Vårdpersonal struntar i biverkningar.
Min mor fick för några månader sedan en hjärtinfarkt. Hon opererades och en stent sattes in. Tillfriskningen gick snabbt och hon återhämtade sig rent fysiskt väldigt snabbt.
Däremot har hon väldigt svårt att komma ihåg saker och hon mår illa och har därför svårt att äta ordentligt.
Jag följde med min mor till sjukhuset på uppföljningskontroller och lyfte frågan om hennes försämrade minne och hennes dåliga aptit och undrade om det kunde ha med hennes medicinering att göra, svaret var blankt nej.
De hänvisade istället till en minnesutredning hos hälsocentralen.
Efter att ha läst på fass så är det solklart så att minnesförlust och illamående är kända biverkningar vid statinanvändning.
Hur kan en läkare då sitta och bergsökert hövda att min mors medicinering absolut inte har något att göra med hennes tillstånd?
Bara av att läsa här på FL ser man fler exempel på detta. T ex en person som fått blodpropp av p-piller men som ändå får mer p-piller utskrivet.
Hur är detta möjligt? Har vårdpersonal noll kunskap om biverkningar? Vad är det som driver dem att fortsätta medicinering som äventyrar patientens hälsa?