• Anonym (Volym till vikt)

Tips på omvandlingstabeller volym till vikt?

Jag behöver veta hur mycket en viss måttenhet av olika matvaror väger, t.ex. 1 dl pumpafrön, 1 dl flytande honung osv osv. Finns det nån som har bra tips på var man kan hitta såna här tabeller (pålitliga sådana) skulle jag bli jätteglad!

• Svar på tråden Tips på omvandlingstabeller volym till vikt?
  • Aniiee

Bara att googla. Det brukar stämma,. Förut var min favorit för det en finsk site som hette livsmedsinfo (den var på svenska), men den strulade för mig ett tag så jag vet inte om den funkar längre. Jag använder Wolfram Alpha till kryddor och örter men den är på engelska / Funkar bäst på engelska. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
    Aniiee skrev 2024-10-26 13:24:43 följande:

Bara att googla. Det brukar stämma,. Förut var min favorit för det en finsk site som hette livsmedsinfo (den var på svenska), men den strulade för mig ett tag så jag vet inte om den funkar längre. Jag använder Wolfram Alpha till kryddor och örter men den är på engelska / Funkar bäst på engelska. 

Ja, tro mig - jag har försökt googla, men inget av det jag söker på ger nåt. Vet inte hur det kan komma sig ... Tack för tipset om Wolfram Alpha - tyvärr är kryddor och örter typ det enda jag inte behöver info om (men det kunde ju inte du veta!) ... Du kommer inte händelsevis ihåg något mer om den finska sajten? Tänkte att jag skulle kolla om den ff finns kvar; jag har sökt på "livsmedelinfo" men får inte en endaste enda träff (vilket i sig är jävligt mysko) ...
  • Aniiee
    Anonym (Volym till vikt) skrev 2024-10-26 15:26:21 följande:
    Ja, tro mig - jag har försökt googla, men inget av det jag söker på ger nåt. Vet inte hur det kan komma sig ... Tack för tipset om Wolfram Alpha - tyvärr är kryddor och örter typ det enda jag inte behöver info om (men det kunde ju inte du veta!) ... Du kommer inte händelsevis ihåg något mer om den finska sajten? Tänkte att jag skulle kolla om den ff finns kvar; jag har sökt på "livsmedelinfo" men får inte en endaste enda träff (vilket i sig är jävligt mysko) ...
    Googlar du på rätt sätt? Jag menar ingrediens för ingrediens. Om du gör det kommer du även hitta tabeller, då resultaten är från tabeller. Testa att googla "hur mycket väger 1 dl ris", så kommer du hitta både svaret och tabellen svaret kommer ifrån och massor av andra tabeller på samma ämne.

Tydligen är livsmedelsinfo nedlaggd, tyvärr, den var riktigt bra annars.

Vad ska du med måttomvandligen till, förresten? Näring? Priser?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
    Aniiee skrev 2024-10-26 17:48:01 följande:
    Googlar du på rätt sätt? Jag menar ingrediens för ingrediens. Om du gör det kommer du även hitta tabeller, då resultaten är från tabeller. Testa att googla "hur mycket väger 1 dl ris", så kommer du hitta både svaret och tabellen svaret kommer ifrån och massor av andra tabeller på samma ämne.

Tydligen är livsmedelsinfo nedlaggd, tyvärr, den var riktigt bra annars.

Vad ska du med måttomvandligen till, förresten? Näring? Priser?
    Haha, vet du, det var exakt så jag gjorde, men fick inga träffar alls, men nu upptäckte jag att jag hade lyckats göra nån konstig inställning, för när jag tryckte på "återställ sökverktyg"  (pga att jag började misstänka att det blivit nåt fel med just det, eftersom jag inte fick några träffar på någonting) så fick jag massor av träffar och hittade på så sätt diverse tabeller 🤣 Tack för din tid och ditt tålamod! 

Jag ska ha det till att räkna ut näringsinnehåll i ett recept som anger allt i dl, medan näringsdeklarationerna ju alltid är i förhållande till vikt ...
Svar på tråden Tips på omvandlingstabeller volym till vikt?