• Anonym (Karinn)

Arg och gnällig 1 åring

Jag har en flicka på 14 månader som har ett väldans temperament. Hon har alltid varit väldigt viljestark, frustrerad och allmänt gnällig. Visst har det lättat när hon lärt sig krypa, stå upp och gå men nu har ett väldans temperament och ibland vredesutbrott tagit över. När hon inte får som hon vill eller inte klarar av att göra någonting blir hon rent ut sagt förbannad och både skriker och gnäller. Att göra vardagliga sysslor såsom att byta blöja, byta kläder, åka bil, åka vagn eller torka henne efter badet är rent av ett projekt. Hon ålar sig och kastar sig omkring i ren protest. Allt vi gör är ren pina. Hon har vid vissa tillfällen nu även börjat riva/nypa oss när hon blir arg.

På öppna förskolan är hon som ett yrväder och är överallt och ingenstans. Hon sitter aldrig still under samlingarna och ska helst gå runt och sätta sig i pedagogernas knän eller gå iväg och pilla med annat. Hon tyr sig väldigt ofta till andra vuxna, främst kvinnor, och vill gärna att de ska pyssla om henne eller bära henne. Jag börjar bli orolig för om det är något som brustit/brister i vår anknytning. Jag förstår att man inte kan begära att en 1 åring ska sitta still längre stunder men detta väldiga temperament och beteende börjar oroa mig och min sambo. 

Jag har alltid olika aktiviteter inplanerade för oss under veckodagarna när min sambo är på jobbet för att stimulera henne men oavsett vad vi gör så är det missnöje och gnäll. Jag känner mig både trött och värdelös som inte kan göra henne nöjd...

Är det någon som har likande erfarenheter eller tankar kring detta? 

• Svar på tråden Arg och gnällig 1 åring
  • Anonym (Nja)

Antingen NPF eller en naturlig del av utvecklingen. Iaf inte anknytningsproblem.

Svar på tråden Arg och gnällig 1 åring