• Anonym (Sammandragningar)

Tidigare förlossning??

Har läst att IVF bebisar oftare föds för tidigt än barn från en så att säga naturlig/spontan befruktning (de orden användes där jag läste). 

Hur var det för dej? Kom ditt IVF barn för tidigt? Hur mycket tidigare? Gick det bra?

Har själv börjat känna av så starka och onda Braxton Hicks sammandragningar (vecka 34+2). Så jag är orolig att bebisen ska komma för fort? det gör oftast ont nere på magen men ibland gör hela magen ont. Har tid till läkare imorgon så ska fråga om det då. 

• Svar på tråden Tidigare förlossning??
  • Zaro

Hej!
    Jag sattes igång i 35+1 pga tidig vattenavgång. Hade gjort IVF. 

• RH93

Jag födde i 39+6, hade i princip inte känt av något innan.
    Jag fick till mig från min ivf-klinik efter VUL att det då räknades som en helt vanlig graviditet och inget som va annorlunda. Kan säkert vara så att det är en större andel som föder tidigare men handlar ju fortfarande om förhållandevis få personer då de flesta ändå föder inom normalspannet under v 37-42. Säger ju ingenting om hur det blir för dig personligen dock, så bra att du får kolla upp det 😊

• RH93
    RH93 skrev 2024-10-23 18:56:56 följande:

Jag födde i 39+6, hade i princip inte känt av något innan.
    Jag fick till mig från min ivf-klinik efter VUL att det då räknades som en helt vanlig graviditet och inget som va annorlunda. Kan säkert vara så att det är en större andel som föder tidigare men handlar ju fortfarande om förhållandevis få personer då de flesta ändå föder inom normalspannet under v 37-42. Säger ju ingenting om hur det blir för dig personligen dock, så bra att du får kolla upp det 😊

Nu skrev jag fel, 39+4 skulle det vara.
  • Anonym (Inte tidig)

Jag hade otroligt mycket sammandragningar från v 20 ungefär. Bebisen föddes 4 dagar innan BF

Tack alla för era svar. Blev nog inte klokare hos läkaren, då hen sa att bebisen har ett litet huvud. Huvudet har alltid varit en vecka mindre men nu var det flera veckor mindre! 

om jag förstått rätt så är huvudets mått i vecka 30, lårbensmåttet i vecka 35 (som jag ju är) så det är ju jättestor skillnad. Jag är så ledsen och upprörd, läser på nätet att små huvuden betyder neurologiska sjukdomar och sämre kognitiv utveckling? mätte läkaren fel? Vikten var normal enligt gravveckor.

jo vi kommer såklart att älska barnet oavsett men man vill ju ha en frisk bebis! Känns som att jag straffas på nåt vis av högre makter - vi har ju gått igenom så mycket för att ens bli gravida! 

Jag ska ringa BM imorgon och fråga hur det står till egentligen. Är så orolig. Vill träffa nån expert, gå på mera ultraljud, vad som helst som kan bekräfta att vårt barn mår bra och har ett normalstort huvud! Rörelser känner jag av varje dag, ordentliga sparkar och jag känner hur bebisen trycker ut armar och ryggen. 

Hade era barn normala huvudmått (bpd)?

• Zaro

Men vad säger de själva att det kan bero på? Eller huruvida ni bör vara oroliga eller ej? Vårt hade normalt huvud men inget vatten och föddes prematurt, ivf är tyvärr en risk men samtidigt går det jättebra för de flesta.

• SierraLeone

Min IVF bebis ville inte komma ut och gick över tiden, trivdes bra i magen, så jag blev igångsatt. 

Jag har nu pratat med en bm, och hon sa att måttet är ca 1,5-2 veckor mindre men inget läkaren har satt nån anmärkning på i min journal? hon sa att det kan vara sådär med bebisars mått när de ligger i säte - måtten blir annorlunda då!

Så nej, vi behöver inte vara oroliga tyckte hon. Bebisen rör på sig och har tillräckligt med vatten och hjärtat slår fint, hjärnan är i skick. Så det är väl nog bara jag som oroar mig i onödan! Tack för era kloka råd!

Svar på tråden Tidigare förlossning??