• Anonym (Nyfiken)

Fråga till transtjejer/trankvinnor

Jag vill börja med att säga att detta inte är en hattråd mot transpersoner, och som trådstartare undanber jag mig all form av förakt, nedsättande och/eller kränkande uttalanden etc. och jag hoppas verkligen att ingen uppfattar min ts på det viset heller. Jag skriver enbart av nyfikenhet oss kvinnor emellan. Jag är gammal och har därför väldigt dålig kunskap om det hela; under hela min uppväxt och största delen av mitt vuxenliv var transpersoner ganska osynliga i samhället, och inga man öht pratade om. Men jag vill väldigt gärna lära mig mer, och hoppas som sagt innerligt att ingen tar illa vid sig.

Så till min fråga: som jag har förstått det kan man som transkvinna opereras så att man får en vagina, men fungerar den även sexuellt? Alltså, kan man som transkvinna uppleva samma njutning av penetrativt sex som kvinnor som är födda med en vagina?

• Svar på tråden Fråga till transtjejer/trankvinnor
  • Anonym (b)

Viktig aspekt är att känslan i en vagina varierar rejält, större delen av kvinnor får inte orgasm med enbart penetrationssex

• Anonym (ok)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-26 11:26:40 följande:
    Fråga till transtjejer/trankvinnor

Jag vill börja med att säga att detta inte är en hattråd mot transpersoner, och som trådstartare undanber jag mig all form av förakt, nedsättande och/eller kränkande uttalanden etc. och jag hoppas verkligen att ingen uppfattar min ts på det viset heller. Jag skriver enbart av nyfikenhet oss kvinnor emellan. Jag är gammal och har därför väldigt dålig kunskap om det hela; under hela min uppväxt och största delen av mitt vuxenliv var transpersoner ganska osynliga i samhället, och inga man öht pratade om. Men jag vill väldigt gärna lära mig mer, och hoppas som sagt innerligt att ingen tar illa vid sig.

Så till min fråga: som jag har förstått det kan man som transkvinna opereras så att man får en vagina, men fungerar den även sexuellt? Alltså, kan man som transkvinna uppleva samma njutning av penetrativt sex som kvinnor som är födda med en vagina?

Du ska inte utgå ifrån alla kvinnor får orgasm av penetrerande sex. Då blir hela diskussionen fel, eftersom det inte är sant.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (b) skrev 2024-10-26 14:05:25 följande:

Viktig aspekt är att känslan i en vagina varierar rejält, större delen av kvinnor får inte orgasm med enbart penetrationssex

Anonym (ok) skrev 2024-10-26 14:16:49 följande:
    Du ska inte utgå ifrån alla kvinnor får orgasm av penetrerande sex. Då blir hela diskussionen fel, eftersom det inte är sant.
    Ni har förstås rätt; det var jag som uttryckte mig fel. Jag menade all njutning som har med det kvinnliga könsorganet att göra, men det blir förstås för snävt att använda penetrativt sex om det.

• Anonym (Nyfiken)

Kan man på något sätt redigera trådstarten, och hur gör man i så fall det? Jag skulle ju vilja rätta till den missvisande användningen av "penetrativt sex".

• Anonym (M)
    Fast njutning är ju inte synonymt med orgasm bara för att man pratar om sex? Bara för att jag som kvinna normalt sett inte får orgasm av enbart penetration betyder ju inte det att jag inte njuter av det... Jag tror nog de flesta förstår ts fråga, så det är lite onödigt att märka ord. 
  • Anonym (M2)
    Men det står ju ingenting i trådstarten som antyder det? Känns som du har en agenda att berätta att inte alla kvinnor får orgasmer av penetrerande sex men det är redan något som är välkänt.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (M2) skrev 2024-10-27 10:46:01 följande:
    Men det står ju ingenting i trådstarten som antyder det? Känns som du har en agenda att berätta att inte alla kvinnor får orgasmer av penetrerande sex men det är redan något som är välkänt.
    Som jag skrev tidigare uttryckte jag mig otydligt i trådstarten, vilket jag är genuint lessen för. Jag hittar bara inte hur man redigerar trådstarten?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (M2) skrev 2024-10-27 10:46:01 följande:
    Jag uttryckte mig visst inte bara slarvigt i trådstarten; jag läser visst slarvigt också ... jag trodde först att ditt svar var riktat till inlägg 5, för att jag inte tittade ordentligt på vilket inlägg du citerade! Förlåt! Och tack för ditt stöd!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 23:34:25 följande:
    Fast njutning är ju inte synonymt med orgasm bara för att man pratar om sex? Bara för att jag som kvinna normalt sett inte får orgasm av enbart penetration betyder ju inte det att jag inte njuter av det... Jag tror nog de flesta förstår ts fråga, så det är lite onödigt att märka ord. 
    Trodde att jag svarade på detta inlägg igår, men ser inte det svaret i tråden? Jag vill hursomhelst säga tack även till dig.
Svar på tråden Fråga till transtjejer/trankvinnor