• Anonym (Mamsen)

Det här med kalasinbjudningar...

Min son började i januari i fjol, som enda barn född 2020 på storbarnsavdelningen. Alla andra barn födda samma år gick kvar på den yngre avdelningen. Han fyller år i januari och vi hade ett blandad kompiskalas innan han började på den nya avdelningen.

På den nya avdelningen fick  han snabbt en massa kompisar. Dessa är födda året innan honom. Nu till hösten flyttade också de andra -20-barnen upp till hans avdelning, men han leker fortsatt nästan uteslutande med -19-barnen.

Jag reflekterade lite över att han blivit bjuden på väldigt få kalas det här året. Det slog mig att han faktiskt bara blivit bjuden på de kalas där hela avdelningen blivit bjuden. Jag började fiska lite och det visade sig att han uteslutits eftersom han var född 2020. Man hade helt enkelt bjudit alla pojkar/flickor/barn födda 2019 eller 2018. Den här terminen har de andra 20-barnen inte heller bjudit honom, eftersom de är ett etablerat gäng från den andra avdelningen. De har väl inte tänkt på att han också är född då, eftersom han inte gått med dem under förra terminen.

Nu kom det fram att han inte skulle få gå på sin bästis kalas heller, eftersom bästisen är född 2019 och de bara bjudit pojkarna födda samma år.

Han är lite ledsen över det här och jag undrar om det är något som jag på något vis bör ta upp? Det är inte hans fel att han flyttades upp som enda barn född 2020. Det blev en plats ledig och han är född under de första dagarna i januari. Han är i övrigt en omtyckt pojke med många kompisar, så han utesluts  inte pga sitt beteende.

• Svar på tråden Det här med kalasinbjudningar...
  • Anonym (Killis)

Har aldrig tidigare hört talas om någon som bjuder på det viset, efter födelseår. Vi har bjudit barnens kompisar, oavsett ålder. Det låter lite som att föräldrarna har bjudit barn till de föräldrar de känner. 

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (Killis) skrev 2024-10-26 18:00:20 följande:

Har aldrig tidigare hört talas om någon som bjuder på det viset, efter födelseår. Vi har bjudit barnens kompisar, oavsett ålder. Det låter lite som att föräldrarna har bjudit barn till de föräldrar de känner. 

Här är det ett vanligt sätt att bjuda in och jag har fått det bekräftat att man valt att bjuda in så. 
  • Anonym (M)

Leker han med barnen på fritiden? Vet de andra föräldrarna om att han finns?
    Jag arbetar på förskola och kan lova dig att många föräldrar har jättedålig koll på vilka barn deras egna leker med. Det kan vara barn som är bästisar länge och när man nämner det för föräldrarna vet de inte alls att kompisen existerar. 

• Anonym (Nä)

Nej, självklart ska du inte prata med någon av de andra mammorna om det här. Bjud in barn födda oavsett år när ditt eget barn fyller år. Då kanske de andra fattar att man faktiskt kan umgås över årsgränserna.

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 18:08:51 följande:

Jag arbetar på förskola och kan lova dig att många föräldrar har jättedålig koll på vilka barn deras egna leker med. Det kan vara barn som är bästisar länge och när man nämner det för föräldrarna vet de inte alls att kompisen existerar. 

Jadå, det gör han absolut. Men det är just på grund av dålig koll, som man bjuder de födda samma år. Vi har fått ut namn på barn födda respektive år, så där kan man lätt stämma av. 
  • EpicF
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-10-26 17:42:13 följande:
    Det här med kalasinbjudningar...

Min son började i januari i fjol, som enda barn född 2020 på storbarnsavdelningen. Alla andra barn födda samma år gick kvar på den yngre avdelningen. Han fyller år i januari och vi hade ett blandad kompiskalas innan han började på den nya avdelningen.

På den nya avdelningen fick  han snabbt en massa kompisar. Dessa är födda året innan honom. Nu till hösten flyttade också de andra -20-barnen upp till hans avdelning, men han leker fortsatt nästan uteslutande med -19-barnen.

Jag reflekterade lite över att han blivit bjuden på väldigt få kalas det här året. Det slog mig att han faktiskt bara blivit bjuden på de kalas där hela avdelningen blivit bjuden. Jag började fiska lite och det visade sig att han uteslutits eftersom han var född 2020. Man hade helt enkelt bjudit alla pojkar/flickor/barn födda 2019 eller 2018. Den här terminen har de andra 20-barnen inte heller bjudit honom, eftersom de är ett etablerat gäng från den andra avdelningen. De har väl inte tänkt på att han också är född då, eftersom han inte gått med dem under förra terminen.

Nu kom det fram att han inte skulle få gå på sin bästis kalas heller, eftersom bästisen är född 2019 och de bara bjudit pojkarna födda samma år.

Han är lite ledsen över det här och jag undrar om det är något som jag på något vis bör ta upp? Det är inte hans fel att han flyttades upp som enda barn född 2020. Det blev en plats ledig och han är född under de första dagarna i januari. Han är i övrigt en omtyckt pojke med många kompisar, så han utesluts  inte pga sitt beteende.

Vad säger föräldrarna till bästisen när du frågar varför han inte är bjuden?
  • EpicF
    Anonym (Killis) skrev 2024-10-26 18:00:20 följande:

Har aldrig heller hört talas om det. Man bjuder väl de ens barn umgås med oavsett vilket år de är födda... 
  • Anonym (Mamsen)
    EpicF skrev 2024-10-26 18:14:44 följande:
    Vad säger föräldrarna till bästisen när du frågar varför han inte är bjuden?
    Jag har inte hunnit prata med dem än eftersom jag just fick veta det. Om jag tolkar min son rätt, har kalaset redan hunnit vara också.
  • Anonym (Mamsen)
    EpicF skrev 2024-10-26 18:15:43 följande:
    Har aldrig heller hört talas om det. Man bjuder väl de ens barn umgås med oavsett vilket år de är födda... 
    Så är det säkert på andra ställen, men här har det varit så här länge. Samma sak gjordes när sonens äldre syskon gick på samma förskola. 
  • EpicF
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-10-26 18:17:50 följande:
    Jag har inte hunnit prata med dem än eftersom jag just fick veta det. Om jag tolkar min son rätt, har kalaset redan hunnit vara också.
    Dessutom viktigare att påpeka att din son blev ledsen för att inte bli bjuden till din bästis. 
  • Anonym (Killis)

Är det här barn ditt barn leker med på fritiden och vars föräldrar du känner? 

• Anonym (Killis)
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 18:08:51 följande:

Så tråkigt att höra! De föräldrarna kan ju inte ens prata med sina barn om vad dom gör om dagarna. Jag passade alltid på att prata lite med de andra barnen när jag hämtade, just för att lära känna mitt barns vänner. 
  • Anonym (g)

Jag har inte barn men har hört om just detta inbjudningssätt tidigare för att begränsa mängden barn. Låter bra i praktiken men...Tråkigt att din barn kommer i kläm och jag tror föräldrarna skulle inkluderat ditt barn om de förstått, beroende på barn då. Kanske mer lekträffar med just barn som ditt barn är nära?

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (Killis) skrev 2024-10-26 19:16:07 följande:

Är det här barn ditt barn leker med på fritiden och vars föräldrar du känner? 

Han leker så klart inte lika mycket med alla barn, men alla barn födda -19 leker inte heller med varandra. Man bjuder in så av enkelhet. 
  • Anonym (Förälder som gjort lite som de andra)

Tråkigt att det blivit så fel.
    Våra barn har gått på två olika förskolor. Två av barnen hade årskullar på 6-10 barn och alla bjöd varandra sista året. Två barn hade få jämnåriga och det blev ingen grej med kalas och vi tänkte inte heller på att hålla kalas före eller efter sommaren då dessa två barn fyllde år.
    Om jag vore i er situation skulle jag bjuda passande årskull till kalas nu i december i förskott eller i januari. Då ökar ju chansen väsentligt att bli bjuden till vårens kalas.
    Ett av mina barn är fortfarande sur för att två av syskonen jämt fick gå på kalas, så hon fick välja ut några kompisar och planera ett riktigt bra kalas när hon gick i skolan. I skolan kan man inte bjuda ?klassen? som på min tid, eftersom det inte finns några klasser utan årskullar på 60 barn.

• Anonym (Anonym)

Apropå sista meningen där om att din son är omtyckt, ta fasta på det och tänk att det här inte spelar så stor roll i hans liv på sikt. Långt mycket värre är det för de barn i hans ålder som faktiskt blir uteslutna just på grund av sitt beteende. De hamnar redan under förskoletiden utanför på grund av beteenden de inte själva önskar att de hade, och detta på grund av att andra föräldrar sållar bort dem så att de inte får tillfälle att öva på de förmågor de behöver under det fortsatta livet. Antydan om att det skulle vara mer rimligt att bjuda in snälla småbarn men strunta i dumma, än att gå strikt på ålder, får mig att se rött. 

• Körsbärsdalen

Lite märkligt tillvägagångssätt. På mina barns förskola bjuder man antingen in: alla ELLER bara storbarnsgruppen eller småbarnsgruppen (eller någon helt annan konstellation med enstaka barn från förskolan, något grannbarn, några kusiner, något barn från en aktivitet o.s.v.). Alltså sitter ingen och kollar på exakt vilket datum barnen är födda... Jag har personligen dålig koll på när barnen är födda, tills de är inne på sitt sista år på förskolan (ungefär) och man börjar fundera på det här med skolval och vilka ungar som börjar var. Hade aldrig kommit på tanken att BARA bjuda barn som är födda prick samma år som mina barn.

I ditt läge hade jag nog dels försökt föregå med gott exempel; bjudit in barn som ditt barn leker med oavsett vilket år barnen råkar vara födda, dels tagit upp saken med t.ex. barnets bästis förälder på ett snyggt sätt (kanske öppna det hela med att det blivit så trist för ditt barn nu det senaste året när ingen bjudit in denne till kalas eftersom att barnet råkat "falla mellan åldersttolarna"). Blir säkert bättre framöver!

Svar på tråden Det här med kalasinbjudningar...