang. Det fick hyra en lokal, renovera, och fick inte in en krona på minst 6 månader. Det fick anställa personal och hoppades sedan att det skulle flyga. Om inga gäster skulle komma skulle det stå med kontraktet, personalen, renoveringskostnader m.m

Men verksamheten flög.

Om du däremot tänkt att hålla på med något intetsägande där du redan har en kundkrets och du mer vill ha detta i ett riktigt företag där du redan vet att du får in pengar, då spelar ju inte namnet heller någon roll, 

En risk behöver inte vara huruvida namnet är ledigt att ta eller inte.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (??) skrev 2024-10-28 08:19:11 följande:
    Ring och fråga 
    Jag får göra det om ingen här kan ge svar.
    Jag kände inte till det företaget innan jag sökte på namnet, så jättekänt kan det inte vara.
  • Anonym (Företag)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-28 09:06:54 följande:
    En risk behöver inte vara huruvida namnet är ledigt att ta eller inte.
    Risken är att du inte vill prova att registrera ett namn för att du fått betala för ansökan. Vi vet inte, ingen här kommer att kunna svara på din fråga. Du kan skriva in något mer på slutet också för att få det godkänt och sedan kalla det för bara den första delen. Typ jagdriverföretag kanske är namnet och då skriver man jagdriverföretag Sverige. Men du kallar det sen bara jagdriverföretag.
  • Anonym (Jesus Josefsson)

Glöm inte att kolla om domännamnet är ledigt först. Riktigt surt att registrera företagsnamn och sedan upptäcka att internetadressen är upptagen.

Svar på tråden Får jag använda företagsnamnet?