• intr

känner mig bara utanför i det här samhället

så är 20 år och oftast folk i min ålder brukar gå på fester/dricka och i mitt fall så gillar jag inte sånt men det resulterar till att folk tycker jag är konstig/skum, är autistisk så har väldigt svårt för att göra sånt men det resulterar bara till att jag blir ensam/utanför konstant efter som att folk inte gillar det

som det är nu så är jag helt ensam och vågar inte prata med folk, kanske finns mer andledningar att ingen gillar mig, men det vet jag inte eftersom att ingen säger det, kan göra några gissa varför(är inte ute på fester och sånt, gillar inte massa nya personer på en gång, har svårt att förstå skämt ect)

känns nästan som att jag är den ända i värden som känner såhär, jag vet att det inte är så men jag har aldrig träffat någon som mig

just nu spelar jag mest bara tv spel eller lysnar på music för att inte ha tråkigt

• Svar på tråden känner mig bara utanför i det här samhället
  • Mentat

Du är definitivt inte ensam! Det är en glidande skala på hur extrovert eller introvert man är. I din ålder är det inget konstigt heller med att man funderar på hur man skall passa in i världen men det finns många som du. Kruxet kan väl vara att få kontakt med dem. 

• Freddie K

Jag är likadan som dig TS. Jag är 40 plus och har aldrig gillat att gå ut att festa. Till skillnad från dig kanske så hade jag alltid hemmafester. Jag gillar inte heller när det är mycket folk och jag har också några diagnoser, som ställer till det för mig, så för mig känns det normalt att känna och tänka så, men visst är det trist. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (M)

Bra att du gör det du tycker är roligt, fortsätt med det! Det är jobbigt att vara introvert, högkänslig eller överhuvudtaget att ha någon annan psykisk diagnos. Kanske kan du hitta likasinnade i någon grupp på fb eller någon annanstans på internet så du vet att du inte är konstig eller annorlunda. Ta hand om dig! 

• Anonym (Nk)

Hej TS, 

Men har du några vänner du umgicks med förut menar du som nu bara festar och du har valt att inte vara med? Det är ju en period där när alla fyller 18 och ett par år som det är mkt fokus på just det nya att få gå ut på ställen osv men det lugnar ner sig lite sen.

Om det ändå finns personer du kan höra av dig till så kan väll du föreslå nått annat än att just gå ut och festa? Ex gå ut och äta middag? Ha någon tv-spelskväll? Fyller du år kan du bjuda in till nån middag hos dig eller spela nått sällskapsspel osv. Erbjud nått annat helt enkelt. 

Annars är det ju ganska många olika moment kring festande, det låter som att du inte gillar själva festen/ klubben men oftast brukar ju folk som känner varandra ses innan det och äta/ umgås, ta några öl. Du behöver ju inte dricka bara för att dom gör det om du skulle tycka att det var värdefullt för dig att vara med ett tag och sen går du hem när de drar vidare. Der är jättevanligt att folk gör så för det är ändå kul att ses ett tag och umgås med de man känner, sen kan det finnas hur många orsaker som helst till att man inte ska med vidare sen. 

• intr

Hej ville säga tack, blev extremt känslosam av att folk la sin tid att svara och förklarade hur dom har haft det och hur man kanske kan lösa det, det har gjort min natt nu

Jag allmänt tror inte att jag kan få vänner men det känns bra att folk bryr sig, tack så jättemycket 

• Anonym (Göran)

Jag är 57 år och har mer och mer dragit mig undan folk fester och evenemang.  

festade en del som ung men absolut inte genom att gå på krogen. 

trivs bra med att vara för mig själv.  Jag har en särbo som är som mig. 

vi träffas nästan varje dag en stund. Ibland ringer vi. Vi bor grannar.  

Vi blir båda trötta av för mycket folk runtomkring oss.  I alla fall om det rör sig om flera timmar. 

Svar på tråden känner mig bara utanför i det här samhället