Det här med kalasinbjudningar...
Min son började i januari i fjol, som enda barn född 2020 på storbarnsavdelningen. Alla andra barn födda samma år gick kvar på den yngre avdelningen. Han fyller år i januari och vi hade ett blandad kompiskalas innan han började på den nya avdelningen.
På den nya avdelningen fick han snabbt en massa kompisar. Dessa är födda året innan honom. Nu till hösten flyttade också de andra -20-barnen upp till hans avdelning, men han leker fortsatt nästan uteslutande med -19-barnen.
Jag reflekterade lite över att han blivit bjuden på väldigt få kalas det här året. Det slog mig att han faktiskt bara blivit bjuden på de kalas där hela avdelningen blivit bjuden. Jag började fiska lite och det visade sig att han uteslutits eftersom han var född 2020. Man hade helt enkelt bjudit alla pojkar/flickor/barn födda 2019 eller 2018. Den här terminen har de andra 20-barnen inte heller bjudit honom, eftersom de är ett etablerat gäng från den andra avdelningen. De har väl inte tänkt på att han också är född då, eftersom han inte gått med dem under förra terminen.
Nu kom det fram att han inte skulle få gå på sin bästis kalas heller, eftersom bästisen är född 2019 och de bara bjudit pojkarna födda samma år.
Han är lite ledsen över det här och jag undrar om det är något som jag på något vis bör ta upp? Det är inte hans fel att han flyttades upp som enda barn född 2020. Det blev en plats ledig och han är född under de första dagarna i januari. Han är i övrigt en omtyckt pojke med många kompisar, så han utesluts inte pga sitt beteende.