• Anonym (Mamman)

När är det försent att utbilda sig?

Jag har satsat på familjen och samtidigt arbetat i ett låglöneyrke utan utbildning. Nu är jag 57 och vill satsa på en utbildning som är 3 år. Anledningen är för att få en chans att höja min lön och därmed pension. 
    Vad skulle du råda mig?

• Svar på tråden När är det försent att utbilda sig?
  • Postman

Kanske inte helt ger den utveckling som du vill lönemässigt eftersom du har få år kvar men mentalt och för dig själv så skulle jag säga att kör på det. Dock vet jag inte om man kan få typ studielån vid den åldern.

• Anonym (kanske inte)

Kommer 7 år av högre lön verkligen hinna kompensera för 3 år utan lön? Eller tänker du plugga på sidan av? 

• Anonym (Skeptisk)

Skulle gissa att få kommer att vilja anställa som är 60 år och gröngöling inom området, men det beror nog lite på vilket området är också.

• Anonym (F)

Rent krasst, även om du skulle lyckas få nytt jobb vid 60 år (trots åldersdiskriminering och brist på erfarenhet), hur många år med den nya lönen behövs för att det ska göra någon större skillnad på pension och din möjlighet att spara?
    Du kan simulera detta på minpension.se

CSN har en åldergräns vid 60 år.

Din ekonomiska situation vid pension kan bero på annat än pension. Äger du/ni er bostad? Finns det värde i den att realisera?
    Sen kan man vilja läsa kurser för sin personliga utveckling men är syftet att göra karriär på äldre dagar måste det vara inom ett område där du har en rimlig chans att få jobb. Ibland är det bra gräva där man står. Kan du utvecklas inom ditt nuvarande yrke?
    Läs också på om garantipension och bostadstillägg för pensionärer så du vet vad det handlar om för summor och när du kan ta ut den.

• MsM84

Att plugga kommer leda till en sämre pension mest sannolikt eftersom du då har tre år utan inkomst. 

• Hjelm

Det är helt uteslutet att det skulle ge dig ekonomisk vinning, med tre års inkomstbortfall, ev någon form av studielån att betala och sen bara sju år kvar till pensionen. Lägg också till att som 60-plussare kommer du att vara på botten av arbetsmarknaden när det gäller att söka nytt jobb.

Så rent ekonomiskt kommer det garanterat bli en förlust för dig.

Är det ändå värt det?

Ja, kanske! Om det är något du brinner för och omskolningen har andra värden för dig som trumfar den ekonomiska förlusten. 

Det kan bara du svara på.

• Anonym (T)

Ja, det är definitivt för sent för dig. Jag tyckte liksom det var föe sent för mig, vid 22 års ålder.

Svar på tråden När är det försent att utbilda sig?