• Anonym (Slut)

Rimlig belastning på bonusmamma/ nybliven mamma eller inte

Skulle vilja ha en objektiv input på min nuvarande levnadssituation, vet inte om det är min trötthet/hormoner/omställningen som spökar eller om det är rimligt. 

Jag är förstföderska och har en 5 månaders bebis tillsammans med min sambo, som har tre barn sedan innan (15, 14 och 11). Min man jobbar 14 pass i månaden och är då borta 16 timmar om dagen, vilket innebär att jag är själv med bebis ca tre dagar på raken där vi inte ser pappan som då bara kommer hem och sover och går till jobbet.  

Bebis har sedan han fötts vägrat sova  mer än 10 min vid enstaka tillfällen på dagen så han är i princip vaken 12 h innan läggdags som man behöver aktivera/underhålla. Pappan kan inte avlasta mig på nätterna heller då jag helammar, och sonen vaknar varje eller varannan timme för matning genom natten  så jag har inte heller fått någon djupsömn dessa 5 månader. 

Pappan har sina tre barn på halvtid, två veckor i stäck. Hälften av dessa dagar kör han sina arbetspass, vilket innebär att jag behöver packa ned bebisen (han hatar att åka bil och gråter), hämta barnen på stationen, laga middag, tvätta, städa efter osv. De ser inte pappan de dagarna han jobbar dvs. Min bebis är väldigt närhetssökande och blir ledsen när jag lagar mat så behöver springa fram och tillbaka hela tiden under processen,  när vi är själva  gör jag därför mest mackor till mig själv eller någon tonfisk burk. 

Jag har ingen i min närhet som avlastar mig under dagarna då vi bor lite utanför på landet, så ofta åker jag till min mamma i stan/möter vänner som bor ca 45 min ifrån och stannar där hela dagen/kvällen, går runt på stan, det underlättar oerhört för mig då bebis blir underhållen av att titta på människor/umgås med mormor/vänner. Men är väldigt svårt att få till de dagar jag måste ta hämta mannens tre barn, förbereda middag osv. Så det blir långa slitiga dagar. 

Jag känner sådan enorm irritation för jag känner mig bortrövad från en mysig och lugn mammaledighet där jag kan mysa och bara rå om och lära känna min son, det enda året i mitt liv jag kommer vara mammaledig. 

Är det rimligt att jag under mammaledigheten ska ta ansvar för mannens barn också då ?vi är en familj? eller är det som jag känner att han behöver vara hemma när hans barn är hos honom på pappa-veckor? I övrigt delar vi 50-50 på utgifter i hushållet nu även under mammaledigheten.

Jag är så överstimulerad och helt slut. Vill avbryta relationen för att jag känner att det skulle vara så mycket enklare om det bara var jag och min son.

• Svar på tråden Rimlig belastning på bonusmamma/ nybliven mamma eller inte
  • Anonym (Lis)

Hur löste han det innan du kom in i bilden? 

om jag förstått rätt rör det sig om 7 dagar/månad som du är själv med hans barn? Är han helt ledig övriga dagar? Du borde ju kunna låta bli att tex tvätta de tre dar han jobbar så tar han tvätten när han är ledig. 

Vad sa ni innan om hur ni skulle göra det?
    Barnen är ju stora, städar de nåt?
    Kan pappan göra en lista med regler som gäller när han är borta? Städschema? 15-åringen och 14-åringen kan ju laga mat en dag i veckan, diska en dag i veckan, tvätta en gång/månad, dammsuga 1 gång/månad.

Delar ni 50/50 på matkostnader? Dvs du betalar hälften av maten för 3 tonåringar? 
    Jag kan tycka att det minsta ni ska göra är att han betalar mer av maten. 
    Du säger inget om hur ni bor, men många delar ju upp det så att den som har flera barn betalar lite mer då den har större behov av större boende(drar mer el, vatten mm)
    I bästa fall, borde egentligen vara självklart men inte alla män fattar det, så kompenserar även mannen kvinnan för inkomstbortfall, tex betalar in extra pension eller dyl.

• Anonym (Lis)

Och jag förstår dig helt, det är tufft att rodda allt själv. Man blir känslig av att inte få sova, och kanske är det konstant ljud runt en också. Nu behöver ditt barn dessutom mer och mer stimulans. 
    Hoppas du har en dag för dig själv när din sambo är ledig.

• Jemp

Känns rätt orimligt sits för barnen från första början.
    Bor ni så inte tonåringar kan ta sig hem själva? Varför är de där så mycket när pappan inte är närvarande? Måste ju finnas en bättre uppdelning av Dagar. 

• Jemp

Och det hade varit orimligt i mina ögon att ni delar 50/50 när du är föräldraledig, även om bebisen varit det enda barnet. Ska ni göra lika under hans föräldraledighet? Betalar han inget för barnet? Gör tonåringarna inget för Att hjälpa till hemma?

Jag tycker mycket Låter konstigt oavsett hur mycket du ska ställa upp för hans barn, helt enkelt. 

• MsM84

Har han extremt långt att pendla? Låter annars som mer än heltid med 16h/dag. 

• Räkan77

Den kortsiktiga lösningen är ju att han fixar middag dagen innan så det bara är för er att värma. Samt att du struntar i disk och allt sånt den dagen han jobbar. De får ni ta dagen efter då han är hemma. 

De allra flesta dagarna i månaden är du antingen själv med bara bebisen eller så är din man hemma. Låter som att du behöver få in mer återhämtning, vila och sömn dessa dagar.

Går det att få till en ändring på sikt att din man antingen byter jobb, anpassar passen till barnen eller att barnens tid hos er anpassas till hans jobb?

• Dexter dot com

Det låter ju inte rimligt alls! Börja med att ge bebis tillägg på nätterna så du får sova ut och se om ni kan ändra barnens schema så dom är hos mamman när han ändå jobba och inte hinner umgås med dom. Hur resonerade ni om hur du skulle få ihop det hela med bebis och hans barn?

• Anonym (Suck)

Vet inte vad du förväntade dig. Du visste att han hade barn sen innan och att ni inte var eller skulle bli en kärnfamilj där du bara har bebisen att tänka på. Du visste hans arbetstider. Du visste att hans barn bor halvtid hos er. Jag vet inte riktigt heller vad du tänker att han ska göra. Ska han byta jobb? Ska hans barn inte få vara hos er? Ska de flytta fram och tillbaka var och varannan dag beroende på don partners jobbschema? Du inser att det är deras hem lika mycket som ditt och ditt barns? Är de dock inte stora nog att sköta sig mycket själva? 

• Anonym (styvförälder)

Dom dagarna din sambo inte är hemma kan du hoppa över att tvätta om det inte är något akut som behövs, inte heller städa förutom det som verkligen behövs,
    men ingen större städning, man storstädar ju inte varje dag.
    Tvätt och städ för du och din sambo dela på när han är hemma.
    Matlagning kan ni dela på när han är hemma och ni kan göra fler portioner
    och frysa in som sen bara är att ta fram dom dagarna han inte är hemma så du
    inte då behöver laga mat.

Bor ni långt ifrån kommunikationer så barnen inte själva kan ta sig till stationen?
    Det måste ju ha varit ett problem sen innan er bebis föddes, skjutsade du dom också när sambon var borta? hur pratade ni om det när du var gravid?
    om dom inte själva kan ta sig någonstans utan skjuts till stationen kommer ju detta problem fortsätta tills dom kan köra själva men då också behöva ha eget
    transportmedel.

Bor mamman så att barnen kan ta sig själva till skolan?
    Kan barnen bo vissa av dessa dagar din sambo är bort hos mamman och sen då bo mer hos er när din sambo är hemma?
    Det kan ju bli väldigt hattigt för barnen men det kanske kan vara en möjlighet just för tillfället när bebisen är liten och du är föräldraledig, dvs bara gälla för just nu
    ett tag framöver.

Kan din sambo ändra vilka arbetspass han tar? kan han jobba mer när han inte
    har sina stora barn?

Hur pratade ni om hur det skulle vara när du var föräldraledig när du var gravid?
    Hur tänkte din sambo att skulle skötas? hur tänkte han angående sitt jobb?
    Han är 4 barns pappa så han måste ju kunna ta hand om alla fyra.
    Hur är hans pass fördelade? jobbar han lika många pass varje vecka eller skulle
    det vara bättre att barnen bodde varannan vecka?

Hur gick diskussionerna innan er son föddes om hur upplägget skulle vara när
    er bebis kom? 
    Han har ju tre barn sen innan så han borde ju ha vetat det mesta om sömnlösa nätter, bebisar som inte är nöjda osv.
    Hade han haft ett barn så hade man kunnat förstå att han inte tänkt då det barnet då får all uppmärksamhet och man kan leva och göra allt som är bäst för det barnet men när han har tre borde han ju veta att om ett barn inte sover skriker mm plus allt annat som sker så han man två till som måste tas hand om.
    Tre barn tar tid och även om dom är större så krävs det mycket tid för dom,
    11 år är heller inte jättestort  och nu har han även en bebis.
    Han borde ha vetat och förstått att det skulle bli storbelastning för en nybliven
    mamma, men kanske tog de äldre barnens mamma stort ansvar för barnen
    om han jobbade på samma sätt då när deras barn var små?
    Ska han vara föräldraledig nästa år och då ta med er son i bilen varje dag när han kör? eller tycker han då att du kan köra de äldre barnen om du ändå ska till jobbet så han inte behöver köra barnen? 

Ni måste diskutera er situation och hur du upplever allt, kan det vara så att ni inte diskuterade det så mycket innan er son föddes? 

Svar på tråden Rimlig belastning på bonusmamma/ nybliven mamma eller inte