• Anonym (Registerkoll?)

Godkänd av Länsstyrelsen hur lång tid?

Sökt arbete inom företag som går under bevakning 
    Det är en säkerhetsklassad tjänst, väktare.
    För att få arbeta så måste länsstyrelsen godkänna.
    Har inga brottmål, aldrig vart dömd, aldrig något med polisen att göra.
    Förutom att jag själv polisanmält brott som jag själv blivit utsatt för.
    Inga skulder, aldrig haft kronofogde eller betalningsanmärkningar.
    Nu när jag skriver ned det så känns det orimligt att jag inte skulle bli godkänd.
    Alla som inte blivit godkända borde ju haft en känsla för varför de inte blivit godkända.
    Hur som detta är nytt för mig och jag funderar rätt mycket på att jag inte skulle bli godkänd, men kan inte riktigt få det till att jag inte skulle bli det.
    Tacksam för input.

• Svar på tråden Godkänd av Länsstyrelsen hur lång tid?
  • Anonym (Toker)

Det kan ta lite tid har jag hört. Finns ju lite olika nivåer på de där utredningarna. Är det bara den lägre nivån så är det väl registerkontroll. Kronofogden, Polisen, Säpo, Must och Soc? Tar några veckor innan alla har svarat.

Jag skulle inte passera. Fått tacka nej till uppdrag pga den vetskapen. Är dömd för en mindre grej, men även misstänkt för en del annat jag vet om. Säkert för sådant jag inte vet om också. Man får ju normalt inte reda på en misstanke förrän de kallar dig/hämtar dig till förhör. Hittar de inte några bra bevis kan utredningen läggas ner utan att du bli förhörd. Då får du aldrig veta om saken. Men misstanken ligger ju kvar i ditt register ett tag efteråt ändå.

• Anonym (Registerkoll?)

Men är det rimligt att man kan finnas i ett misstankeregister utan att veta om att man är misstänkt för något? Verkar konstigt. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Registerkoll?) skrev 2024-10-27 10:28:55 följande:

Men är det rimligt att man kan finnas i ett misstankeregister utan att veta om att man är misstänkt för något? Verkar konstigt. 

Finns misstankeregister och spaningsregister. Den sistnämnda kan du ju hamna i om du umgås med fel människor. Men det finns regler för hur länge du får finnas med i dessa om det inte dyker upp något nytt.

Ja, det är rimligt att polisen ska kunna utreda en människa utan att berätta det för personen.

Sen tror jag att de ska berätta om utredningen läggs ner. Men det har bara hänt mig om jag blivit delgiven misstanke. Dvs polisen har pratat med mig om misstanken. Då har jag fått ett brev hem i brevlådan som berättat att utredningen är nerlagd.
  • Anonym (Registerkoll?)

Ok, jag tror inte att jag umgåtts med fel personer.
    Typ kriminella. 
    Är en högst vanlig person som jobbar äter och sover.

• Anonym (Toker)
    Anonym (Registerkoll?) skrev 2024-10-27 10:49:28 följande:

Ok, jag tror inte att jag umgåtts med fel personer.
    Typ kriminella. 
    Är en högst vanlig person som jobbar äter och sover.

Om de inte får reda på att du pratat med mig här... Då kommer de och brottar ner dig och söker igenom din bostad. Den där biblioteksboken från 1997. Biblioteket har inte glömt...

Skoja! Det går säkert bra! Nästan alla blir godkända! Eller ger fan i att söka.
Svar på tråden Godkänd av Länsstyrelsen hur lång tid?