• Anonym (Orolig)

Hur gick det för dig att ta ut spiral där trådarna var borta?

Ska plocka ut min spiral nästa vecka. när den sattes in klipptes trådarna för långa så jag fick gå tillbaka och klippa de korta då min partner stack sig på dom. Nu är det dags att plocka ut den och känner mig nu lite orolig för hur det ska gå till nu när trådarna är väldigt kortklippa.. någon som har erfarenhet av detta? Gjorde sjukt ont att sätta in den trots att jag fött två barn innan och dessutom haft spiral vd tre tillfällen förr denna.

• Svar på tråden Hur gick det för dig att ta ut spiral där trådarna var borta?
  • Anonym (P)

Jag gjorde en konisering av livmodertappen när jag hade spiral. Det fanns därför inga trådar att dra ut spiralen med. Jag fick ta ut den hos gynekologen som gav mig en cytotec-tablett som skulle mjuka upp lite. Sen tog hon ut den med ett speciellt verktyg.

Det nöp till vid något tillfälle och molade lite under tiden som den gamla togs ut och den nya sattes in, men det kändes faktiskt inte mer än så.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (P) skrev 2024-10-27 08:45:31 följande:

Jag gjorde en konisering av livmodertappen när jag hade spiral. Det fanns därför inga trådar att dra ut spiralen med. Jag fick ta ut den hos gynekologen som gav mig en cytotec-tablett som skulle mjuka upp lite. Sen tog hon ut den med ett speciellt verktyg.

Det nöp till vid något tillfälle och molade lite under tiden som den gamla togs ut och den nya sattes in, men det kändes faktiskt inte mer än så.

Ja okej. När jag bokade tiden nämnde jag att trådarna var kortklippta så hoppas att det ska gå bra utan någon förberedelse med tex cytotec. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-10-27 09:00:41 följande:
    Ja okej. När jag bokade tiden nämnde jag att trådarna var kortklippta så hoppas att det ska gå bra utan någon förberedelse med tex cytotec. 
    Bokade du hos gynekolog eller barnmorska? Till mig sa de att man ville att en gynekolog tog ut spiralen, då de hade verktyget som behövdes.
  • Anonym (Orolig)

det är på en kvinnoklinik men det är en röntgen bm som ska ta ut den 

Svar på tråden Hur gick det för dig att ta ut spiral där trådarna var borta?