• Anonym (Krypto)

Kryptovaluta - hur fungerar det?

Jag tittar på detta med kryptovalutor och handel med kryptovalutor, med stort intresse, men är en novis på området.

Kanske finns det någon här som vet mer?

Vad jag förstår så är en kryptovaluta registrerad i form av en kod och inte på ett bankkonto som vanliga valutor... 
    Har jag uppfattat detta rätt?
    Kan du berätta mer om detta?

Hur fungerar det att köpa och sälja kryptovalutor?

Hur redovisar man och skattar för eventuella vinster av handel med kryptovalutor?

• Svar på tråden Kryptovaluta - hur fungerar det?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Krypto)

Jag har försökt att läsa på om skatter, det finns flera sajter om det och även Skatteverket har bra information.

30% skatt på vinst och 70% avdrag för förluster, så långt är jag med.

Men om jag handlar med kryptovalutor och gör kanske 10 transaktioner per dygn, låt oss säga att hälften är köp och hälften sälj och på dessa är det vinst på 4 och förlust på 1.

Men hur ska jag redogöra för allt detta och skatta för? Det blir ju transaktionsuppgifter som fyller en pärm på ett inkomstår.

• Anonym (L)
    Anonym (Krypto) skrev 2024-10-27 16:04:17 följande:

Jag har försökt att läsa på om skatter, det finns flera sajter om det och även Skatteverket har bra information.

30% skatt på vinst och 70% avdrag för förluster, så långt är jag med.

Men om jag handlar med kryptovalutor och gör kanske 10 transaktioner per dygn, låt oss säga att hälften är köp och hälften sälj och på dessa är det vinst på 4 och förlust på 1.

Men hur ska jag redogöra för allt detta och skatta för? Det blir ju transaktionsuppgifter som fyller en pärm på ett inkomstår.

Det är väl klart att du själv måste hålla kolla på samtliga transaktioner? Vem skulle göra det åt menar du?
  • Anonym (Krypto)
    Anonym (L) skrev 2024-10-27 16:06:27 följande:
    Det är väl klart att du själv måste hålla kolla på samtliga transaktioner? Vem skulle göra det åt menar du?
    Det fattar jag också, men hur?

Kan man spara all transaktionshistorik digitalt, eller hur löser man det rent praktiskt?
  • Anonym (L)
    Anonym (Krypto) skrev 2024-10-27 16:32:24 följande:
    Det fattar jag också, men hur?

Kan man spara all transaktionshistorik digitalt, eller hur löser man det rent praktiskt?
    Det får du väl kolla upp med den mäklare du handlar genom, oavsett om det är en bank eller annat.
  • Anonym (Krypto)
    Anonym (L) skrev 2024-10-28 22:43:52 följande:
    Det får du väl kolla upp med den mäklare du handlar genom, oavsett om det är en bank eller annat.
    Jag hade hoppats på att någon skulle svara här som faktiskt har gjort eller gör det jag ställer frågor om och vet hur det fungerar.
  • Baam777
    Anonym (Krypto) skrev 2024-10-26 00:39:30 följande:
    Kryptovaluta - hur fungerar det?

Jag tittar på detta med kryptovalutor och handel med kryptovalutor, med stort intresse, men är en novis på området.

Kanske finns det någon här som vet mer?

Vad jag förstår så är en kryptovaluta registrerad i form av en kod och inte på ett bankkonto som vanliga valutor... 
    Har jag uppfattat detta rätt?
    Kan du berätta mer om detta?

Hur fungerar det att köpa och sälja kryptovalutor?

Hur redovisar man och skattar för eventuella vinster av handel med kryptovalutor?

Tjena! 

Om man man säger såhär. Du måste lägga minst 100 ordrar i forwardstesting hos en mäklare med ett demo konto. När du har lyckats med det då kan du ta reda på hur det blir med skatteverket och m.m. Sök på babypips och där inne på sidan finns det en skola du kan gå. 
  • Anonym (Krypto)
    Baam777 skrev 2024-10-29 16:12:53 följande:
    Tjena! 

Om man man säger såhär. Du måste lägga minst 100 ordrar i forwardstesting hos en mäklare med ett demo konto. När du har lyckats med det då kan du ta reda på hur det blir med skatteverket och m.m. Sök på babypips och där inne på sidan finns det en skola du kan gå. 
    Tack för ett jättebra svar och oerhört värdefull information! 

Kostar detta något?
  • Anonym (handlar)

Jag har handlat med rena krypto under en längre tid. 
    Det finns mycket att förklara både skattemässigt och hur man hanterar krypto. 
    Det är inte någon vanlig mäklare t.ex. 

Jag tipsar dig starkt att gå till den här sidan: www.bitcoin.se 
    den förklara olika delar för nybörjare om hur det fungerar, var du kan förvara krypto osv. Börja där skulle jag rekommendera. 

Själv är det flera timmar framför nätet för att läsa på, testa och sedan läsa på igen.

• Anonym (handlar)

På den sidan så finns det en flik längst upp som heter Krypto där står mycket matnyttigt.

Svar på tråden Kryptovaluta - hur fungerar det?