• Anonym (Halvsvensk man)

Var utomlands och trodde att serb hette Lena när han hette Nenad - var jag fördomsfull?

För 3 år sedan var jag i Österrike på en liten resa tillsammans med min dåvarande flickvän. En kväll skulle vi ut och partaja med en av hennes vänner som bo i Österrike. Vännen hade en kompis från Serbien som hette Nenad. 

Han kändes ordnad och presentabel. Han påminde lite om Mr Big i Sex and the city. En respektabel person. Jag träffade honom första gången i taxin tillsammans med min tjej och hennes vän. Då när jag hälsade på honom så sa jag vad jag hette och han sa vad han hette, Det lär då som att han sa Lena. Men tydligen var det Nenad. Men jag vågade inte fråga igen så jag antog att han kallade sig för Lena. Han pratade på ett sätt som var lite bögigt, så jag tänkte att han kanske var bög och låtsades heta Lena. Att han kallade sig för Lena men kanske hette nått annat. 

Min fråga är om jag var fördomsfull? 
    Han visade sig inte vara bög och han hette inte Lena utan Nenad. Men jag hörde fel i taxin den sena kvällen. 

• Svar på tråden Var utomlands och trodde att serb hette Lena när han hette Nenad - var jag fördomsfull?
  • Meddelande borttaget
  • jeolpeol

Det här är din roligaste tråd hittills, tack för den 😂

För att svara på frågan: alla människor kan höra fel och så länge ingen tog illa upp är ingen skada skedd. 

• Anonym (Seriös)

För att svara seriöst; namntraditioner är olika i olika länder. Det hade kunnat vara så att Lena var ett helt normalt mansnamn i Serbien.

Jag har träffat en Jasmin från Bosnien som var en man, en Hannah från någonstans i Mellanöstern som var en man, en polsk Ola som var en kvinna (smeknamn för Alexandra) och en Olaf från Island som var en kvinna. I respektive länder har de helt normala namn, i Sverige blir det förvirring. 

Hur du fick in sexualitet i det hela får stå för dig. 

SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-26 01:37:43 följande:
    "Men jag vågade inte fråga igen"

Var det inte du som var alfa? Fick mig ett gott skratt!
    Ej min tråd. Någon som startade en tråd under mitt nick för att smutskasta mig. Jag är ingen alfa
  • SommarOchSolVårochBlommor

Köper inte det (men oroa dig inte, tror inte det var många som trodde på alfa tråden ändå så den smutskasta inte bra alls)

Skriv inte "anonymt" så kan ingen kapa ditt "nick". Du är ändå inte alla så anonym som du tror o  du inte har tagit en hel rad åtgärder för att vara det.

SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-26 10:48:51 följande:

Köper inte det (men oroa dig inte, tror inte det var många som trodde på alfa tråden ändå så den smutskasta inte bra alls)

Skriv inte "anonymt" så kan ingen kapa ditt "nick". Du är ändå inte alla så anonym som du tror o  du inte har tagit en hel rad åtgärder för att vara det.

Tråden är raderad och användaren kanske nu avstängd? 

Jag kommer anmäla alla trådar som utger sig för att vara jag. Moderatorerna kan snabbt se att det inte är jag och raderar trådarna. 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 10:52:27 följande:
    Tråden är raderad och användaren kanske nu avstängd? 

Jag kommer anmäla alla trådar som utger sig för att vara jag. Moderatorerna kan snabbt se att det inte är jag och raderar trådarna. 
    När du väljer att vara dummelanonym är det nicket inte "ditt" utan fritt att använda för vem som helst.

Det du borde göra är att ha ett konto skapat med "Halvsvensk man" som originalnick. Då kan ingen låtsas vara du.

*Tips från coachen*
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-26 10:56:04 följande:
    När du väljer att vara dummelanonym är det nicket inte "ditt" utan fritt att använda för vem som helst.

Det du borde göra är att ha ett konto skapat med "Halvsvensk man" som originalnick. Då kan ingen låtsas vara du.

*Tips från coachen*
    Ändå är tråden nu raderad dagen efter min anmälan. Och det var en stor tråd med hundratals inlägg. Men så fort moderaterna såg att någon annan låtsades vara jag och försökte tillskriva mig åsikter som inte stämde, så tog de bort tråden. 

Så det var inte okej att göra så uppenbarligen. 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 11:02:49 följande:
    Ändå är tråden nu raderad dagen efter min anmälan. Och det var en stor tråd med hundratals inlägg. Men så fort moderaterna såg att någon annan låtsades vara jag och försökte tillskriva mig åsikter som inte stämde, så tog de bort tråden. 

Så det var inte okej att göra så uppenbarligen. 
    Alfatråden?

Fast den hade väl inte SÅ många kommentarer?
  • SommarOchSolVårochBlommor

Eller så är tråden raderad för att folk betedde sig illa? 

Men återigen om du inte vet en del om hur man gör sig anonym på nätet och använder denna kunskap så är du det inte. Så du kan lika gärna använda ditt nick (FLs anonymitet gör 0 skillnad mellan ordinarie namn och trådnicks)

SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-26 11:10:51 följande:

Eller så är tråden raderad för att folk betedde sig illa? 

Men återigen om du inte vet en del om hur man gör sig anonym på nätet och använder denna kunskap så är du det inte. Så du kan lika gärna använda ditt nick (FLs anonymitet gör 0 skillnad mellan ordinarie namn och trådnicks)

Den fanns i flera dygn, även igår. Då anmälde jag och nu är den borta. Så jag tror det har med min anmälan att göra. 
  • Anonym
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-26 12:02:24 följande:

Anmäler man sin egen tråd tror jag den väldigt ofta tas bort.

Vilket är väldigt vanligt bland den typen av användareOskyldig

Var det inte den där TS flippade på användare som skrev anonymt och hotade dessa då de tydligen skulle vara moderatorer? Inte konstigt att tråden blev ohanterlig...
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Var utomlands och trodde att serb hette Lena när han hette Nenad - var jag fördomsfull?