• Anonym (Så ledsen)

Jag är kristen man, men får aldrig vänner med kristna människor - Det kristna gänget/sammanhanget är inte mina vänner

Jag har känt av utanförskap, sorg och ensamhet sedan 2021, när jag träffade på detta gänget. Gruppen har växt och nya människor har förstås kommit in.

Mitt självförtroende har förstås förändrats.

Inom det ateistiska sammanhang, så känner jag mig snygg, attraktiv, klok, normal, accepterad och välkommen. Dock så har jag inga vänner inom sådan sammanhang. Det var så länge sedan jag umgicks med människor som ''inte tror på någonting''.

För inte så länge sedan umgicks jag med en gammal vän, som går på krogen/bar. Det är högljutt och jag har aldrig tyckt om att prata högt, inte heller att det är så hög musik att man knappt hör vad den ena säger. Jag är inte särskilt förtjust i alkohol heller.

Men jag drog mig dit en kväll, p.g.a avsaknad med människor som accepterar mig. Dessutom, som sagt, så känner jag mig attraktiv. Som om att min personlighet duger precis så som den är. Även fysisk attraktiv kan jag känna mig.

Inom det kristna sammanhanget, så kan jag av någon anledning känna mig korkad eller att de ser mig som korkad.

Ibland får jag känslan av att jag har dåligt rykte. Precis som i högstadiet, där jag stött på en och annan som pratat illa om mig eller andra, bara för att själv framstå som bättre. Att förtala andra, för att framstå själv som oskyldig.

Den känslan får jag ifrån åtminstone två män inom vårat kristna sammanhang. Jag säger inte att jag är ursnygg, jag säger bara att jag varit med om det tidigare.

För i andra sammanhang, så blir kontakten så bra, särskild när det är ateister/inte har något med kyrkan att göra.

Jag har bytt kyrka och i den nya församlingen har jag gått med i en grupp, som vi träffas en gång i veckan. Där är kontakten bra, men fortfarande inte riktigt några vänner egentligen. Men kontakten och atmosfären är i alla fall OK-Bra.

Hursomhelst, så börjar jag mer och mer känna att jag är kristen, men inte skall ha kristna människor med att göra.

Kan jag fråga: ''Finns det dåligt rykte? Varför umgås ingen med mig?''. Men hur lägger man ens upp en sådan fråga?

• Svar på tråden Jag är kristen man, men får aldrig vänner med kristna människor - Det kristna gänget/sammanhanget är inte mina vänner
  • SommarOchSolVårochBlommor

Fråga istället om x person vill med ut och äta lunch, sedan y osv. Tills du får napp. Om du behöver fler så gå med i fler församlingar, frikyrkor etc och repetera tills du har så du är nöjd.

• Lynx123

Kanske lite onödigt att dela in folk i troende/ateister? Det är ju människans personlighet som gör denne till lämpligt sällskap för dig.

• Anonym (Pant-Petter)

Bara för att man är med i en grupp, så innebär det ju inte att man ska bli vänner. Och att gå ensam på krogen lär inte leda till något. Du kommer bara att ses som konstig. Om jag ska vara ärlig, så tror jag att människor känner att du är desperat. Chilla lite. Som vuxen umgås man inte som man gjorde i tonåren.

Svar på tråden Jag är kristen man, men får aldrig vänner med kristna människor - Det kristna gänget/sammanhanget är inte mina vänner