• Lulamon

1,5 år koncentration

Hej!

min treåring har sedan 1 års ålder kunnat sitta vid mig och lyssna på bok efter bok. Också alltid kunna kolla på skärm ibland. min nu 15 mån vill absolut inte lyssna på en enda bok. Hon bryr sig inte om tvn r på och har alltid fokuserat på tvn.

jag är nyfiken. är de bara olika eller är anledningen till detta att jag tex läst mer för treåring från start?

• Svar på tråden 1,5 år koncentration
  • Räkan77

Olika personligheter skulle jag helt klart säga. Syskon är ofta helt olika.

• TvillingmammaVästgöte

Koncentrationsförmåga utvecklas genom träning av just koncentrationsförmåga. Tex genom att lyssna på högläsning.  Dagens unga har inte fått så mycket lugn och ro, de är uppfostrade i stora grupper och med  hög ljudvolym på förskolor.
    Unga idag har  därför mycket lägre koncentrationsförmåga i snitt och har svårare för matematik och fysik som är koncentrationskrövande än vad vi hade som gick i skolan tex på åttiotalet. IQ har också minskat hos skandinaver födda efter 1974. 
    Ditt yngre barn har kanske inte fått så många lugna stunder att träna koncentration på som ditt äldre barn?
    Men visst, syskon är ju också olika , en del kan bero på det. Både och antagligen. Alla förmågor beror på en kombination av arv och miljö. 

Svar på tråden 1,5 år koncentration